• WiMe06

Jag blir tokig!!! Hjälp med bältesstol!!!

Är ute i bältesstolsdjungeln och irrar omkring just nu och jag blir tokig! vet inte vad jag ska välja för en stol.
    Har kikat på bl.a. recaro monza seatfix, concord transformer, maxi cosi rodifix, britax, cybex, och massa massa fler men nu har jag kikat så mkt så jag irrat bort mig. :-P

Någon som har tips på en bra bältesstol m isofix och bra sidoskydd?? Gärna bra lutningsläge och självklart bra komfort vill vi ha då vi ibland åker långt.

Vilka skillnader är det på dem olika concord transformer-stolarna, ngn med erfarenhet av dessa?

Ge mig alla tips ni har, vad har ni själva för stol eller känner ni andra som är nöjda med sin stol. Vill ha all info och hjälp jag kan få just nu!!

PS. Jag söker inga moralkakor om att bakåtvänt åkande är bäst, jag vet redan det och har tillämpat det så långt jag nu kan. men nu har sonen nått alla gränser!!! Tänker inte panikköpa ngn stol utan tänker ta god tid på mig att hitta den bästa stolen.

• Svar på tråden Jag blir tokig!!! Hjälp med bältesstol!!!
  • Frontline

Isofixfäste finns det om man ska ha en framåtvänd stol?

Vi har en Axkid Kidzone som vi är väldigt nöjd med, vi har den bakåtvänd en så länge.
    Kommer att köpa en till snart då grabben snart växer ur babyskyddet och det som är smidigt med denna stol då är att barnen kan byta plats med varandra om dom vill då bältet och nackkudden ställer in sig efter vem som sitter i den..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • WiMe06
    Frontline skrev 2012-11-21 00:05:09 följande:

Vi har en Axkid Kidzone som vi är väldigt nöjd med, vi har den bakåtvänd en så länge.
    Kommer att köpa en till snart då grabben snart växer ur babyskyddet och det som är smidigt med denna stol då är att barnen kan byta plats med varandra om dom vill då bältet och nackkudden ställer in sig efter vem som sitter i den..
    Jodå isofix finns till framåtvända stolar. Börjar komma mer oh mer, bra tycker jag.

Går kidzone att ha framåtvänd??
  • WiMe06
    Frontline skrev 2012-11-21 00:05:09 följande:

Kidzone är ju bara godkänd till 25 kg framåt, vill ha en som är godkänd till 36 kg, annars har sonen ändå snart vuxit ur den och då måste jag köpa ytterligare en ny stol till honom. Men tack för tipset.

Fler tips ngn??
  • Frontline
    WiMe06 skrev 2012-11-21 00:08:24 följande:
    Jodå isofix finns till framåtvända stolar. Börjar komma mer oh mer, bra tycker jag.

Går kidzone att ha framåtvänd??
    Mer en jag visste.

Ja den går att ha framåtvänd på barn upp till 25 kilo, dom har även en stol som heter kidzofix och den är med isofixfäste och går att ha framåt med...

www.axkid.se/sv/produkter/kidzone-9-25kg-2
  • Frontline
    WiMe06 skrev 2012-11-21 00:12:02 följande:
    Kidzone är ju bara godkänd till 25 kg framåt, vill ha en som är godkänd till 36 kg, annars har sonen ändå snart vuxit ur den och då måste jag köpa ytterligare en ny stol till honom. Men tack för tipset.

Fler tips ngn??
    Hur gammal är han då?

Vi har en vanlig bälteskudde till äldsta grabben han är 5½
  • Sisisisi
    Frontline skrev 2012-11-21 00:14:46 följande:
    Hur gammal är han då?

Vi har en vanlig bälteskudde till äldsta grabben han är 5½

Varför sitter han inte i bältesstol?

Min 7-åring har britax kidplus, kidfix och adventure. Adventure är enklare, lättare och smidigare. De andra är ganska trånga så axlarna få inte riktigt plats. Annars sitter han bra i stolen och sover bra.

Andra barnet kommer antagligen få bältesstol i sommar, då kommer vi nog att välja rodifix, men det är ett svårt val! Finns för många att välja på Kanske väljer vi be safe izi up. Vill ha en rymlig stol utan horn med viloläge.
  • Frontline
    Sisisisi skrev 2012-11-21 06:25:23 följande:

Varför sitter han inte i bältesstol?

Min 7-åring har britax kidplus, kidfix och adventure. Adventure är enklare, lättare och smidigare. De andra är ganska trånga så axlarna få inte riktigt plats. Annars sitter han bra i stolen och sover bra.

Andra barnet kommer antagligen få bältesstol i sommar, då kommer vi nog att välja rodifix, men det är ett svårt val! Finns för många att välja på Kanske väljer vi be safe izi up. Vill ha en rymlig stol utan horn med viloläge.
    Han sitter i en sådan www.babyproffsen.se/sidor/baltesstol_balteskudde_4-ar

Det heter bälteskudde eller bältesstol
  • Hallonmumsan

Cybex har vi. Vi köpte den för att det var den enda på marknaden där även sidoskydden gick att höja vilket gör den säkrare i sidokrock.

Svar på tråden Jag blir tokig!!! Hjälp med bältesstol!!!