• arasall

Finns det någon som fått tre missfall eller fler och sen fått barn? Gjorde ni något annorlunda?

Jag har precis fått mitt tredje missfall i rad, vilket säkert tyder på att något inte är som det ska.
    Jag har läst att man vid en undersökning sällan lyckas isolera vad som var fel.

Jag har svårt att bli med barn (blockade äggledare efter 2:a MF), så nu provar vi med IVF. Och svårt att behålla graviditeter också. Jag gissar att det för mig kan vara kopplat till progesteronbrist (men det kan vara vad som helst egentligen).  Det känns lite hopplöst.

Jag undrar därför om någon varit i min situation som det gått bra för, där upprepade missfall följts av barn.
    - Gjorde ni då något annorlunda? (Medicin, vanor eller något sånt?)
    Tack för att ni delar med er! Solig

• Svar på tråden Finns det någon som fått tre missfall eller fler och sen fått barn? Gjorde ni något annorlunda?
  • wickan11

Nope, men två missfall 2011.
    Fick trombyl och köpte starkaste d vitamin på hälsokostaffär. Man kan ju dock aldrig veta vad som "gjorde det".
    Önskar dig all lycka till. Det är så jobbigt med MF och ma! :( många kramar!

• arasall

Tack! :)
    Är D-vitamin bra att ta?
    Ska på möte med läkare på onsdag och hoppas vi kan hitta på något att göra annorlunda denna gång.

• wickan11

Ja d är bra. Var ju inte så länge sen (1mån ca) de tog upp det på nyheterna och rekommenderade dos höjdes.
    Fråga efter starkaste d på hälsokostaffären.

• qatteriin

Jag beklagar missfallen!! Vi fick tre missfall i rad 2009-2010 (även om jag inte kände till den första graviditeten förrän efteråt då den var oplanerad). Utredningen visade inget fel, men mina sköldkörtelvärden var på gränsen så jag fick börja med medicinering mot detta efter lite tjat (läkaren tyckte inte det borde inverkat, men jag mådde bättre med medicinen och har tagit den sedan dess). När jag till slut blev gravid igen så tog jag acetylsalisylsyra på eget bevåg motsvarande en Trombyl per dag, till och med v 36 tror jag det var. Är fortfarande ambivalent till hur jag ska göra med ASA:n vid en eventuell framtida graviditet, men nåt var det ju som gjorde att vi fick vår Axel i mars i år. Lycka till!!

• arasall

Wickan11: Tack. Ska genast prova mer D-vitamin. :)

qatterin: Grattis till er Axel! :)
    Acetylsalisylsyran, tog du den via barnalbyl (som jag läst att en del självmedicinerar)?

Förhoppningsvis får jag något utskrivet som ökar chanserna men jag vill gärna ha en "back up- plan".
    Ha det bra!

• qatteriin
    arasall skrev 2012-12-02 23:59:20 följande:
    Wickan11: Tack. Ska genast prova mer D-vitamin. :)

qatterin: Grattis till er Axel! :)

Acetylsalisylsyran, tog du den via barnalbyl (som jag läst att en del självmedicinerar)?

Förhoppningsvis får jag något utskrivet som ökar chanserna men jag vill gärna ha en "back up- plan".

Ha det bra!

Jajjemän, satt och hackade upp Albyl minor i en dosett på söndagkvällarna, haha! Sen tog jag Omega-3 oxå, som har en viss blodförtunnande effekt, kom jag på nu!
  • babygirl03
    wickan11 skrev 2012-12-01 09:57:59 följande:
    Nope, men två missfall 2011.
    Fick trombyl och köpte starkaste d vitamin på hälsokostaffär. Man kan ju dock aldrig veta vad som "gjorde det".
    Önskar dig all lycka till. Det är så jobbigt med MF och ma! :( många kramar!
    hej trombyl vad är det? är det nåt i hälsokost?
Svar på tråden Finns det någon som fått tre missfall eller fler och sen fått barn? Gjorde ni något annorlunda?