• pilliplutt

Hur funkar det i förskolan?

Jag eller min dotter har fått en förskoleplats, äntligen!

Nu undrar jag lite hur det funkar, ska dit nästa vecka men tänkte om ni kunde berätta hur ni haft det osv?
    Vissa frågor tycker ni säker är jätte töntiga men jag måste ju fråga, har ingen nära som har barn på förskola.

Några frågor som jag tänker på är:

1: Hemma har hon sin flaska/mygg med vatten och den tar hon med sig när hon leker, kollar film och så.
    Hur är det på förskolan? är det dricka till maten och fika typ?

2: Hon har sin "vovvov" älsklings nallen som också är med överallt utom när vi är ute och leker, får hon ha med sig den med typ överallt där med?

3; När dom ska äta så kan hon nästan äta helt själv, beror lite på vad det är för mat, men hjälper dom mindre barn med maten? 

4: När dom ska sova säger man till hur hon vill ha det och så gör dom så eller har dom egna varianter?  

• Svar på tråden Hur funkar det i förskolan?
  • 3bairns

Det är nog frågor att ta med er förskola eftersom det nog varierar ganska mycket. Min erfarenhet från två svenska dagis är:
    1. Vatten/mjölk till måltiderna. Med tanke på smittspridning verkar det inte toppen med ett litet barn som drar omkring på sin vattenmugg om de börjar dela med sig. Vår nuvarande förskola (3-5 år) har vattenflaskor med namn på om de blir törsiga när de är ute.

2. På "mina dagis" har man fått ha med sig gosedjur när man ska sova. Min äldsta gick sen omkring med kaninen Kalle under armen till jag hämtade henne i princip. 

3. De hjälper där det behövs men uppmuntar så mycket som möjligt till eget ätande.

4. Det beror nog mycket på. Självklart försöker de tillgodo se varje barn men det är ju en grupp med barn som ska sova så det måste ju funka för alla.        

• Adonis

Antar att dottern är ca 1 år då eller strax över...? Så här går det i alla fall till på vårt dagis. Självklart säkert olika på olika ställen.

1. Ingen mugg med dricka någon annanstans än vid bordet och till maten/mellanmål. Plastmugg utan pip för de minst men rätt snart riktigt glas.

2. Älsklingsnalle osv får de ha på dagis men bara när de ska sova. Likadant med napp. Möjligen om de blir väldigt ledsna. Ramlar eller saknar föräldrar osv att de kan få ha det då. Annars bara vid vila.

3. De mista barnen får hjälp att äta om/när det behövs men de lär sig förvånansvärt fort.

4. De har sina rutiner för att sova där. 20 barn som ska sova så det är svårt att anpassa individuellt men självklart kan man säga till och de lyssnar om det är någon särskild rutin som brukar användas. Min pojk sov t ex ute rätt länge i vagn aom vi lämnade kvar på dagis. Därför att han somnade bättre ute jämfört med i gruppen och var van vid det hemifrån.

Tycker generellt att de är väldigt bra att prata med och är det något särskilt så gör de vad de kan för att anpassa till varje barns behov. Alla barn är ju olika och de är bra på att se individen tycker jag. Sen kan det ske missöden ibland och oftast har det att göra med att personalen har häcken full rent ut sagt.

• fortsätt paddla

1. Min erfarenhet är att barnen får att dricka till frukost, fruktstund, lunch , mellanmål och när dom ber om det.
    Under sommaren har dom flesta fsk någon form av vattenstation dit barnen går när dom är törstiga och pedagogerna brukar vara duktiga på att påminna om detta( lätt att glömma då man leker)
    2. Nallar och andra gosedjur/ filtar brukar få hänga med under inskolning och ett litet tag därefter.
    Sedan ser nog helst personalen att gosedjuret bor i facket/ lådan och bara kommer fram vid vila lr om barnet behöver extra tröst.
    3. Givetvis får små barn hjälp vid behov. Men dom lär sig fantastiskt fort på dagis. Där är oftast bordskicket betydligt bättre än hemma.
    3. I mån av tid/ personal och hur önskemålen ser ut vid vila anpassas det. Men vanligaste är nog madrassvila och att sova ute i vagn.

• pilliplutt

åååå tack för att ni svarade, känner mig både lugnare men också lite ledsen. Att jag ska lämna min älskling, hoppas hon vänjer sig fort och glömmer bort "vovvov" förutom sov dags. 
    Tycker att det känns lite jobbigt om hon ska dricka ur glas/plast glas, hon spiller bara   =(

Men det ska bli kul och se utvecklingen! 

• Lillusen

Oh du ska bara se hur din lilla dott som inte kunnat göra både det ena och andra hemma kommer kunna det mesta efter bara någon dag. De tittar på de andra barnen och tar efter, kan hända att hon kommer vilja ha gosen men on kan lika gärna glömma bort allt för att on har för mycket att tänka på

• fortsätt paddla

Inskolningen är minst lika mycket för dig som för barnet sa en pedagog till mig när jag skolade in min äldsta ( stod och tjöt tysta tårar i hallen på dagis)

• pilliplutt
    fortsätt paddla skrev 2012-11-15 22:58:03 följande:
    Inskolningen är minst lika mycket för dig som för barnet sa en pedagog till mig när jag skolade in min äldsta ( stod och tjöt tysta tårar i hallen på dagis)
    Ja gud jag kommer tok böla varje dag!
    Hon där emot är en cool tjej som tar för sig och är ganska självständig!

Ja det kommer väl va en ny prinsessa jag hämtar, efter bara någon vecka antar jag! 

Tack alla! 
  • 3bairns

De lär sig verkligen fort på dagis! När vi var på utvecklingssamtal när äldsta dottern var drygt 2 sa pedagogen att hon åt bra men inte var jättebra på kniv. Ehhh vaaa??? Vi satt som två fån verkligen. Hon åt ju bara med fingrarna hemma hela tiden. Pedagogen bara skrattade. Tydligen var inte ens soppa något problem på dagis .

• Childofsnow

Arbetar på förskola och ungefär så här har det sett ut på alla mina arbetsplatser:

1. De har inga egna flaskor eller muggar. Vatten serveras till lunch, mjölk till mellanmål. Mellan måltiderna får barnen dricka hur mycket vatten de vill, de hämtar själva glas från skåpet (i deras höjd) och fyller på från kranen.
    De mindre barnen brukar vi fråga då och då också. Men de är duktiga på att visa genom att peka på kranen eller säga "vatten".  

2. Gosedjur kan ibland få vara med när barnet precis inskolats. Men sen vill vi att gosedjuret ska ligga på hyllan när de inte sover. Undantag görs när barnet är ledsen, trött eller sjuk och vi väntar på att föräldrarna ska hämta. 

3. De flesta barn behöver ingen hjälp vid maten. Där jag jobbar går barnen (från 1års-ålder) till ett buffébord och hämtar maten själv, går med tallriken till sin plats, äter, tar tallriken och skrapar den och ställer den på matvagnen när de är färdiga.
    Barn som behöver hjälp får hjälp. Såklart. Men det är sällan de vill, det är ju så roligt och utmanande att göra själv.

4. Föräldrarna brukar ge tips till vilan. Men de sakerna ni gör hemma för att få barnet att somna är ju sådant som fungerar hemma. I era rutiner. Ibland funkar de på förskolan men oftast så är det helt andra metoder som fungerar på förskolan. Pedagogerna brukar vara duktiga på att snabbt se vad som fungerar för ert barn på förskolan. 

Lycka till :) 

Svar på tråden Hur funkar det i förskolan?