• sassus

Ni som gått ner mycket i vikt av amning. Vände det när ni slutade amma?

Jag tycker att jag fullkomligt rasar i vikt, särskilt nu på sistone. Dottern blir sju månader i slutet av november, och har nyligen börjat äta gröt och smakportioner av puré. Innan har hon ätit väldigt ofta, säkert för att hon behövt mer mat helt enkelt. Nu undrar jag om det är vanligt att gå upp igen när man slutar amma (när man gått ner av amningen) eller om det brukar stanna vid den vikten. Säkert är det individuellt, men just därför är det intressant att höra hur det var för andra.

• Svar på tråden Ni som gått ner mycket i vikt av amning. Vände det när ni slutade amma?
  • lövet2

Jag har gått ned alldeles för mycket i vikt varje gång, men när jag slutat amma, så har jag gått upp i normalvikt igen.

• sassus

Tack för ditt svar. Jag tycker att det är liite jobbigt att gå ner i vikt så här, för jag är väldigt hypokondrisk av mig. Samtidigt ser jag ju ganska fin ut så här Lär ju grymta sen när jag går upp allt igen... :-P

• Sofia 81

Med första barnet gick jag ner en del under normalvikten men gick upp till normalvikt nästan direkt när jag slutade amma. Med tvåan har jag "bara" gått ner till normalvikten fast att jag ammar, typiskt ;)

• Snöflinga

Jag gick ner av amningen men har gått upp en del efter att jag slutat amma. Tror till och med jag ligger lite över det jag vägde innan graviditeten.

• Donum

Jag gick inte upp i vikt igen efter att ha slutat amma. Jag gick ner ca 10 kg under den vikt jag hade när jag först blev gravid och den vikten behöll jag tills jag blev gravid igen. 

• skaviblifyra

jag gick ned mer än vad jag vägde innan graviditet och gick upp till min normalvikt efter jag slutat amma.

• Vinterankan

Jag ägde varken helfigursspegel, våg eller tighta kläder när jag fick mitt första barn. Gick upp till 6 kg över normalvikten på några månader efter det att jag slutade amma innan jag vägde mig hos en kompis och upptäckte det. När jag vägde mig innan jag slutade amma vägde jag 2 kg mindre än min normalvikt.

• Laudamus

Sassus: Det kunde varit jag som skrev det där om viktnedgång och hypokondri! Jag vet inte vad jag väger nu (sonen är 8 mån och ammar 2-3 ggr på dygn) men jag väger klart mindre än när jag blev gravid. Fast det verkar iaf inte som att jag har gått ner mer den senaste månaden Lär väl också grymta lite när jag går upp sen!

• Louwa

Jag gick ner väldigt mycket av amningen, hamnade på en ordentlig undervikt. När jag slutade amma (när sonen var 8 månader) gick jag upp ca 2kg men hade då fortfarande 5kg kvar upp till den vikt jag hade innan jag blev gravid. Blev gravid tre månader efter jag hade slutat amma så hoppas på att amningen inte tar lika mycket när jag ska amma nästa barn.

Liam 100212 ♥ Elliot 110525 ♥ Lillasyster bf 130110 ♥ louise.brickarp.se
  • partouze

Jag gick ner till 44 kg vilket va en del under min normalvikt (160 lång) men slutade amma i juli och gick inte upp så mycket väger 45.5 idag. Spelar ingen roll vad ja äter för det verkar inte som jag kan gö upp känns de som ibland.. Även fast några kilo skulle göra gott.

Svar på tråden Ni som gått ner mycket i vikt av amning. Vände det när ni slutade amma?