• Anonym (Fattig)

Mat kuponger från soc??

Nästa månad kommer bli mega tuff för oss.. Jag har fått sparken från mitt jobb och sista lönen får jag denna månaden. Med min lön + barnbidrag har jag till räkningarna denna och antagligen nästa månad också. Men! Nästa månad kommer inte räcka till maten.. Inte helt iallafall. Kan jag få hjälp av soc? I januari kommer pengarna igen förhoppningsvis då både jag och min man ska plugga.. Så de är 1 månad och rör sig om nån tusenlapp. Kan man annars få ett "lån" av soc? Vågar absolut inte ta sms lån eller dyl.

• Svar på tråden Mat kuponger från soc??
  • Anonym (Assistenten)

Nja, soc är nog ingen framkomlig väg i detta fall. De går tillbaka 1-3 månader och kollar vilka inkomster du då haft. Har du då förbrukat över deras norm då får du inget stöd. Du skulle då lagt undan av överskottet. Ja, alltså bara betalat hyra, el hemförsäkring och ev a-kassa. Att du tagit dig för med att betala övriga räkningar ser soc som onödigt. Dem skulle du låtit gå till inkasso/fogden.

Alltså; Försök göra upp med de du ska betala räkningar till. Förklara läget och be att få avbetala en summa månadsvis när ni fått igång Csn-utbetalningarna.

• Anonym

Min fråga är då vad ni normalt brukar lägga i matpengar?

• Anonym (Fattig)

Kul att man ska behöva hamna hos kronofogden för att man fått sparken från sitt jobb och har de för tajt en månad.. :@

• Anonym (Fattig)
    Anonym skrev 2012-11-22 13:07:36 följande:
    Min fråga är då vad ni normalt brukar lägga i matpengar?

2500-3000 är de högsta vi lägger på mat..
  • Anonym (?)
    Anonym (Fattig) skrev 2012-11-22 13:08:05 följande:
    Kul att man ska behöva hamna hos kronofogden för att man fått sparken från sitt jobb och har de för tajt en månad.. :@
    Inga sparade pengar eller a-kassa för såna här händelser?
  • Anonym
    Anonym (Fattig) skrev 2012-11-22 13:09:03 följande:

2500-3000 är de högsta vi lägger på mat..
    oki. Ni får försöka dra ner på den summan då. Inte så svårt att göra om de verkligen krisar.
  • Anonym (sparande??)
    Anonym (Fattig) skrev 2012-11-22 13:08:05 följande:
    Fast det är ju inget som drabbar gemene man. Har ni det så jäkla knapert att ni inte har ett enda korvöre sparat? Så att EN tajt månad får dessa konsekvenser?

Då har ni nog bekymmersamt med ekonomin låter det som.
  • Anonym

beror lite på vart i landet man bor fått mat hjälp fast ja fått pengar någon månad förr då de sket sig med ekonomin sen kan du bli återbetalning skyldig kolla va som gäller idin komun, men har ni sparade pengar måste ni använda dem först,kyrkan har vi vissa fall hjälp till jag har aldrig frågat men vet de som fått hjälp lycka till

• Johans Pillerill

Gör som alla andra som förlorar jobbet tillfälligt och skriv in dig hos arbetsförmedlingen och sök a-kassa...

• Anonym (Fattig)
    Anonym (sparande??) skrev 2012-11-22 13:20:16 följande:
    Fast det är ju inget som drabbar gemene man. Har ni det så jäkla knapert att ni inte har ett enda korvöre sparat? Så att EN tajt månad får dessa konsekvenser? Då har ni nog bekymmersamt med ekonomin låter det som.

Jepp de stämmer.. De är ganska bekymmersamt med ekonomin. Och de vi har sparat är de vi kommer betala räkningarna med nästa månad. Vi har fått ihop de utan problem varje månad. Men vi har absolut inte den bästa ekonomin..
    Anonym skrev 2012-11-22 13:24:51 följande:
    beror lite på vart i landet man bor fått mat hjälp fast ja fått pengar någon månad förr då de sket sig med ekonomin sen kan du bli återbetalning skyldig kolla va som gäller idin komun, men har ni sparade pengar måste ni använda dem först,kyrkan har vi vissa fall hjälp till jag har aldrig frågat men vet de som fått hjälp lycka till

Ja jag ska kolla upp de. För som sagt att betala tillbaka de sen är ju inga problem. Och såklart kommer vi använda allt vi har innan vi ber om hjälp. Men enligt mina beräkningar så kommer de fattas en del i matbudgeten.. Ja de kanske kan va en idé också. Vet att kyrkan hjälper folk med kläder och sånt. Fast känns lite fel då jag inte är kristen.. Tack.
    Johans Pillerill skrev 2012-11-22 13:29:25 följande:
    Gör som alla andra som förlorar jobbet tillfälligt och skriv in dig hos arbetsförmedlingen och sök a-kassa...

Ja fast jag ska få bebis nu i veckan så jag kommer få fp och får då inte a kassa.. :/ och eftersom jag fick sparken från jobbet en månad innan jag skulle slutat får jag bara fp på grundnivå.. Annars skulle jag fått en högre fp och då skulle vi inte ha detta problemet. *suck*
Svar på tråden Mat kuponger från soc??