• Jenkis

När kommer biv. av progesteronet?

Har tagit progesteronvagitorierna i 17 dagar nu och inte fått några direkta biverkningar av dem.

MEN min fråga är om biverkningarna kan komma väldigt sent? När jag tagit dem i 14 dagar började jag känna lite i brösten som har blivit något värre, men inget extremt. Känns som vårtorna styvnar fast de inte gör det. Brösten är lite ömma med, men inte mycket.

Har även haft lite mensvärk natten till måndag och onsdag.

Beror mina symptom på medicinen, att det egentligen är tid för mens eller att jag är gravid tror ni?

Jag tycker själv att det låter ologiskt att medicinen skulle börja ge mig biverkningar nu, så frågan är om man har sina vanliga menssymptom fast man proppar i sig östrogen och progesteron? Jag vet ju att graviditet kan ge menssymptom såklart.

Ni som tagit progesteron 400 mg x 3 och inte blivit gravida. Hur har ni känt er på RD 15? Tjuvtestade på RD 11 och det var tvärblankt negativt (morgonurin). Nu vågar jag inte testa förrän ordinarie dag vilket är RD 19. Men jag är ju självklart fundersam vad mina symptom beror på

• Svar på tråden När kommer biv. av progesteronet?
  • Sandra1982

Hej!
    Som allt annat är symptomen väldigt olika och varierande för alla och även vid olika tillfällen. För mig så hade jag en massa utav diverse biverkningar utav progesteronet vid min första äggdonation och eftersom det blev negativt på stickan så vet jag att det enbart var medecinen och möjligtvis hjärnspökerna som gjorde det
    Jag hade allt från illamående, ökad aptit, ömmande bröst, frusen och trött mm.  Men nu när jag är inne på min andra omgång så har symtomen inte alls visat sig lika mycket. Så olika gång för gång är tydligt men det är svårt att säga vad som är vad och genom att spekulera blir det oftast värre, väntan är fruktansvärt jobbig men tror nog att du ska hålla ut till testdag och testa för det är inte alls omöjligt att resultatet ändras.
    Lycka till! 

• Jenkis
    Sandra1982 skrev 2012-11-14 16:16:48 följande:
    Hej!

Som allt annat är symptomen väldigt olika och varierande för alla och även vid olika tillfällen. För mig så hade jag en massa utav diverse biverkningar utav progesteronet vid min första äggdonation och eftersom det blev negativt på stickan så vet jag att det enbart var medecinen och möjligtvis hjärnspökerna som gjorde det

Jag hade allt från illamående, ökad aptit, ömmande bröst, frusen och trött mm.  Men nu när jag är inne på min andra omgång så har symtomen inte alls visat sig lika mycket. Så olika gång för gång är tydligt men det är svårt att säga vad som är vad och genom att spekulera blir det oftast värre, väntan är fruktansvärt jobbig men tror nog att du ska hålla ut till testdag och testa för det är inte alls omöjligt att resultatet ändras.

Lycka till! 

Tack!

Jag har varit lugn fram till nu. Det har känts lugnt i kroppen hela tiden, trots alla mediciner. Jag har liksom känt hela tiden som att vi lyckats, fast på ett lugnt sätt utan symptom om du fattar? Har aldrig känt så tidigare. Men senaste dagarna har jag känt av kroppen och då EFTER mitt negativa test. Men som du säger så är det kanske bara hjärnspöken... Det är ju första gången på progesteron för mig, så det var därför jag blev fundersam.
  • Jenkis
    Jenkis skrev 2012-11-14 19:28:00 följande:
    Tack!

Jag har varit lugn fram till nu. Det har känts lugnt i kroppen hela tiden, trots alla mediciner. Jag har liksom känt hela tiden som att vi lyckats, fast på ett lugnt sätt utan symptom om du fattar? Har aldrig känt så tidigare. Men senaste dagarna har jag känt av kroppen och då EFTER mitt negativa test. Men som du säger så är det kanske bara hjärnspöken... Det är ju första gången på progesteron för mig, så det var därför jag blev fundersam.

Jag kan meddela alla efterlevande som hittar den här tråden att, JA! Biverkningarna av östrogen och progesteron kan komma efter flera veckor ELLER så kan man ha PMS trots alla hormoner.

D.v.s. att få ont i brösten, ha lite mensvärk då och då, vara trött, få ådriga bröst, yrsel och illamående/hunger kan man få när det egentligen är dags för mens och flera veckor in i behandlingen. Det kan ju såklart tyda på graviditet, men inte i mitt fall (tyvärr)...
  • Sandra1982
    Jenkis skrev 2012-11-18 10:30:31 följande:

Jag kan meddela alla efterlevande som hittar den här tråden att, JA! Biverkningarna av östrogen och progesteron kan komma efter flera veckor ELLER så kan man ha PMS trots alla hormoner.

D.v.s. att få ont i brösten, ha lite mensvärk då och då, vara trött, få ådriga bröst, yrsel och illamående/hunger kan man få när det egentligen är dags för mens och flera veckor in i behandlingen. Det kan ju såklart tyda på graviditet, men inte i mitt fall (tyvärr)...

Verkligen ledsen för din skull!
    Så knepigt det där med biverkningar och hur olika det kan vara för var och en och från tillfälle till tillfälle, sitter lite i samma sits nu. Efter vårt första försök som blev negativt så hade jag en massa biverkningar (tyckte jag) som visade sig vara då bara biverkningar från medecinen och ev. hjärnspöken Nu är vi inne på andra omgången och ruvdag 5 och jag har inte känt något speciellt och inte alls som första gången, försöker att inte lägga så mycket vikt vid det och inte spekulera så mycket, fast det är svårt! Ska försöka ta vara på orden jag fick med mig från bm "lev väl, var lycklig och glad resten kan du inte påverka".

Håller tummarna för dig och nästkommande försök! 
  • wannabeamother

Jag har gjort ÄD 4 ggr. Varje gång har varit helt olika. 3 av 4 gånger har brösten börjat spänna och göra ont och bli större direkt redan av progynonet. Porgesteronet gav mig mer illamående, känslighet för lukter, huvudvärk och allt annat man brukar få som gravid, då det ju är gravidhormon.

Men sista gången nu fick jag ingenting alls, inte fören dag.8. Då började det och stegrade dag efter dag. Och det var också en graviditet!

Tyvärr slutade den i tidigt missfall v.6 :(

Men somsagt, det kan variera extremt från gång till gång.      

• Jenkis
    wannabeamother skrev 2012-11-28 16:08:48 följande:
    Jag har gjort ÄD 4 ggr. Varje gång har varit helt olika. 3 av 4 gånger har brösten börjat spänna och göra ont och bli större direkt redan av progynonet. Porgesteronet gav mig mer illamående, känslighet för lukter, huvudvärk och allt annat man brukar få som gravid, då det ju är gravidhormon.

Men sista gången nu fick jag ingenting alls, inte fören dag.8. Då började det och stegrade dag efter dag. Och det var också en graviditet!

Tyvärr slutade den i tidigt missfall v.6 :(

Men somsagt, det kan variera extremt från gång till gång.      

Just det känslig för lukter, lite illamående och frusen var jag med. Men som sagt var det bara medicinen, trots att symptomen/biverkningarna kom sent. Trodde såklart att det berodde på att jag var gravid. Men nu vet jag till nästa gång att man inte kan veta och att det jan vara olika från gång till gång...
  • wannabeamother

Ja. Det är ju lättare sagt än gjort att "glömma" "sluta tänka på det". Speciellt när man minst 3 ggr/dag MÅSTE tänka på det när man tar medicinerna.. Jag har gått runt i en dimma alla ruvningar och BARA tänkt på det.

Det enda symtomet som skiljde sig när jag faktiskt var gravid, mot de ruvningar som blev minus, var att det vart svårare och svårare att stoppa upp progesteronvaggisen. Det vart liksom väldigt... bulligt? där inne och den var svår att få att stanna. hehe, grows I know, men så var det. Annan miljö där nere.. 

• Jenkis

Lustigt att du nämner det. Så upplevde jag det också, men det var tydligen inget graviditetstecken i mitt fall.

Svar på tråden När kommer biv. av progesteronet?