• Ann-Louise

Blöja på dagis

Min son blir tre om två månader och han började potträna i somras. Det funkade bra med kisset, men bajset fungerade inte alls. Vi körde dock utan blöja Efter att klarat det bra i en månad började han kissa ner sig igen, och förskolan ville han skulle ha blöja på sig där. Jag var tveksam, men gick med på det. Jag har sedan påpekat för förskolan att vi kör utan på helgerna och att det fungerat någorlunda bra, men förskolan har ändå velat ha blöja på honom , framförallt eftersom han bajsar på sig, då de sagt att de tycker det är äckligt att ta bort bajset i kalsongerna Förra veckan sa jag till förskolan att jag inte ville att han skulle ha blöja på sig där eftersom jag tyckte det fungerade så pass bra hemma. Vi kom överens om att han bara skulle ha den vid utevistelse. Döm om min förvåning då jag förra måndagen hämtade en kvart tidigare och sonen gick med blöja. Personalen sa de inte hade hunnit få av den efter utevistelsen, men hallaå..... De var ute på förmiddagen och jag hämtade vid två. Hinner man inte få av blöjan på den tiden. I alla fall blev min son sjuk på tisdagen och resten av veckan har vi varit hemma. Han har under den här tiden varit utan blöja hela tiden och inte kissat på sig en enda gång. Bajsat har han gjort hälften av gångerna i pottan och hälften av gångerna i kalsongerna. Nu ska han till förskolan igen imorgon, och jag vet att personalen vill ha blöja på honom eftersom han inte är 100% säker på bajs. Hur ska jag lägga fram det att min son inte ska ha blöja på sig när de tycker det. Eller tycker ni som läser detta att jag kanske har fel, och ska låta honom ha blöja på förskolan?Han har varit utan den senaste veckan och det känns fel att sätta på honom den igen, framförallt som han ju faktiskt är så duktig på att kissa på pottan. Jag bryr mig inte om jag får en del tvätt efter någon bajsolycka. Ska bara få dem att vilja vara villiga att ta det problemet. Kan ju tillägga att vi tidigare fått hem bajsiga kläder från förskolan, och då menar jag kläder med mycket bajs kvar i byxorna. De tycker det är äckligt att skölja bort, så de lägger bara kläder och bajs i en påse som man får hem. Jag kan ju tycka detta är äckligt. Lite kan de ju skölja av dem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 22:58
    Vill tillägga att jag själv jobbar på en förskola men vi jobbar väldigt annorlunda och har en helt annan intsällning än vad de har på min sons förskola. Jag jobbar själv med små barn under tre år, och många gånger har vi haft barn som pottränat hos oss. Men jag har aldrig någonsin skickat hem kläder med bajset kvar utan alltid sköljt upp kläderna. Vill gärna veta om det är vanligt på andra förskolor att de skickar med bajset hem. Naturligtvis är jag inte obekväm med att tvätta upp min sons kläder, men eftersom jag själv jobbar med det tycker jag att det ingår i min yrkesroll att skölja upp kläderna och överhuvdutaget stödja barnen mycket mer i sin potträning än vad de gör på sonens förskola.

• Svar på tråden Blöja på dagis
  • viseversa

Nej han ska inte behöva ha blöja. Dock kan du inte begära att personalen ska stå och skölja bajsiga kläder heller. Ska han vara blöjfri på dagis så får du ta att du får tvätta allt själv. Kan dom inte ta honom på toa regelbundna tider så kanske det inte hinner komma i byxorna?

• cosinus

Jag tycker inte heller han ska ha blöja på dagis. Ta med gamla urtvättade kalsonger och erbjud dagis att de får slänga dem om det blir för äckligt. Är det hårt kan de ju bara välta ut bajset i toan och slänga i en påse så får du rengöra när du kommit hem.

Kan ju inte vara värre att slänga ett par kalsonger än att byta en blöja (och ja jag har haft ungar som bajsat i kalsongerna under flera år sammanlagt så jag har bytt rätt många såna)

Tar ni med egna blöjor till dagis så vägra tillhandahålla blöjor helt enkelt.

Svar på tråden Blöja på dagis