Obligatorisk idrott på schemat varje dag?
Vad tycker ni om idén att man skulle ha idrott på schemat varje dag från första klass upp till sista året på gymnasiet?
Fördelar?
Nackdelar?
Vad tycker ni om idén att man skulle ha idrott på schemat varje dag från första klass upp till sista året på gymnasiet?
Fördelar?
Nackdelar?
Jävlar vad mycket tvätt det skulle bli. Men bra för hälsan! Tror dock att det skulle vara tungt för de elever som vantrivs med idrotten.
Väldigt bra! Barnen får röra sig varje dag ( hemma sitter de väl oftast bas vid datorn), det kommer få positiva effekter på hälsan, barnen kan koncentrera sig bättre!
Räcker gott och väl med de två gånger i veckan mina sjuåringar har idag.
Min 7åring har bara en gång i veckan och visst skulle det vara bra om det var mera, gärna 3-4 gånger, dels får de bra motion men även så lär de sig mer och får bättre studieresultat. Men som första inlägget sa det blir jobbigt för dem som vantrivs med idrott så som jag själv gjorde med skolidrotten
Tvättberget skulle växa ja.. ;)
Frågan är hur idrotten skulle uppfattas om den vore såpass frekvent redan från tidig ålder (så det blir en vana). Och också om man kanske inte hade lika långa och intensiva idrottslektioner varje dag. Kanske 30 minuters aktivitet en dag, 90 minuters hårdare aktivitet en annan dag osv.. Och ett annat fokus på hälsa än på prestation kanske?
Men jag vet inte.. Läste om en läkare som sa att det troligen skulle göra stora förbättringar för folkhälsan och funderade på "varför inte" liksom..
Det skulle vara en än större grogrund för mobbing än vad vissa skoluniformsförespråkare hävdar fritt klädval är...
Nyttigt att röra på sig, javisst, men är det inte det rasterna är till för? Begränsa tillgången till uppehållsrum istället.
Vet inte om jag tycker att det vore så jättebra med regelrätt ombytesidrott varje dag. Tycker inte det är bra att behöva duscha så ofta. har man även egna aktiviteter så kan det ju bli 2 gånger om dagen.
Vi hade 3 gånger i veckan och det var toppen. Sedan kan man ha mer vardagsmotion 2 dagar där man inte behöver byta om och duscha. En långpromenad efter lunch t ex.
Vilka andra ämnen skulle falla bort?
Eller skulle skoldagarna bli längre?
Skulle längre skoldagar kosta mer?
Lärarlöner?
Enligt Skolverket är det bara "matematik" och "Biologi, fysik, kemi, teknik" som har mer timmar per läsår än Idrott.
Nej jag tycker de två dagarna de har nu räcker gott o väl.
Min stora dotter som går på gymnasiet har dessutom anpassad gymnastik o fasen va bökigt det hade blivit med än fler dagar.
Nja. Isåfall måste ju tid tas från andra ämnen, vilket kanske inte heller är bra. Och om det ens ska komma på tal måste allting göras om så inte elever blir utsatta pga svårigheter osv. Jag AVSKYDDE