• gullvivorna

Babysemp 1 vs Babysemp 1 extra ?

Hej!

Ngn som förstår sig på vad skillnaden är mellan dessa ovan? Står inte på förpackningen. Tycker inte det borde bryta mot WHO-koden att skriva ut på förpackningen vad skillnaden är mellan de olika produkterna utan det istället borde verka för rätt användande av dem men tydligen inte...

Efter mkt letande hittar jag att "extra"  innehåller potatisstärkelse vilket den andra inte gör samt innehåller minimalt fler kalorier. Beräknad dygnsdos är lägre för "extra" än för vanliga vilket torde tala för att den minimala kaloriskillnaden faktiskt spelar roll. Potatisstärkelsen ger tydligen längre mättnadskänsla. Min barn får extra tesked rapsolja i maten pga knaglig viktuppgång men funderar på om detta skulle kunna vara ngt för hen om det skulle innebära mer energi på samma mängd men det är det ju inte om ökade mättnadskänslan gör att det går längre mellan matningarna för hen behöver ju äta... Ni förstår säkert hur tankarna går;)

Finns det ngn som blivit rekommenderar den eller som sitter inne med mer info? Min BVC vet inget om ersättning (illa jag vet)... Mkt tacksam för svar

• Svar på tråden Babysemp 1 vs Babysemp 1 extra ?
  • ummabdilleh

jag har anvant bade nan och babysemp och jag maste saga att mina barn fick ofta ont i magen av babysemp sa pa 3e barnet bytte jag till nan och han har aldrig haft ont i magen, men for svara pa din fraga tror jag att den ectra ar mot kanslig mage

• purple box

Babysemp extra är tänkt för barn som inte blir mätta "länge" på vanlig babysemp. Alltså tyngre för att mätta så som f d babysemp 2 (som innan ändringar gjordes) var från 4 månader. Idag är ju 2an från 6 månader och kallas tillskottsnäring.

Det är iaf vad jag hittade för ett tag sedan när jag själv forskade lite i det hela.

Så nej, tror inte det är det bästa om hen behöver mer energi per måltid... Det får hen enbart av att äta mer.

• AnnaLovisa

Informationen står inte för att man ska få den informationen från BVC och inte välja själv i butiken. Om du kollar på Sempers hemsida så vill de inte ens att man går in på nutrition -sidan om man inte är sjukvårdspersonal.

I övrigt tror jag det stämmer som purple box skriver.

• gullvivorna

Tack för era svar! Ja det stämmer som purple box skriver, jag ringde och frågade Semper. Tycker fortsatt det är gaaalet att man säljer produkter men inte skriver ngt på dem, vilka andra varor hade det varit acceptabelt för? Tack alla ni som svarat!

• purple box

Jag håller med, hur galet som helst att det ska vara så svårt att få vettig info om maten till de minsta!

Svar på tråden Babysemp 1 vs Babysemp 1 extra ?