• Tröttisen

Vill sluta amma, hur gör jag för att slippa ont i brösten???

Hej! Hoppas på att får lite tips från er som slutat amma. Hur gjorde ni för att sluta? Jag ammar min 8-månaders ca 4x20min per dag och har inte bråttom utan vill trappa ner långsamt för att slippa mjölkstockning som jag får jättelätt. Jag vill helst slippa pumpa ur då jag aldrig testat det innan. Han äter mat och ersättning utöver bröstet så för honom kommer det nog inte vara några problem att sluta för det är mest bråk vid amningen ändå. Jag ammar från vartannat bröst så från höger 2 ggr per dag och vänster 2ggr per dag. Tror ni det är bäst att jag minskar ner tiden för varje amning först och sen försöker ta bort en amning per dag eller vågar jag testa att ta bort en amning direkt? Vill ha alla tips jag kan få hur ni har gjort! tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 13:05
    Sorry att det inte blev nå radbrytningar, paddan ville tydligen inte göra några såna hoppas ni orkar läsa ändå!

• Svar på tråden Vill sluta amma, hur gör jag för att slippa ont i brösten???
  • Mandelskorpan

Ammar du på natten också? För mig minskar produktionen inte förrän jag slutar nattamma (håller på att dra ned med trean nu).

Om du lätt får mjölkstockning är det nog bäst att vara försiktig, att dra ut på tiden mellan amnigarna gradvis är nog snällast mot brösten.

• Tröttisen

Nej det är bara dagtid typ kl 8, 11, 15 och 18. Hmm ja kan va en ide, kanske kan försöka dra ut emellan men så svårt när han vaknar typ 7.30 och somnar vid 19-20tiden. Skulle helst vilja få bort de två på mitt på dan först men blir ju så galet när jag bara ammar på ett bröst i taget. Står still i huvudet över hur jag ska göra..

• Gsson

Kan du kanske prova att amma från varje bröst två gånger i rad? Typ vänster 8 och 11, höger 15 och 18? Det kallas blockamning och används för att minska produktionen.

• Tröttisen

Gsson, blir det minskad produktion om jag ammar två ggr i rad på ena? Trodde tvärtom...men kanske jag ska våga pröva...hmm...tack tål att tänkas på. Fler tips?

• Gsson

Ja det stämmer,det andra bröstet får ju vänta ganska länge och det är väl säkert det som gör att produktionen går ner. Googla på 'blockamning' om du vill veta mer!

• Palma

Jag började hoppa över amningstillfällen bara. Testa att inte amma 11 målet. Börjar det spänna så låt honom snutta lite bara, alt att du pumpar ut lite för att lätta på trycket. Efter ett par dagar/vecka om det känns bra så tar du bort 15 målet. Sedan ammar du morgon och kväll så länge du vill, eller gör lika med de målen också. För mig minskade produktionen fort och jag behövde inte pumpa ut något.

• Veritaslux

Nu har jag inte haft lätt för mjölkstockning men jag trappade bara ner successivt utan att tänka på det så mycket. T.ex. fortsatte jag amma i samband med måltid men allteftersom min dotter åt mer, blev det mindre amning efter maten. Till slut skippade jag lunchamningen helt (vid ca 8 mån), men fortsatte amma vid 15.00 som "mellis". Sedan började jag jobba 50% och då fasade jag ut 15-målet. Körde dock ersättning parallelllt ett tag eftersom vi ville ta det lugnt med maten.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Vill sluta amma, hur gör jag för att slippa ont i brösten???