• Carolina7002

Att vara bonus ... vad har man rätt till?

Hej! Jag vill be om hjälp kring bonusföräldrarskap, ni som redan har den rollen vad tycker ni? Jag har en son som är 3 och ett halvt. Vi separerade inte så länge sedan och pappan blev snabbt ihop och flyttade ihop med en ny kvinna. Hon verkar vara ganska speciell, har många åsikter om barn, anser sig vara en expert på grund av sitt yrke och utbildning, fast hon inte har några egna barn. Hon är också yngre vad han är, men han verkar vara övertygad om hennes expertis. Hon har nu blivit mer expert på min son än vad jag själv är, så hennes åsikter väger mer än mina. Hon känner ett stort engagemang i sonen och engagerar sig mycket i pappans son från en tidigare äktenskap (före mig alltså) Den sonen bor hemma hos dom, medan min son bor nu växelvis. Eftersom hon hämtar sonen på dagis då och då, vill hon nu att dagis fritt ska kunna kommunicera med henne, och detta är något som dagis inte vill göra utan mitt godkännande. Jag känner en olust inför det, eftersom jag saknar förtroende till henne på grund av hennes svartsjuka, vilket är helt ogrundat måste jag tillägga. Hur tänker ni alltså som redan är bonusföräldrar? Vad tycker ni om hennes engagemang? Är det naturligt att man känner så? Jag funderar mycket på detta, eftersom när själv var bonusförälder så kände jag mig inte alls lika engagerad i pappans tidigare barn. Klart att man ställer upp, men....

• Svar på tråden Att vara bonus ... vad har man rätt till?
  • IsadorasMamma

Ja.... det finns ett men.
    En gräns som man inte går över.
    För att man är bonus & inte biologisk.

• Carolina7002

Är du snäll och utveckla det, var går gränsen? Jag tycker det är otroligt svårt, eftersom allt är så känsligt fortfarande. Varje gång jag drar gränsen blir det en konflikt mellan pappan och mig.

• DestinationX

Kan du tänka dig lära känna henne lite bättre? På så sätt kan det skapas förtroende. Bara en tanke...

• Carolina7002
    DestinationX skrev 2012-11-12 15:57:10 följande:
    Kan du tänka dig lära känna henne lite bättre? På så sätt kan det skapas förtroende. Bara en tanke...

Jo, jag har försökt. Jag föreslog att vi skulle fika och prata kring sonen, vilket vi också gjorde. Några veckor senare när jag behövde prata med pappan i ett annat ärende (inget personligt - men det avsåg inte sonen) så skickade hon ett sms, där det framgick hur hon uppfattade vårt möte. Hon menade alltså att jag pratade skit om pappan hela tiden, vilket är inte alls min bild av vad sagts. Det skrämde upp mig ordentligt, kan jag säga. Hur kunde vi haft så olika bild av vad som sagts? - sedan bad hon om ursäkt för att hon var svartsjuk, men lusten för att bygga någon relation med henne när jag insåg vad hon menade... den försvann
  • sextiotalist

Som varande sambo med en man som har två barn sedan tidigare, så känner jag att denna kvinna har inte mycket till fingertoppskänsla.

Mitt tips är att du och exet träffar någon utomstående som ni kan tillsammans med sätta upp gränsen. Den gränsen får hon acceptera.

Nej, gå inte med på att dagis skall lämna uppgifter till henne.    

• Carolina7002
    sextiotalist skrev 2012-11-12 16:11:01 följande:
    Som varande sambo med en man som har två barn sedan tidigare, så känner jag att denna kvinna har inte mycket till fingertoppskänsla.Mitt tips är att du och exet träffar någon utomstående som ni kan tillsammans med sätta upp gränsen. Den gränsen får hon acceptera.Nej, gå inte med på att dagis skall lämna uppgifter till henne.    

Tack! Det är det jag också funderar på. Vad tycker du om hennes engagemang? Är det vanligt eller snarare ovanligt? Kan det tänkas att det minskar med tiden? Funderar lite på om det är ett spel, låtsas för att vinna poäng eller något?
  • Brumma

Som nybliven vuxen i ett barns närhet tycker jag man bör ha lite av den där fingertoppskänslan som sextiotalist skriver om. Man går inte in och tar över, däremot KAN man snabbt bli en person barnet tyder sig till. Själv arbetade jag på förskola då hag träffade min man, så hag var inte orolig för hur det skulle funka med barnet. Snarare orolig för hur det skulle funka med föräldrarna :) Och visst, jag arbetade med barn i samma ålder som bonus var då jag lärde känna henne, men jag bar mig definitivt inte åt som om jag visste bättre än mamman. Man har ett väldigt olika sätt att förhålla sig till sina egna barn (eller barn man bor med) och barn man arbetar med. När man arbetar är man mer proffisionell, tänker på metoder och liknande. Barn man bor med och finner sig älska behandlar man mer känslomässigt :) Man VET att man borde vara mer pedagogisk, låta barnet klara sig själv bättre osv, men när man sitter där själv är det inte lika lätt :) Och det är så det SKA vara, det är skillnad på familj och arbete. Nu verkar tjejen ju vars relativt ny i bilden, skulle tro att hon vill visa sin bästa sida för pappan, visa att han valt rätt och att han kan lita på henne. Visa att hon är engagerad i hans barn. Det kam lätt bli fel även om man menar väl... Sen så är det lättare att se det negativa än det positiva kanske? Lättare att se de sidor där hon "tar över" (vilket jag inte tror är hennes avsikt, utan bara en konsekvens av att hon vill visa sin duglighet).. Försök fokusera på det som är bra, att barnet faktiskt fått en vuxen som engagerar och bryr sig - det är inte alla som gör det.. Vad gäller förskolan är det ju helt upp till dig. Men vad menas med att dagis fritt skall kunna kommunicera med henne? Handlar det om vad som hänt under dagen, när hon hämtas, så underlättar det ju om man kan nämna det som personal för den som hämtar. Har tex barnet ramlat, varit ledsen, snorig osv så är det rätt bra att veta. Kanske kan man vara mer lyhörd MIT barnet om man vet att ngt hänt under dagen? Likaså är det en självklarhet tycker jag att kunna berätta vad de gjort för aktiviteter under dagen, så kan man som vuxen utveckla ämnet under promenaden hem. Var det kul i skogen? Var det spännande att åka buss till biblioteket? Och liknande... Bra att veta om barnet sovit bra eller inte på vilan kanske? Har det däremot med mer privata saker att göra, såsom problem i utvecklingen, mobbning, osv. Sådana saker bör främst tas med barnets föräldrar, speciellt i början. Själv blev jag efter några år inbjuden av mamman att närvara vid utvecklingssamtalen i skolan. Hon tyckte att jag var en så stor del av dotterns liv att jag hörde dit. Men då hade hade vi levt tillsammans i några år. Mamman har ibland sökt upp mig för att diskutera funderingar hon har över dottern, med tanken att jag kanske ser saker på ett annat sätt och pratar med dottern om andra saker än föräldrarna. Jag är tacksam för att hon låter mig vara en del av dotterns liv på detta sätt. Jag hade engagerat mig ändå, iochmed att jag lever med pappan och delar på ansvaret i vårt hem. Men jag hade inte kunnat vara en sån självklar del om inte mamman låtit mig vara det.

• Carolina7002
    Brumma skrev 2012-11-12 17:06:21 följande:
    Som nybliven vuxen i ett barns närhet tycker jag man bör ha lite av den där fingertoppskänslan som sextiotalist skriver om. Man går inte in och tar över, däremot KAN man snabbt bli en person barnet tyder sig till. Själv arbetade jag på förskola då hag träffade min man, så hag var inte orolig för hur det skulle funka med barnet. Snarare orolig för hur det skulle funka med föräldrarna :) Och visst, jag arbetade med barn i samma ålder som bonus var då jag lärde känna henne, men jag bar mig definitivt inte åt som om jag visste bättre än mamman. Man har ett väldigt olika sätt att förhålla sig till sina egna barn (eller barn man bor med) och barn man arbetar med. När man arbetar är man mer proffisionell, tänker på metoder och liknande. Barn man bor med och finner sig älska behandlar man mer känslomässigt :) Man VET att man borde vara mer pedagogisk, låta barnet klara sig själv bättre osv, men när man sitter där själv är det inte lika lätt :) Och det är så det SKA vara, det är skillnad på familj och arbete. Nu verkar tjejen ju vars relativt ny i bilden, skulle tro att hon vill visa sin bästa sida för pappan, visa att han valt rätt och att han kan lita på henne. Visa att hon är engagerad i hans barn. Det kam lätt bli fel även om man menar väl... Sen så är det lättare att se det negativa än det positiva kanske? Lättare att se de sidor där hon "tar över" (vilket jag inte tror är hennes avsikt, utan bara en konsekvens av att hon vill visa sin duglighet).. Försök fokusera på det som är bra, att barnet faktiskt fått en vuxen som engagerar och bryr sig - det är inte alla som gör det.. Vad gäller förskolan är det ju helt upp till dig. Men vad menas med att dagis fritt skall kunna kommunicera med henne? Handlar det om vad som hänt under dagen, när hon hämtas, så underlättar det ju om man kan nämna det som personal för den som hämtar. Har tex barnet ramlat, varit ledsen, snorig osv så är det rätt bra att veta. Kanske kan man vara mer lyhörd MIT barnet om man vet att ngt hänt under dagen? Likaså är det en självklarhet tycker jag att kunna berätta vad de gjort för aktiviteter under dagen, så kan man som vuxen utveckla ämnet under promenaden hem. Var det kul i skogen? Var det spännande att åka buss till biblioteket? Och liknande... Bra att veta om barnet sovit bra eller inte på vilan kanske? Har det däremot med mer privata saker att göra, såsom problem i utvecklingen, mobbning, osv. Sådana saker bör främst tas med barnets föräldrar, speciellt i början. Själv blev jag efter några år inbjuden av mamman att närvara vid utvecklingssamtalen i skolan. Hon tyckte att jag var en så stor del av dotterns liv att jag hörde dit. Men då hade hade vi levt tillsammans i några år. Mamman har ibland sökt upp mig för att diskutera funderingar hon har över dottern, med tanken att jag kanske ser saker på ett annat sätt och pratar med dottern om andra saker än föräldrarna. Jag är tacksam för att hon låter mig vara en del av dotterns liv på detta sätt. Jag hade engagerat mig ändå, iochmed att jag lever med pappan och delar på ansvaret i vårt hem. Men jag hade inte kunnat vara en sån självklar del om inte mamman låtit mig vara det.

Tack för ditt svar! Dagis gjorde det klart att information om hur dagen har varit delar de gärna med sig när hon hämtar. Det hon har upplevt som ett problem var att dagis inte ville svara på hennes epost eller när hon glömde att hämta sonen, så vad det inte hon som fick påminnelse utan dagis ringde till pappan istället. Och då menar hon att det här borde hon kunna få reda på direkt. Och jag måste säga att jag håller med henne. Men det kan ju bli problematiskt för förskolan hålla reda på för varje barn under vilka premisser som kommunikationen ska ske. Så de föreslår snarare allt eller inget, tror jag. Dvs antingen godkänner jag fri kommunikation och då får hon del av allt utskick direkt från förskolan, eller så godkänner jag inte det och då svarar förskolan överhuvudtaget inte på hennes epost etc.
  • Brumma

Varför man som nybliven bonusförälder överhuvudtaget skulle få för sig att maila barnens förskola har jag svårt att förstå... Att de bör ringa till den som skall hämta vid förändringar eller bortglömd hämtning underlättar ju däremot. Jag vet inte vad som är bäst här.. Vad vore bäst för barnet? Är detta ngt som behövs i nuläget? Kanske är det bättre att ni föräldrar fortsätter att vara enskilda mottagare av information, sen är det ju upp till pappan om han vill vidarebefodra infon till sin sambo. I framtiden, när de levt ihop en längre tid, kan man ju alltid välja att släppa på reglerna och släppa in bonusföräldern?

• Iam

Det är ju omöjligt att säga vad som är rätt eller fel... för det finns ju inga sådana... det är ju upp till varje familj att bestämma. Kan bara säga hur vi har det. 
    Jag är bonusmamma och hämtade ibland på dagis när barnen gick där och nu hämtar jag ibland på skolan. Då informerar såklart personalen om dagen. Är det något viktigt som dom hade tänkt informera min sambo om när han hämtade brukar dom ge mig den infon och sen be mig vidarebefordra den till honom. 
    Är det pappavecka ringer dom först till pappan, om han inte svarar ringer dom till mamman och om inte hon heller svarar ringer dom till mig.
    Är det mamma vecka byter mamman och pappan plats i kontaktordningen bara.
    Det har funkat för oss.
    Lappar eller mail går däremot direkt till föräldrarna och jag har aldrig sett någon som helst anledning till att jag skulle få sådan info även om jag är väldigt engagerad och involverad. Det är ju något som sambon sen berättar för mig i så fall.  

• BioBonus

Jag lämnar och hämtar i skolan ibland, och har det varit ngt speciellt så informerar läraren mig.
    Händer det ngt på pappaveckor så ringer de först pappa, sen mamma och sist mig. Omvänt vid mammavecka (fast då ringer de inte mig alls - för det vägrar mamman... så då rings mormor som bor 50 mil bort - obegripligt, men inget vi tänker bråka om). Däremot får jag inte hembrev etc från skolan, det får föräldrarna. Och jag blir informerad av min make. 

Låter som om hon har problem med att inte vara "förälder" på samma villkor som er. Och att hon jobbar med barn är ju aldrig en garanti för att man är expert på barn. Lika lite som man är expert på andras barn bara för att man har egna.

• Carolina7002

Tack snälla för att ni tog er tid att svara på min fråga. Det underlättar att veta hur andra har det. Hälsningar,

• M166

Synd att er (din och bonusmammans) relation inte fungerar. Men måste den det? Hon bör visst vara vettig gentemot dig, men det enda hon absolut MÅSTE är att vara vettig gentemot barnet (beroende på hur mycket hon engagerar sig). Är ditt barn nöjd? Tycker ditt barn om henne? Mår ditt barn bra utav henne? Om svaret är ja, skulle jag påstå att det är inte någon fara om dagiset utlämnar information om barnet. Om du ser på barnet att han mår bra utav henne så kan informationen hon får från dagiset vara relevant för att göra det hela ännu bättre.

Svar på tråden Att vara bonus ... vad har man rätt till?