• Boarder

Ni ammande mammor - dricker ni någon alkohol, o isf hur mkt?

Är intresserad av att veta hur ni mammor som ammar tänker o gör kring alkohol.

Det är ju som bekant så att livsmedelsverket numer inte avråder från alkohol pga medicinska risker för barnet, utan de trycker istället på att vårat psyke blir påverkat genom bl.a. sämre omdömesförmåga.

Så hur gör ni, unnar ni er något om kvällarna eller är det nolltolerans som gäller? Är det isf nolltolerans gentemot den andra föräldern också?

• Svar på tråden Ni ammande mammor - dricker ni någon alkohol, o isf hur mkt?
  • Frontline

Frugan ammar men kan dricka några glas vi eller cider samt att fortfarande amma...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Fridayyy

Jag undrar ibland, det sägs ju att trötthet är i pricip lika farligt när man kör bil som att köra alkoholpåverkad. Vad anser då Livsmedelsverket om att jag aaaaaaaaaaaaldrig får sova när ammar??? Man blir ju ganska borta av det....

• Lillis80

Innan jag blev gravid igen kunde jag ta 2 cider eller kanske 1-2 glas vin fastän jag ammade. Bara man vet sina gränser och hur mycket man klarar av så är det ju inga problem.

• miol

Nar jag vill dricka lite alkohol sa ger jag min son ersattning i flaska. Skulle aldrig amma nar jag har druckit o jag tror inte han far illa o dricka ersattning. Tycker heller inte att mitt omdomme forsamras av att dricka ett eller tva glas vin. Jag kan fortfarande ta hand om mitt barn.

• Jill 79

Hade en kompis här igår. Hon jag och min kille delade på två flaskor rött till maten. Jag drack nog tre glas under hela kvällen. Inget jag direkt tappar omdömet av. Däremot kanske det är tillräckligt för en trött mamma som kanske lider av sömnbrist? Men supa sig full när man har barnen hemma är lika illa om man ammar eller matar med flaska. Och självklart lika illa om man är pappan. Och gäller inte bara bebisar, barn som är fem, tio år ska ju inte heller behöva se en full förälder.

• TaSe

Jag kan absolut ta ett glas eller en cider när jag ammar. Däremot dricker jag inte så att jag blir påverkad.

• Magriffe

Helammade äldsta dottern i sju mån. Drack inte en droppe då.
    Helammade yngsta dottern i 3-4 mån, drack inte en droppe då heller. Under delammning, inte heller en droppe alkohol.
    För att jag inte vill att min kroppslukt ska förändras, eller tonen i min röst, elr mitt rörelsenönster. Dessa saker påverkas ju av bara 1/2-1 glas vin ex. O det känns för min del inte nödvändigt alls med ett glas vin. Måste vara konstigt för bebis att jag luktar, låter elr rör mig lite annorlunda.

• izado

För mig är alkohol väldigt oviktigt. Jag kan ära god mat, ha gäster, fredagsmys osv utan alkohol. Naturligtvis dricker jag ingenting när jag ammar. Har inga svårigheter att låta bli och det är naturligt för mig att inte göra det. Vill min man ta nån öl får han självfallet göra det, och ibland händer det. Är självklart att han får det även fast jag ammar.

• Mary Jo

Jag drack inte när jag ammade men det var bara för att jag är så lättpåverkad

Svar på tråden Ni ammande mammor - dricker ni någon alkohol, o isf hur mkt?