• Leeroy

Stå uppstartat en peiord utan djur.

Jag har haft akvarium i många år, olika storlekar och div olika varelser i dessa. Nu ska jag starta upp mitt pyttelilla 70-liters. Bara för att det är vackert med lite tetror. Jag har fått lära mig att man ska hålla det igång en vecka med grus, växter & vatten innan man släpper i djuren. Är det fortfarande så eller är det old school?

• Svar på tråden Stå uppstartat en peiord utan djur.
  • Marnet

En del gör så. O en del börjar med nån enstaka fisk. Vi har alltid börjat med nån enstaka o aldrig haft problem. Viktigast e att inte lägga i för mycket fisk på en gång!

• iMHotEP

Skulle vilja påstå att akvariet behöver lite skit för att processen ska öht börja. Köp några tetror, mata inte första dygnen, sen bara ytterst lite så du verkligen ser att maten är borta på bara någon minut.

• Pappa06

ja ett helt tomt akvarium som bara står händer det ju inte mycke med, måste till några få fiskar och mata dom så man får igång bakteriekulturen.
    när jag startar upp så brukar jag börja med nån/några malar å mata dom sparsamt. men om du inte ska ha malar så starta med några av sorten du skall ha och håll koll på om du går upp till ytan och "kippar" då är det dax för vattenbyte.

Svar på tråden Stå uppstartat en peiord utan djur.