Skolsyster berättar för 10-åriga tjejer att de är överviktiga!!!
Min son, 8 år, kom hem med 2 papper från skolan för några veckor sedan. Det första jag läste var från skolsyster där hon berättar att han är överviktig. De hade haft en hälsokontroll utan min vetskap. Och vi kommer att kallas till ett samtal med skolläkaren och systern. Okej, det kan jag ta! Inte för att han är överviktig, han är bara lite rund om magen. Men han växer fortfarande och äter bra så jag är inte ett dugg orolig för hans vikt.
Men det andra pappret han hade med sig hem var en mattriangel som de gjort. Det stod på pappret att man skulle lära sig hur mycket av de olika matgrupperna man skulle äta. Basen i triangeln var väldigt dominerande och där stod det BRÖD och PASTA.
Öhh, mig veterligen har det kommit en hel del nya kostråd de senaste åren och de säger inte att basen ska vara bröd och pasta.
Igår kom dottern på 10 år hem med sitt resultat från hälsokontrollen. Märk väl att inte jag blivit informerad denna gången heller. Hon är smal som en sticka men syster hade sagt att hon hade en mycket bra vikt för sin längd.
Sen berättade hon att när L*a i klassen hade varit på sin kontroll hade syster sagt att L*a var överviktig. L*a är 10 år, får gå på en hälsokontroll helt ensam och syster berättar att hon är överviktig. De här diskuterade flickorna i klassen på rasten så alla vet ju om det. Hur ska L*a kunna äta lunch som vanligt efter det här?
Har vi inte kommit i längre i samhället än så här? Vill skolan att barnen ska få anorexia när de är 10 år?
Är det verkligen så här det går till? Är det bara i vår kommun eller finns det överallt?
Och hur ska man få stopp på det här?
Jag har ringt syster och pratat in på hennes telefon. Väntar ivrigt på att hon ska ringa!