• Popcornmatte

Skolsyster berättar för 10-åriga tjejer att de är överviktiga!!!

Min son, 8 år, kom hem med 2 papper från skolan för några veckor sedan. Det första jag läste var från skolsyster där hon berättar att han är överviktig. De hade haft en hälsokontroll utan min vetskap. Och vi kommer att kallas till ett samtal med skolläkaren och systern. Okej, det kan jag ta! Inte för att han är överviktig, han är bara lite rund om magen. Men han växer fortfarande och äter bra så jag är inte ett dugg orolig för hans vikt.
    Men det andra pappret han hade med sig hem var en mattriangel som de gjort. Det stod på pappret att man skulle lära sig hur mycket av de olika matgrupperna man skulle äta. Basen i triangeln var väldigt dominerande och där stod det BRÖD och PASTA.
    Öhh, mig veterligen har det kommit en hel del nya kostråd de senaste åren och de säger inte att basen ska vara bröd och pasta.   

Igår kom dottern på 10 år hem med sitt resultat från hälsokontrollen. Märk väl att inte jag blivit informerad denna gången heller. Hon är smal som en sticka men syster hade sagt att hon hade en mycket bra vikt för sin längd.
    Sen berättade hon att när L*a i klassen hade varit på sin kontroll hade syster sagt att L*a var överviktig. L*a är 10 år, får gå på en hälsokontroll helt ensam och syster berättar att hon är överviktig. De här diskuterade flickorna i klassen på rasten så alla vet ju om det. Hur ska L*a kunna äta lunch som vanligt efter det här?
    Har vi inte kommit i längre i samhället än så här? Vill skolan att barnen ska få anorexia när de är 10 år? 
    Är det verkligen så här det går till? Är det bara i vår kommun eller finns det överallt?
    Och hur ska man få stopp på det här?

Jag har ringt syster och pratat in på hennes telefon. Väntar ivrigt på att hon ska ringa!    

• Svar på tråden Skolsyster berättar för 10-åriga tjejer att de är överviktiga!!!
  • CMM

Samtidigt är det inte bra att vara överviktig heller. Jag menar att det bör gå att upplysa om detta och möjliga sätt att komma tillrätta med det utan att för den sakens skull driva barn till att riskera anorexia.

Sen håller jag i och för sig med om att skolsköterskan i det här fallet inte löst saker och ting optimalt. 

• Whitetrash86

Det är ju bar att dom inte blundar för det, för det är ju långt ifrån bra att vara överviktig även som barn.

Dock är det ju något som SKA tas tillsammans med föräldern ifråga! Och inte släpa in barn helt själva oavsett ålder, även om dom försöker säga det på ett snällt sätt och förklara det bra. 

• jodå

Självklart ska skolsyster informera om att barnen är överviktiga! Men då ska det, precis som du säger TS, ske genom att föräldrarna får informationen först! Jag håller helt med dig om att det är sjukt att göra som syster gjorde i detta fall. Bra att du säger ifrån trots att det inte handlade om din egen dotter!

• Ankankamon

Nån som vet om det är nödvändigt att ta tag i övervikt när barn är just i 10-års åldern? Jag tänker att de snart kommer att komma i puberteten samt växa en hel del så lite extra kanske behövs?

• KiaL

Uhhh hade skolsköterskan gjort så mot mina barn hade jag åkt dit och knäppt henne på näsan!

Är det nån som ska ta tag i det så är det jag. Det ska inte mina barn få uppkörda i ansiktet redan vid 10. Vi har ätstörningar bland barn så det räcker.

Kosten och vikten är föräldrarnas ansvar inte barnens punkt!!!  

• li123

När jag var ca 14 sa skolsyster att jag var för tjock. Det var starten för anporexia och ätstärningar som höll i sig oi ca 10 år

• Alexi

När jag gick i skolan på 80-talet så fick vi gå och väga och mäta oss hos skolsyster i grupper om fem. Alla kunde se resultaten för de andra som skrevs på en lista på skrivbordet. Måttligt roligt när man var bland de som vägde mest...

• Grappa
    Popcornmatte skrev 2012-11-14 10:14:06 följande:

Min son, 8 år, kom hem med 2 papper från skolan för några veckor sedan. Det första jag läste var från skolsyster där hon berättar att han är överviktig. De hade haft en hälsokontroll utan min vetskap. Och vi kommer att kallas till ett samtal med skolläkaren och systern. Okej, det kan jag ta! Inte för att han är överviktig, han är bara lite rund om magen. Men han växer fortfarande och äter bra så jag är inte ett dugg orolig för hans vikt.
    Men det andra pappret han hade med sig hem var en mattriangel som de gjort. Det stod på pappret att man skulle lära sig hur mycket av de olika matgrupperna man skulle äta. Basen i triangeln var väldigt dominerande och där stod det BRÖD och PASTA.
    Öhh, mig veterligen har det kommit en hel del nya kostråd de senaste åren och de säger inte att basen ska vara bröd och pasta.   

Igår kom dottern på 10 år hem med sitt resultat från hälsokontrollen. Märk väl att inte jag blivit informerad denna gången heller. Hon är smal som en sticka men syster hade sagt att hon hade en mycket bra vikt för sin längd.
    Sen berättade hon att när L*a i klassen hade varit på sin kontroll hade syster sagt att L*a var överviktig. L*a är 10 år, får gå på en hälsokontroll helt ensam och syster berättar att hon är överviktig. De här diskuterade flickorna i klassen på rasten så alla vet ju om det. Hur ska L*a kunna äta lunch som vanligt efter det här?
    Har vi inte kommit i längre i samhället än så här? Vill skolan att barnen ska få anorexia när de är 10 år? 
    Är det verkligen så här det går till? Är det bara i vår kommun eller finns det överallt?
    Och hur ska man få stopp på det här?

Jag har ringt syster och pratat in på hennes telefon. Väntar ivrigt på att hon ska ringa!    

Skolsyster bedömer att din son är överviktig, men du vet bättre? Han är bara rund om magen? Låter inte trovärdigt.

Att L*a är överviktig är knappast något skolsyster berättat för andra än L*a.
  • Lilith Inanna

Det jag reagerar mest över är att du gör skillnad på dotter och son, verkade inte så farligt för dig när du fick papper om att din son är överviktig men du reagerar starkt på att en tjej i din dotters klass får reda på samma sak??
    Anorexia är ju inte en tjejsjukdom även om det är vanligare bland tjejer kanske.

För det andra undrar jag varför i hela fridens namn de tycker att det är en god idè att ha pasta och bröd längst ner i triangeln??
    Kan inte ens minnas att det var så när jag var liten (80-talet).
    Tycker du ska ta en diskussion om kost på din skola faktiskt.

• SweeneyTodd
    Ankankamon skrev 2012-11-18 13:27:00 följande:
    Nån som vet om det är nödvändigt att ta tag i övervikt när barn är just i 10-års åldern? Jag tänker att de snart kommer att komma i puberteten samt växa en hel del så lite extra kanske behövs?
    Det är vid barndomen som man ska hantera övervikten! Majoriten av vuxna personer som lider av fetma har varit överviktiga som barn!
Svar på tråden Skolsyster berättar för 10-åriga tjejer att de är överviktiga!!!