• Pajsarn

Övergång ersättning-välling?!

Hur skulle man blanda nu igen när man går över till välling så det inte blir för tufft för magen?!

• Svar på tråden Övergång ersättning-välling?!
  • La Lola

Du tänker väl inte byta ut alla ersättningsmål mot välling hoppas jag?

I övrigt gör man med välling som med fast föda; ger smakisar och ser om magen reagerar.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • TvåTrollungar

Hur gammalt är barnet? Börja med typ 1/3 välling sen efter någon dag 1/2 och sen 2/3 . Men kom ihåg att blanda varje del för sig själv eller tillsammans direkt om du räknar ut ordentligt i förväg hur mycket vatten välling och ersättning.

• skogsvitter

Fast man ska ju inte gå över till välling? Varifrån har du fått det?

Välling ska bara ges max 2-3 mål per dygn (ännu mindre om du även ger gröt). Välling ska dessutom introduceras mycket långsamt i mängden av någon tesked i början, precis som gröt! Rekommendationer gällande detta kan läsas på www.slv.se

Dessutom är ju ersättningen mer näringsrik än välling så det är självklart det bästa alternativet om bebisen faktiskt äter ersättning fortfarande

• skogsvitter
    TvåTrollungar skrev 2012-11-13 17:57:07 följande:
    Hur gammalt är barnet? Börja med typ 1/3 välling sen efter någon dag 1/2 och sen 2/3 . Men kom ihåg att blanda varje del för sig själv eller tillsammans direkt om du räknar ut ordentligt i förväg hur mycket vatten välling och ersättning.
    1/3 välling är på tok för stor mängd att börja med! Det är inte konstigt att så många lider av celiaki om det är så här man introducerar välling...
  • TvåTrollungar

Det beror väl hur mycket du ger? Ger du 2 dl allt som allt är det ju mycket men 1/3 av 1 dl är inte speciellt mkt.

• TvåTrollungar

För 3 år sedan när jag introducerade till dottern gjorde jag 90ml blandning det vill säga 30ml välling och 60 ersättning osv. Det motsvarar knappt 2msk välling och det är faktiskt helt ok. Självklart ger man vanlig ersättning resterande för mättnad och alla andra mål. Alltså endast 1 mål om dagen den blandningen och en ökning efter ca 4 dagar om ingen reaktion infunnit sig.

• skogsvitter

Nej det har du ju iofs rätt i
    Jag tänkte mig en hel flaska men det klart man kan ge mindre mängd totalt sett.

• TvåTrollungar

Celiaki är en medfödd "sjukdom" och så som våra svenska vanor är idag ( mycket bröd och pasta osv) så utvecklas de ändå även om välling introduceras sakta, man kan liksom inte direkt bilda någon immunitet MIT celiaki. Så det som händer om man introducerar sakta är bara att sjukdomen kommer senare i stället. Det är väl hellre andra magproblem man skall ta hänsyn till som tex de stora fiberinehållet som ger magen kramper och raketfart om man tar för stor mängd utan att magen vant sig.

• skogsvitter
    TvåTrollungar skrev 2012-11-13 18:43:15 följande:
    Celiaki är en medfödd "sjukdom" och så som våra svenska vanor är idag ( mycket bröd och pasta osv) så utvecklas de ändå även om välling introduceras sakta, man kan liksom inte direkt bilda någon immunitet MIT celiaki. Så det som händer om man introducerar sakta är bara att sjukdomen kommer senare i stället. Det är väl hellre andra magproblem man skall ta hänsyn till som tex de stora fiberinehållet som ger magen kramper och raketfart om man tar för stor mängd utan att magen vant sig.
    Skulle väldigt gärna vilja se forskning som stödjer det du skriver (är genuint intresserad) så du får gärna hänvisa till vart man kan läsa om det!

Med tanke på att det underlag som myndigheter idag har använt sig av gällande rekommendationer kring hur gluten ska introduceras (dvs modern forskning) säger raka motsatsen till vad du här skriver.

Mig veterligen är det ett etablerat faktum att välling är en mycket stor bov i dramat och det är ju just därför man har blivit så pass restriktiv i rekommendationerna.
  • TvåTrollungar

Oj, jag läser så himla mycket så vet inte vilken källa jag grundat detta på men jag använder mig bara av trovärdiga källor typ internetmedicin, forskningsrapporter och böcker i form av kurslitteratur. Men om du är beredd att vänta kan jag göra ett försök att ta fram vart jag fått de ifrån?

• TvåTrollungar

Dock är det nog en slutsats från flera olika läsningar. Det började ju införas att man från 4 mån skulle ge sitt barn typ en minimal rånbit varje dag för att vänja men någon av de senare studierna har konstaterat att det ändats är debuten som skjuts fram.

• Pajsarn

Men va?! Ska man inte ge välling nu längre?! Detta är mitt tredje barn....Dottern är snart 7 mån, jag ammar och hon äter mat och gröt på dagen men på kvällen tar hon en flaska. Börjat vakna på natten och är hungrig, tänkte därför att välling är mer mättande som nattmål?!

• TvåTrollungar

Go man kan vist ge välling men många tror att ersättning och välling är samma sak fast för barn i olika åldrar och byter ut alla ersättningsmål mot välling för att det är billigare.

• TvåTrollungar

Men du skrev i Ts gå över från ersättning till välling. Vilket låter som att ditt barn nu äter ersättning och du vill byta ut ersättningen mot välling

• La Lola
    Pajsarn skrev 2012-11-13 20:49:47 följande:
    Men va?! Ska man inte ge välling nu längre?! Detta är mitt tredje barn....Dottern är snart 7 mån, jag ammar och hon äter mat och gröt på dagen men på kvällen tar hon en flaska. Börjat vakna på natten och är hungrig, tänkte därför att välling är mer mättande som nattmål?!
    Ska? Det har aldrig funnits något ska.
    Men man kan om man vill men bara max 3 gånger per dygn och då ska man räkna in gröt också i den mängden.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Blomsteröga

Jag förstår inte hysterin kring välling och gluten. Den första vällingen som är från 6 månader är ju baserad på havre. Hur kan det vara så farligt då? Ur glutensynpunkt alltså. Jag kan köpa att det är bättre att fortsätta med ersättning, men att det ska bli någon glutenchock pga habcrevälling fattar jag inte. Har jag missat något?

Svar på tråden Övergång ersättning-välling?!