• JillyJ

Polisanmäla förskolechef för misshandel av mitt barn?

På mitt barns förskola, hon är 3, går det ett 1 år äldre barn med diagnos. Riktigt vad det är för diagnos vet jag inte men jag vet att förskolan begärt extraresurser för att kunna tillgodose barnets extra behov.
    Ansökan har inte gått igenom och nu är personalen hela tiden en man kort eftersom de måste ha punktbevakning på barnet.
    Grejen är att mitt barn är det enda barn som fortfarande "vågar" leka med barnet och hxn får ta en hel del stryk. Vårt barn kan ha bitmärken, märken kring halsen, en sten i huvudet, en hink vatten över sig osv. Anledningen till att dessa olyckor inträffar öht är ju för att de är underbemannade. Klart det inte är diagnosbarnets "fel" men vem står för säkerheten av MITT barn?
    Imorse hände det igen, mitt barn utbrast "Hej XXXX!" när de kom innanför dörren varpå hxn sprang rakt emot vårt barn så hxn flög i golvet och smällde huvudet rejält.
    Maken har varit i kontakt med förskolechefen för ett tag sedan som hävdar att de håller på att titta på det, de kan inte tala om enskilda fall och beklagade bara i princip. Men nu är jag less, vad händer om hxn gör något riktigt allvarligt, hxn saknar ju de vanliga spärrarna hos ett barn.
    Förskolan har ju sökt resurser och gjort vad de kunnat, trots att jag via inside information fått höra att det inte alls är något på gång pga budget och att det är den personaltätaste förskolan i hela området.
    Blir ett barn mobbat eller misshandlat i skolan görs ju en polisanmälan. Kan man göra det även gentemot förskolechefen?

• Svar på tråden Polisanmäla förskolechef för misshandel av mitt barn?
  • pigglet

Testa! Det tar ofta mycket bättre om det är föräldrarna som reagerar, vad personalen säger struntar man ofta i.

Skriv upp alla incidenter, med datum, skador och vad barnet berättar har hänt. Så har ni något konkret att visa upp. 

• Busbellan

Jag hade valt att ringa skolinspektionen, dit kan man ockå anmöla förskolor men de är också väldigt duktiga på att ge råd för hur du bör gå till väga.
    Är ju tragiskt att det ska vara sä här, ingen av de inblandade lär ju må bra av situationen, inet barnet i fråga, inte ditt ban inte övriga barn samt personal. Ibland kan det faktiskt hjälpa att en förälder reagerar för att det ska hända något eftersom det ofta "biter" lite mer än om personalen klagar över situationen.
    Så skolinspektionen är mitt tips, så hjälper du inte bara ditt barn utan alla övriga i verksamheten också, lycka till!  

Mamma till Nora, August och Ella
  • Sisisisi

Jag skulle oxå skriva upp alla incidenter och kontakta skolinspektionen.

Svar på tråden Polisanmäla förskolechef för misshandel av mitt barn?