• MachuPicchu

Valt att inte amma, hur länge gör det ont?

I förrgår, två dagar efter att vår dotter föddes, bestämde jag mig för att inte amma då det blev mycket problem. Idag verkar mjölken ha runnit till för mina bröst har blivit stora, spända och gör väldigt ont. Någon som vet hur länge det lär sitta i? Och om det finns något att göra för att lindra det? Har tagit två alvedon och en ipren samt låter dem självtömmas nu.. 

• Svar på tråden Valt att inte amma, hur länge gör det ont?
  • viseversa

Pumpa ur men töm dom inte. Utan bara tills det slutar göra ont. Sen fortsätter du så. Mjölken kommen minska mer och mer.

• xena001

Jag slutade amma efter en vecka och i flera dagar fick jag pumpa ut "lite" så det minskade trycket.
    Något annat jag blev tipsad om var att duscha varmt, då rinner det ur själv, likaså att fylla en skål med jättevarmt vatten, sen doppar man tutten där i då kommer det rinna ich ibland kan man få "trycka" lite under tiden!

• mfe

finns det inte tabletter man kan få som gör mjölken försvinner? eller är det bara innan den runnit till som man kan ta dem för att stoppa att de inte rinner till?

• Höstbebis2010

Jag fick några tabletter som jag tog när mjölken runnit till, fick äta dom i 10 dagar. Dock fick jag ändå pumpa ut lite första dagen med tabletterna, sen spände det lite ett par dagar till tills det inte kändes alls.

• skogsvitter

Man brukar få tabletter för att hindra sådana här problem.
    Pumpa ut det värsta, annars riskerar du mjölkstockning vilket inte alls är särskilt kul.

Personligen undrar jag hur du hellre kan föredra detta efter bara 2 dagars amning..?
    Vad kan ha orsakat så stora problem på endast 2 dagar menar jag?

• MachuPicchu

Ska prova att duscha längre när jag väl duschar och låta det rinna lite då. Kan absolut prova det med en skål också :)

Vart kan man få dessa tabletter? Bvc kommer hit på tisdag men då kanske det är för sent, tänker jag?

Anledningen är att det inte gick över huvud taget, jag har för känsliga bröstvårtor. Min mamma hade samma problem. Lillan tog helt rätt grepp men jag fick fortfarande så ont att jag fick panik och bara skrek, det var värre än vissa av förlossningsvärkarna. Så efter att jag fått all hjälp som gick att få av personalen så insåg även de att det kunde bli svårt. Och de brukar ju förespråka att man ska kämpa sig igenom det annars. That's why.

• skogsvitter

Jag skulle ringa BB omgående och kolla upp det där med tabletterna, istället för att vänta på BVC. Det brukar vara redan på BB man får dem.

• cloudberry79

OM du klarar dig utan tabletterna skulle jag ge det ett försök.. Stå i varm dusch och smek försiktigt brösten mot bröstvårtan (googla handmjölkning). Biverkningarna är sjukt jobbiga om man drabbas (yrselanfall, svimningar mm som gör att man absolut INTE kan ta hand om en nyfödd. Ifall man drabbas alltså, och det kan man ju inte veta i förväg. Jag tuppade av flera gånger, slog mig ordentligt).

(M)amma till V -07 och E -12
  • Pentra

TS, varför vill du inte göra något som är så naturligt som att amma, när du producerar den bästa mat av världar till ditt barn? /Pentra

• cloudberry79
    Pentra skrev 2012-11-16 23:53:39 följande:
    TS, varför vill du inte göra något som är så naturligt som att amma, när du producerar den bästa mat av världar till ditt barn? /Pentra
    Vad spelar det för roll? Hon vill inte amma pga fysiska besvär, men oavsett anledning så är det upp till var och en att välja utifrån den fakta som finns om bröstmjölk kontra mjölkersättning. Det är jättejobbigt att bli av med en oönskad mjölkproduktion och det är DET TS vill ha stöd i.
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Valt att inte amma, hur länge gör det ont?