• Callan

Lämplig läsuppgift i första klass?

Hej föräldrar och gärna lärare.

Jag var med min dotter i skolan idag för att se hur de har det då det varit stökigt i klassen tidigare och de efter höstlovet bytt till 3 klasser isf 2! Jättebra att de gjorde så men det innebär ju ny fröken och nya kompisar i klassen så jag var med en halvdag idag.

Första timmen hade de svenska och fick då en rätt avancerad läsuppgift känner jag.
    Det stod en text, med små bokstäver, med fakta om älgar.
    "Älgen kan bli si och så stor. En älg kan väga 500kg. Älgtjuren har horn, Älgar äter blad och kvistar." 
    Det var någon mer mening i detta, minns inte allt.
    Sedan skulle de svara på 4 frågor som de också skulle läsa.

Hur mycket väger en älg?
    Vilken älg har horn?
    Vad äter älgen?
    Har du sett en älg någon gång?

Så då skulle man alltså läsa frågan och gå igenom texten och hitta svaret.

Ju mer jag tänker på denna uppgift desto svårare tycker jag att den är.
    Visst läste fröken igenom texten en gång först, men utna att förklara frågorna först så de lyssnade inte efter svaren då. Medan jag var där så var jag rätt fokuserad på att hjälpa min dotter och hennes kompisar igenom uppgiften, för hjälp behövde de! Fröken hjälpte såklart också till men det behövdes fler vuxna.

Nu känner jag lite att vad hände med "Far är rar", och andra liknande som man lärde sig läsa med när jag var barn.
    Är det tänkt att de ska KUNNA läsa detta efter 2mån i första klass?
    Många satt ju och ljudade alla ord och fick ingen förståelse, många hade behövt versaler.
    Självklart kan en del läsa så bra, vissa knäckte ju läskoden i förskoleklass redan, men långt ifrån alla.

När jag kom hem pratade jag med maken om detta och han som haft svårt i skolan och han sa att detta leder ju till att A) de som inte klarar detta ledsnar och springer runt och stör de andra i klassen-vilket också hände.
    B) De som inte fixar detta tycker att det känns hopplöst, skiter i det och hamnar ÄNNU mer efter!

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Borde man ta upp det med fröken och fråga hur hon tänker?
    Skita i det och sköta sig själv? Stöket i klassen går ju ut över dottern.

Men viktigast av allt: ÄR detta en lämplig uppgift eller är den för svår?
    Tack för alla synpunkter. 

• Svar på tråden Lämplig läsuppgift i första klass?
  • L i n n

Jag bloggade precis om mina barns läsläxa idag.

viktigalinn.blogg.se/2012/november/laslaxa.html

De fixar det utan problem och har ca 4-5 sidor i läxa att läsa varje gång.

Som jag också skrev finns det tre svårigheter på böckerna, samma innehålla men med större/mindre text och mer/mindre radavatånd!

• Noran

Sonens klass jobbar med liknande texter i NO. (inte  i svenskan) Det funkar bra. Alla sitter på sina platser och det är knäpptyst.

Men det beror nog på hur man jobbar med texten. Jag tycker det borde vara typ så här:
    - Fröken läser upp texten och berättar lite kring den.
    - Fröken skriver upp texten bitvis på tavlan och var och en får skriva av den.
    - Var och en får läsa sin egen text.
    - Dela ut frågorna.
    - Någon i klassen läser frågorna högt.
    - Låt barnen svara på frågorna.
    Dessuton finns det mycket kring texten att prata om. Vad innebär 500kg t.ex.

Sonens lärare har många knep att få det lugnt o klassen och lyckas verkligen. Uppgiften i sig är väl inte så svår, men i en stökig klass behöver barnen vara väldigt styrda.

• Jojjanna

Min son går i 1-an och han skulle inte klara en sådan uppgift på egen hand än.

I hans klass varierar självklart läskunnigheten. De första två månaderna ägnade fröken massor av tid för att hitta rätt nivå för varje elev. Först därefter började hon dela ut läsläxor som är anpassade till elevens nivå. Min son kunde inte läsa när han började så han har nu läxor med texter som just "far är rar".

Fokus ligger på bokstavsinlärning och de tittar på "fem myror är fler än fyra elefanter".

• caliningrad

TS, du har alldeles rätt.

Far är rar var en metod som började från det enkla (bokstäver eller fonemer) för att gå till det komplexa (ord och texter), och det funkade utmärkt.

Tyvärr har många länder importerat en metod som heter "look and say" eller "whole language" på engelska där tanken är att barnen ska lära sig läsa från texterna.

Det funkar naturligtvis inte, och leder till att barnen inte läser utan säger texterna utan till.

De som lyckas lära sig läsa är de som får hjälp hemma, eller som lyckas förstå avkodningsprincipen själva, men för väldigt många barn blir läsningen en svår plåga.

Många av dessa barn blir "dyslektiker". Om de hade haft rätt metod från början skulle inte alls så många barn vara dyslektiker.

• Winterfell

Min unge har samma läsläxa som Linn's barn, ett kapitel (4-5 sidor) varje gång.
    Här vill de att man ska läsa samma kapitel en gång om dagen.

• caliningrad
    Winterfell skrev 2012-11-15 14:33:26 följande:
    Min unge har samma läsläxa som Linn's barn, ett kapitel (4-5 sidor) varje gång.
    Här vill de att man ska läsa samma kapitel en gång om dagen.

Japp, så är det med "whole language" metoden. Barn lär sig texten utan till men kan inte läsa.

Med riktiga läsmetoder ska man INTE läsa samma text igen, iallafall inte i följd.
  • Winterfell
    caliningrad skrev 2012-11-15 14:36:07 följande:
    Japp, så är det med "whole language" metoden. Barn lär sig texten utan till men kan inte läsa.

Med riktiga läsmetoder ska man INTE läsa samma text igen, iallafall inte i följd.
    Mitt barn kan läsa, så det bekymrar jag mig inte om.
  • Baryk

Oj! Det lät lite häftigt! En sån uppgift låter i mina öron snarare som de uppgifter som mina barn kan få i sina grupper på skolan, och då är de alltid blandat ettor, tvåor och treor, just för att de ska kunna hjälpas åt med uppgiften och faktiskt förstå den.

• caliningrad
    Winterfell skrev 2012-11-15 14:39:28 följande:
    Mitt barn kan läsa, så det bekymrar jag mig inte om.
    ja. Problemet gäller de som lär sig läsa med såna "metoder", som i TS fall.

• Winterfell
    caliningrad skrev 2012-11-15 14:40:54 följande:
    ja. Problemet gäller de som lär sig läsa med såna "metoder", som i TS fall.

Ja, jag är inte så insatt i den metoden du pratar om. 
    Det här är ju inte första steget i lästräningen för barnen här, de börjar ju med bokstäver redan på dagis och i 6-års börjar de kunna läsa ord och meningar och i ettan kan de läsa sammanhängande texter och skriva.
Svar på tråden Lämplig läsuppgift i första klass?