• Mamma12

Boendetvist

Hej! Har lite funderingar ang en boendetvist som rör min dotter som är 12 år. Det jag oroar mig mest för är att pappan har en advokat som har rykte om sig att aldrig förlora, jag har en som jag inte vet något om. När jag letade advokat var jag först i kontakt med pappans adv inger Sandin, men fick inget förtroende för henne pga att hon lät stressad otålig och irriterad över den frågan jag ställde till henne. Den jurist jag nu valt fick jag förtroende för direkt, hon lyssnade och förstod genast va problemet handla om. Men känner mig ändå osäker för jag hört så mycket om hans men inget om min. Så är det någon som känner till AM Johanssons advokatbyrå i Göteborg så är jag tacksam för svar! Bakgrunden till tvisten är att min dotter har velat bo hos mig sedan 9 års ålder, pappan har sagt till henne att hon får välja när hon är 12. Nu är hon 12 men får ändå inte välja för honom!!! Han har sagt till henne när hon är hos han att då får hon inte säga att hon längtar efter mamma el att hon vill bo hos mamma för då blir pappa ledsen mm mm. Familjerätten har gjort en boendeutredning och kommit fram till att hon ska ha sitt boende hos mig, men han vägrar acceptera det. Så nu har hans advokat inger krävt en huvudförhandling där hon påstår att de har vittnen som har uppgifter om att det inte är flickans vilja mm, bl.a. Så ljög inger inför domaren sist om att min mamma, flickans mormor ska vittna till ex fördel. Har pratat med min mamma som sagt att det ska hon inte och har inte ens blivit tillfrågad!!! Mitt ex är en riktig idiot och kan hitta på de mest absurda saker om mig för att få sin egna vilja igenom och drar sig inte för att skapa stora familjefejder... Min fråga är, kan rätten gå emot min 12 årings vilja (som familjerätten bedömt va stark och att hon är åldersadekvat) pga att han har vittnen som ljuger om att det skulle va annorlunda, vittnen som är partiska med honom tex hans syster och vår äldsta gemensamma dotter som alltid stått på pappas sida pga att han svartmålat mig inför henne när jag lämnade honom. Mycket tacksam för svar från någon som kanske vet el har erfarenhet.

• Svar på tråden Boendetvist
  • Limpan05

Hej

Om jag fattat det rätt så är du redan inne i svängen med tingsrätt och väntar på huvudförhandling. Jag har själv ganska nyligen gått igenom den proceduren och vet väldigt väl vad det innebär.
    När det gäller advokat så visst är den som företräder dig mycket viktig, men det är också viktigt att du har din utsago styrkt av bra vittnen.
    Det viktigaste av allt - vart bor den äldsta systern?(om hon bor hemma fortfarande). Bor hon hos någon av er så är det väldigt avgörande, då Tingsrätten som regel inte skiljer på syskon. 

Är du orolig inför huvudförhandling och känner att du vill fråga eller bara ventilera saken så inboxa mig. Kanske inte har svaren på allt men kan ge dig en bra föraning om vad som komma skall...
    //Tigermamman 

• Anonym

Kan kan de men risken är inte stor.

Men, hur har ni tänkt att umgänget med pappa ska vara?

• Anonym

Umgänget med pappa eller mamma ska vara så generöst som möjligt. Fast nu verkar ju 9 åringen bo hos pappa i dagsläget?. Då har hon kanske skola, vänner och övrig närmiljö hos pappan, och det är barnets behov av kontinuitet som kommer ligga som grund för utgången i målet. Jag vet att det finns en praxis som används mycket att "man som regel inte flyttar på barn som inte mår dåligt".

• hellokill3r
    Anonym skrev 2012-11-28 09:56:04 följande:
    Umgänget med pappa eller mamma ska vara så generöst som möjligt. Fast nu verkar ju 9 åringen bo hos pappa i dagsläget?. Då har hon kanske skola, vänner och övrig närmiljö hos pappan, och det är barnets behov av kontinuitet som kommer ligga som grund för utgången i målet. Jag vet att det finns en praxis som används mycket att "man som regel inte flyttar på barn som inte mår dåligt".

Flickan är 12 år. Inte 9. De brukar i princip aldrig gå emot så stora barns vilja
  • Anonym

Den där " i princip aldrig" är lite farlig. Har en nära vän vars son önskade i alla instanser att få flytta till mamman, 12 år gammal. Domen är från 2011. Tingsrätten valde att bortse från önskan då de bedömde att hans närmiljö med skola etc var viktigare.

• hellokill3r
    Anonym skrev 2012-11-28 10:35:48 följande:
    Den där " i princip aldrig" är lite farlig. Har en nära vän vars son önskade i alla instanser att få flytta till mamman, 12 år gammal. Domen är från 2011. Tingsrätten valde att bortse från önskan då de bedömde att hans närmiljö med skola etc var viktigare.

Fast man verkställer inte domar när det gäller tonåringar så din kompis son kan lugnt bo vart han än vill sålänge det inte är direkt skadligt för hans hälsa, då kliver socialtjänsten in.
Svar på tråden Boendetvist