Anonym (hejåhå) skrev 2012-11-12 10:05:20 följande:
Tack för ditt svar

Ja det där med känsliorna har jag berättat och likaså det där med att jag som vuxen vill må bra och att jag då träffar killen. Och jag har också flera gånger sagt innan jag träffade den nya också att jag och pappan kommer aldrig att bli tillsammans igen, så de vet det redan innan. Min nya kille är också väldigt barnkär och är mycket van vid barn så han förstår dem. Och det är väldigt skönt. Han säger själv att vi tar det lugnt och låter dem lära känna varandra. Dock är jag fundersam till hur man får stora tjejen positivt inställd. Ska man liksom stå på sig att såhär är läget och låta dem träffas med jämna mellanrum ändå trots att hon inte vill eller ska man jämka och låta henne bestämma ibland. Inte alltid såklart men kanske nån gång ibland? Eller ska man säga att "idag kommer XXX", ungefär som "that´s it" ? Jag har själv varit skilsmässobarn och blev då inkastad i en ny relation med en av föräldrarnas nya partner där jag kände att jag själv liksom var vid sidan om. Men jag vet att det inte kommer bli så i det här fallet, då både jag och min nya kille är måna om att det ska bli bra för barnen och att de blir sedda. Så ska min nya kille försöka tränga igenom stora tjejens skal eller ska han vara avvaktande och bara vara, och låta henne komma till honom? Många frågor...
Jag skulle inte ha låtit mina barn bestämma om jag ska ta emot besök eller inte. Lika lite som de bestämt över om en kompis eller en släkting ska få komma hem till oss fick de bestämma om min nya partner var välkommen eller inte. Däremot fanns förstås inga andra krav på dem än att de skulle uppföra sig hyggligt. De behövde givetvis inte alltid vara med eller anpassa sig och sina liv efter min önskan om att umgås med min nya partner. Helt okej om de ville vara på sina rum eller hänga i vardagsrummet utan att aktivt delta i umgänget så att säga.
Jag var också, precis som du, mycket tydlig med att jag ville vara med honom och att det gjorde mig glad att ha träffat honom. Man är inte, och bör heller inte vara, allt för varandra vare sig man är barn eller vuxen. Jag lade en hel del vikt på hur att de också själva hade kompisar och inte alltid tyckte att mamma var den absolut enda som gick att umgås med.
Vidare tycker jag att det är viktigt att som vuxen vara den som styr. Jag tillät inte mina barn att bestämma över mitt partnerval men jag var också noga med att se till att vara den som aktivt valde att göra alla de vanliga sakerna med barnen som vi tidigare gjort utan att
hela tiden inkludera min nya kärlek. Det vill säga, jag gick iväg på badhus och bibbla och annat som vi tyckt om att göra utan att han var med vid varje tillfälle. Det var viktigt för mig att livet som de kände det också gick vidare på ett sätt som kändes vant och välbekant för dem.
Det är jobbigt för barn att hela tiden behöva vara med en ny person. Man får, anser jag, ha lite balans i deras tillvaro. Det är också ett sätt att visa dem att också föräldern har samma behov som tidigare av att vara tillsammans med sina barn.