• Anonym (rättvisa)

Går bodelning före äktenskapsförord i detta fall???

Jag och min blivande ex-man har ett äktenskapsförord som säger att han vid försäljning av sin lägenhet i utlandet ska skänka mig 58% efter eventuella omkostnader. Äktenskapsförordet skrev vi alltså innan vi skiljer oss.

Nu har jag ansökt om skilsmässa och förbereder bodelning och då undrar jag om bodelningsförrättaren kan tvinga han att köpa ut mig från lägenheten som alltså är i utlandet.

Vi gifte oss i Sverige och ska också skilja oss i sverige.

För ovrigt har vi delad egendom.

Jag ska kontakta jurist så fort allt blir aktuellt men vill samla så mycket information som möjligt innan dess.

• Svar på tråden Går bodelning före äktenskapsförord i detta fall???
  • Anonym

Finns ingen anledning att det äktenskapsförordet inte skulle gälla. Att lägenheten finns i utlandet har ingen betydelse.

• Anonym (rättvisa)

Frågan var mer går bodelningen före, alltså att min man måste köpa ut mig direkt efter skilsmässan ELLER går äktenskapsförordet före, alltså att jag måste vänta tills min man "känner för att sälja den"?

Jag var nog lite otydlig med min fråga...

• Anonym (xxx)
    Anonym (rättvisa) skrev 2012-11-21 21:31:51 följande:
    Frågan var mer går bodelningen före, alltså att min man måste köpa ut mig direkt efter skilsmässan ELLER går äktenskapsförordet före, alltså att jag måste vänta tills min man "känner för att sälja den"?

Jag var nog lite otydlig med min fråga...
    Men lägenheten ingår inte i bodelningen. Så jag tror inte att han måste lösa ut dig. Utan det är det som står i äktenskapsförordet som gäller.
  • Anonym (rättvisa)
    Anonym (xxx) skrev 2012-11-21 21:39:34 följande:
    Men lägenheten ingår inte i bodelningen. Så jag tror inte att han måste lösa ut dig. Utan det är det som står i äktenskapsförordet som gäller.

varför skulle den inte ingå i bodelningen? Det är inte hans egna egendom? Äktenskapsförordet säger bara att han ska "skänka" mig 58% inte att det är hans egna egendom?

Vi köpte den i hans hemland och därav står det endast i hans namn, men bekostades av båda....58% av mig och 42 % av han.  
  • Tonårsmorsan

Tyvärr... Vem som betalade spelar ingen roll. Det som gäller är vem av er som står som ägare. Står han som ensam ägare så är det hans.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ni har äktenskapsförord osv. Antingen har man gemensam ekonomi och då ska allt gemensamt delas 50/50 (med några få undantag som Enskild Egendom som man kan ha fått via arv osv) eller så har man Äkteskapsförord som brukar säga att var och en äger sitt. Om man ska ha något mitt emellan måste man väldigt tydligt speca vad som ska vara gemensamt och vad som ska vara enskilt. Frågan är alltså inte om din man måste sälja utan vem som egentligen äger lägenheten.  

Ett äktenskapsförord är samma sak som en överenskommelse om vilka regler som ska gälla vid en bodelning. Att fråga om vad som "går före" är liksom en omöjligt fråga tycker jag. Äktenskapsförord och bodelning hänger alltid ihop.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym (rättvisa)
    Tonårsmorsan skrev 2013-03-24 17:04:28 följande:
    Tyvärr... Vem som betalade spelar ingen roll. Det som gäller är vem av er som står som ägare. Står han som ensam ägare så är det hans.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ni har äktenskapsförord osv. Antingen har man gemensam ekonomi och då ska allt gemensamt delas 50/50 (med några få undantag som Enskild Egendom som man kan ha fått via arv osv) eller så har man Äkteskapsförord som brukar säga att var och en äger sitt. Om man ska ha något mitt emellan måste man väldigt tydligt speca vad som ska vara gemensamt och vad som ska vara enskilt. Frågan är alltså inte om din man måste sälja utan vem som egentligen äger lägenheten.  

Ett äktenskapsförord är samma sak som en överenskommelse om vilka regler som ska gälla vid en bodelning. Att fråga om vad som "går före" är liksom en omöjligt fråga tycker jag. Äktenskapsförord och bodelning hänger alltid ihop.
    jag har kollat upp det med sak kunniga nu och de säger att eftersom vi köpte det under den tiden vi var gifta så går den under giftorättsgods, alltså ska den vara med i bodelningen. Sen kommer jag troligtvis inte få den större delen eftersom han inte kommer att sälja den innan bodelningen är klar.
Svar på tråden Går bodelning före äktenskapsförord i detta fall???