Lämplig läsuppgift i första klass?
Hej föräldrar och gärna lärare.
Jag var med min dotter i skolan idag för att se hur de har det då det varit stökigt i klassen tidigare och de efter höstlovet bytt till 3 klasser isf 2! Jättebra att de gjorde så men det innebär ju ny fröken och nya kompisar i klassen så jag var med en halvdag idag.
Första timmen hade de svenska och fick då en rätt avancerad läsuppgift känner jag.
Det stod en text, med små bokstäver, med fakta om älgar.
"Älgen kan bli si och så stor. En älg kan väga 500kg. Älgtjuren har horn, Älgar äter blad och kvistar."
Det var någon mer mening i detta, minns inte allt.
Sedan skulle de svara på 4 frågor som de också skulle läsa.
Hur mycket väger en älg?
Vilken älg har horn?
Vad äter älgen?
Har du sett en älg någon gång?
Så då skulle man alltså läsa frågan och gå igenom texten och hitta svaret.
Ju mer jag tänker på denna uppgift desto svårare tycker jag att den är.
Visst läste fröken igenom texten en gång först, men utna att förklara frågorna först så de lyssnade inte efter svaren då. Medan jag var där så var jag rätt fokuserad på att hjälpa min dotter och hennes kompisar igenom uppgiften, för hjälp behövde de! Fröken hjälpte såklart också till men det behövdes fler vuxna.
Nu känner jag lite att vad hände med "Far är rar", och andra liknande som man lärde sig läsa med när jag var barn.
Är det tänkt att de ska KUNNA läsa detta efter 2mån i första klass?
Många satt ju och ljudade alla ord och fick ingen förståelse, många hade behövt versaler.
Självklart kan en del läsa så bra, vissa knäckte ju läskoden i förskoleklass redan, men långt ifrån alla.
När jag kom hem pratade jag med maken om detta och han som haft svårt i skolan och han sa att detta leder ju till att A) de som inte klarar detta ledsnar och springer runt och stör de andra i klassen-vilket också hände.
B) De som inte fixar detta tycker att det känns hopplöst, skiter i det och hamnar ÄNNU mer efter!
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Borde man ta upp det med fröken och fråga hur hon tänker?
Skita i det och sköta sig själv? Stöket i klassen går ju ut över dottern.
Men viktigast av allt: ÄR detta en lämplig uppgift eller är den för svår?
Tack för alla synpunkter.