• caln

Sparkad i magen och på snoppen i 1:an

Som rubriken antyder. Det är några i sonens klass som har ofoget för sig att sparka karatesparkar i magen och mot snoppen. Inte bara mot min son utan även andra har blivit utsatta. Har kontaktat läraren och bett dem ta upp detta och försöka få ett stopp. Läraren svarar mig att vi kommer att jobba med hur man är en bra kompis. Jättebra, men detta duger inte som svar för mig, jag vill veta hur de ska få ett stopp på att barnen gör illa varandra. Jag tycker det som sker är ganska allvarligt. Eller överdriver jag? Får man räkna med att bli sparkad mellan benen utan anledning? Barnen går bara i 1:an! Om man inte tar tag i detta nu, hur blir det då sedan? Ni som är lärare får gärna komma med kommentarer. Vill inte vara en förälder som överreagerar.

• Svar på tråden Sparkad i magen och på snoppen i 1:an
  • MD77

Klart att man INTE får göra så, det är ju misshandel! Detta måste personalen på skolan se till att han slutar med nu! Inte vänta och prata om hur man är en bra kompis. Att prata med barn om socialt beteende är något de ska göra i alla fall och hela tiden, inget som bara sätts in då det behövs. Du ska absolut kräva att det inte händer igen frän och med nu!
    Blir så upprörd när jag hör sånt här och hur lärare och annan personal förringar sånt här beteende. Precis som du säger så måste man stoppa det innan det går för långt. Skolor ska ha handlingsplaner för hur de går tillväga. 

• morminmor

Skolan är skyldig att polisanmäla dessa händelser

• Ronja 551

Polisanmälan kanske inte ger något? Eller... Ja andra mig. Barnen kanske behöver få träffa ett par poliser som talar om hur man beter sig o inte?

• morminmor

En polisanmälan kan få föräldrar o barn att tänka till !

• Punkster

Jag jobbar med barn i den aktuella åldern, som fritidspedagog. Jag tycker att man bör vänta med att anmäla saker åt höger och vänster tills det faktiskt visar sig vara nödvändigt på riktigt. Låt skolan få en chans att lösa problemet själva först.

Jag har varit med om liknande händelser, och då började vi med att samla hela gruppen och säga t.ex. "Flera barn har blivit utsatta för (slag, sparkar eller vad det nu kan vara) på rasterna. Det är inte okey att göra så och nu slutar vi med det." Oftast räcker det. Om inte så får man förstärka upp personalen och punktmarkera vid de situationer där beteendet uppstår, samt ta ett samtal med vårdnadshavare. Om det då fortfarande är ett problem så kan det kanske vara läge att titta på vidare åtgärder, i samband med rektor och vårdnadshavare. Därmed inte sagt att det bör vara en polisanmälan. Att tillsammans med mamma och pappa få gå till rektorn och förklara sig kan vara nog så avskräckande.

• morminmor

Jag bara talade om vad skolan är tvungna att göra

• caliningrad
    caln skrev 2012-11-12 19:59:43 följande:
    Som rubriken antyder. Det är några i sonens klass som har ofoget för sig att sparka karatesparkar i magen och mot snoppen. Inte bara mot min son utan även andra har blivit utsatta. Har kontaktat läraren och bett dem ta upp detta och försöka få ett stopp. Läraren svarar mig att vi kommer att jobba med hur man är en bra kompis. Jättebra, men detta duger inte som svar för mig, jag vill veta hur de ska få ett stopp på att barnen gör illa varandra. Jag tycker det som sker är ganska allvarligt. Eller överdriver jag? Får man räkna med att bli sparkad mellan benen utan anledning? Barnen går bara i 1:an! Om man inte tar tag i detta nu, hur blir det då sedan? Ni som är lärare får gärna komma med kommentarer. Vill inte vara en förälder som överreagerar.
    Ha!
    Typiskt svenskt svar...

Klart att det inte är ok. Du överdriver eller överreagerar inte. Prata med barnen och deras föräldrar själv om lärarna inte löser det. 
Svar på tråden Sparkad i magen och på snoppen i 1:an