• Anonym (E)

Behöver svar, någon som har dem? Tacksam för svar!!

Har en dotter på drygt två år..
    Jag levde ett sämre liv som ung, eller mer rätt, valde att leva med fel killar.. börja lite och blev sedan väldigt illa.. under min dåliga period i livet träffade jag en idiot som jag träffade i tre månader.. flytta och började plugga.. upptäckte jag var gravid (fick göra ultraljud och fick se barnet och behöll det på grund av det, det var ju mitt barn jag såg där som rörde sig).. Vi gjorde ett försök att vara ihop, men han var hemsk!! misshandla mig fysiskt och psykiskt, lura mig på pengar, lura andra på pengar (blocket-bedrägerier), alkohol problem, ätstörningar, kriminell (suttit i fängelse två gånger, och även dömd till annan) är nu 37år och jobbat i 5år av sitt liv och detta för kanske tio år sedan, för o få pengar har han lurat socialen.
    När min dotter föddes så kom jag ifrån honom, för hennes skull.. han kom vid två tillfällen o hämta saker, senast för snart två år sen..
    Under dessa år har jag fått lite hot-mail,sms.. och andra mail,sms.. men jag har inte svarat på något.. det senaste mailen var "avsked" sen efter 4mån kom ett hot-sms då han fått tag på mitt nummer på något sätt..
    Två gånger har han berättat att han ska ha barn med två olika, men det har inte blivit så.. han har flyttat runt, haft olika tjejer..
    jag kollar hans fb ibland och de e mest "fuck off" "jävla piss" "festa" osv.. kunde dock inte se så långt tillbaka...
    Men iaf runt typ "högtider"  skriver han ibland om min dotter, han vet inte nått om henne, och känner henne inte.. jag försökte få ett umgänge i början just för att inte få nått emot mig men han ville inte..
    Idag hade han skrivit att han skulle ta tag i att få träffa henne på måndag och starta krig med mig..

Jag kommer inte under några omständigheter låta han träffa henne. aldrig.. jag skulle inte göra så emot henne.. Under dessa två år så har jag skött allt med henne, hon är en underbar person och vi har en bra och nära kontakt med min familj.. hon har allt hon behöver och under årens lopp har jag enbart fått positiva kommentarer :)

Men hur skulle det kunna gå till? Om han faktiskt skulle ringa någon eller så.. Han har sagt det ibland förut, ofta när han träffar en ny tjej för att typ inte verka dålig, eller liknande... men aldrig gjort.. men man får ju ändå en liten klump i magen.. det gäller ju mitt barn.. det viktigaste jag har...

Jag vill absolut inte få höra "du skaffa ju barn med han, du kan inte neka, osv.. " Jag vill veta hur jag kan göra.. vad som kan hända? Jag kommer neka så långt jag bara kan..
    Ringer han familjerätten så säger jag nej, har pratat med dom innan så dom vet grunderna...
    Vad händer då? Stämmer han mig?
    Skulle dom kunna döma umgänge trots allt?? Om jag nekar.. vad händer?
    Skulle rätten helt SERIÖST kunna ta min dotter ur min famn för att hon ska träffa honom, ge honom vårdnaden eller något sånt? En person hon inte har någon aning om vem han är?
    Eller blir det mest dyra kostnader i rätten och att man står o trampar på samma ställe??

Jag kommer kämpa för min dotter.. jag ångrar inte henne, men honom.. jag har verkligen tagit tag i allt nu, bor i ett radhus med trädgård, pluggar till undersköterska o snart klar, tog körkort o köpte bil, är ute på krogen ca 2gånger/år för att fira någon som fyller år och som vill gå ut..annars lämnar jag endast bort min dotter om jag jobbar eller liknande.. Jag har haft rutiner, tillgodosett alla hennes behov.. hon är otroligt duktig och vi har en tajt kontakt, och som sagt vi träffar min familj flera gånger i veckan.. har enbart bra vänner kvar och ja.. mitt liv är "perfekt" ungefär, och det går bara framåt.. och jag kommer göra vad som krävs för mitt barn!!
    bara för att man kan ha sex o skriva på ett papper så är man inte en pappa, och han ska inte va nära henne!!!!

tacksam för BRA svar!! Och svarar på om ni har frågor!!

• Svar på tråden Behöver svar, någon som har dem? Tacksam för svar!!
  • SupersurasunkSara

Han kan få till ett umgänge. Han kanske inte är likadan som pappa som han var som sambo. Dock kommer ingen ta flickan ur din famn och ge honom utan det kommer att trappas upp långsamt. Om du begär det kommer det troligtvis bli så att en kontaktperson är närvarande vid umgänget om du inte själv vill/orkar vara med.

Eftersom det är en ganska långsam process så kommer han mest troligt inte ens orka slutföra och då minskar hans chanser att få till umgänge igen.

• Opappan

Usch vilken hemsk kille :S

Du säger att du har pratat med socialen som förberendande, vad sa dom om det du berättade då?
    Tror knappast att han kan få vårdnaden om ditt barn om han har ett kriminellt förflutet.
     Om jag vore du skulle jag flytta till en helt annan stad och byta nummer en gång till. Kolla om det finns en kvinnojour i din stad. Dom ska kunna hjälpa dig...

• Anonym (E)

Ja han är hemsk.. han hann dock inte göra henne allt för illa..
    men när jag var höggravid så misshandlade han mig, jag skrek och en granne kom in.. han sa att han hade ringt polisen men det hade han inte och gömde min mobil..grannen ville inte lämna mig och hade inte sin med sig..
    Jag var väldigt rädd och trasig.. insåg nog inte vad jag skulle känna när min dotter föddes.. men direkt hon föddes, jag stannade på BB i 6 dagar, dom fick nästan "kasta ut mig" för jag ville inte hem till honom..
    när jag kom hem var jag med min familj nästan hela tiden, eller satt själv.. han var elak.. jag fick göra allt..
    En kväll kom han hem o hade druckit peka finger åt mig, jag låg på soffan med dottern på bröstet.. sa elaka saker.. sen sa han att ja kunde sova på soffan med dottern..o gick o la sig.
    Jag gick in o la dottern på min sida sängen där hon alltid sov och skulle göra de sista innan läggdags.. Hon bev ledsen och fast han låg bredvid henne sket han i henne.. jag gick in..gav nappen..gick ut..
    Samma sak igen.. och sen tredje gången var jag precis att jag skulle lägga mig då när hon skrek så hörde jag hur han gick upp och tog en soppåse och slängde i hans saker så dottern skrek högre, han kasta i saker och hon vart rädd.. jag sprang in och tog upp henne, han gick ut o slängde igen dörren med en sån smäll så jag reagerade och dottern panik-skrek.. efter det var han borta och jag visste vad jag behövde göra..
    skydda min dotter och det har jag gjort..

Han har ibland skrivit nått på fb, hört av sig.. alltid olika saker..

Jag vet att han skulle bli densamma som "pappa".. han är inte kapabel till annat.. 37år lixom, har man inte mognat ens lite då, gör man nog inte det direkt.. Hans stora syster som är 10år äldre förlorade vårdnaden om hennes barn och är precis likadan, byter namn, lurar folk, flyttar runt... hon stal mina smycken från mig.. hon är inte frisk...

Men man blir ju rädd.. jag vill ju skydda henne..
    Jag har pratat med familjerätten, men de var 1,5år sedan.. men då sa dom att dom förstod mig, och att jag skulle tänka på i första hand skydda henne!

Jag tänker bara, kan dom om jag nekar umgänge även i rätten.. ge han vårdnaden, eller med tvång ta henne ifrån mig?? annars ser jag att jag bara nekar fullt ut och hänvisar till allt som finns bakom lixom..
    Vad kan hända??

Vill helst inte flytta då jag inte vill lämna mamma,pappa,syrran,brorsan,mormor o morfar.. vi står så nära varandra... men jag har sagt att skulle det gälla dotterns liv så skulle jag flytta till andra sidan jorden..
    dock har jag inte anmält då jag kände att jag var tacksam att bara komma ifrån honom, och ville inte ha med honom att göra på något sätt alls..så har bara "lämnat allt bakom mig"...

• SupersurasunkSara

Om du har sparat det han har skrivit till dig finns det bevis. Annars inte. Jag tror inte någon ger honom vårdnaden oavsett, han måste ju då först stämma dig på den och det kostar tid och pengar. Vet dock inte vad som kan hända om du vägrar. Ring och prata med soc, en kvinnofridsorganisation och famrätten och fråga. De har säkert en hel del erfarenheter av sånt här.

• Opappan

Vilken hemsk kille alltså
    Men jag har en killkompis som var hur trevlig som helst på utsidan men tydligen var han ganska våldsam mot sina två små barn, det visade sig senare när han inte längre fick vara nära dom. Han fick träffa barnen en gång i veckan men då skulle han ha en vårdare med sig hela tiden som höll koll på honom så att han inte kunde skada barnen eller hitta på något annat dumt. Träffade honom ute på stan ene gång när han hade barnen och då var vårdaren med honom. Då hade han fått låna barnen från mamman ett par timmar.

men problemet med honom var ju att hans tålamod var väldigt kort och blev våldsam, inte att han misshandlade, bara han kastade saker omkring sig och skrek om han tappade tålamodet.
    det var nog därför familjerätten gav honom tillåtelse att träffa barnen åtminstone med en vårdare.

men om det är en kille som är värre. Det vore ju helt sjukt om familjerätten gav honom tillstånd att träffa barnen. Du borde få hela vårdnaden och också bestämma om du tillåter honom eller inte att träffa din dotter...

Kan du inte ringa och fråga dom igen?

• Anonym (E)

Ja jag kanske kan göra det och se vad dom säger.. dom borde ju som du säger ha erfarenhet om liknande fall..
    Det kommer ta tid och kosta pengar, och pengar har han inte eftersom han inte har jobb eller så.. tror han lever på sin nya tjej mest nu..
    Han har inte lagt 1kr på dottern, varken under graviditeten för då var det jag som köpte allt! inte under de få veckor han bodde kvar med oss.. och inte nått efteråt heller..
    jag får underhåll från försäkringskassan osv..

Jag är lixom bara rädd för vad som skulle hända om dom tex i rätten dömer till umgänge och jag fortsätter neka han.. kan dom komma o ta henne och lämna till honom.. eller döma så han får vårdnaden..
    För mig låter de ju sjukt eftersom hon inte vet vem han är.. och han inte på något sätt skulle kunna ta hand om henne.. jag minns en vecka så passa vi hans systerdotter på 9år.. ja fick ta allt ansvar och var höggravid, han sa elaka saker inför henne, han gick på henne om hennes vikt för hon var lite kraftig, sa att hon inte borde äta tex skinn på kycklingen för det är vikt.. visa kort o jämförde öppet att hon blivit smalare/tjockare osv..
    Hon hade skrivit med en penna på en sån "grus-box" för att visa en kille hur något stavades och få prata rektorn med föräldrarna för att de typ räknas som "klotter" och efter de gick han o hennes föräldrar o sa så fort de va klotter "är de du som var där" osv.. hon sjunk genom joden.. min syster som är lärare tyckte de var hemskt, barnet var så litet, våga inget, kunde inte ens leka på en lekplats lixom.. =/

Men det gäller ju som sagt det bästa i mitt liv, min lilla dotter.. ingen ska göra henne ont.. och hon ska inte behöva lida för mitt misstag.. därav ger jag henne en bra framtid innan hon "minns".. jag flytta för 1,5år sen till radhus i de bästa stället i staden typ..pluggar och blir klar nu och kommer då skaffa jobb.. När hon börjar "minnas" så kommer hon bara ha en bra bild.. inget konstigt alls.. jag ska ge henne ett bra och tryggt liv!!!

• Anonym (E)

jag har ensam vårdnad och haft hela tiden...

det var att han skrev på Facebook att han på måndag ska ta tag i allt vad de gäller hans dotter och starta krig med mig.. detta skrev han på sin logg och inte direkt till mig..

han har ju sagt liknande saker innan.. men jag blir ändå orolig.. och vill bara känna att jag vet hur jag ska hantera det om det mot alla förmodan skulle bli nått..

• SupersurasunkSara

Om han får dom på umgänge och du nekar kan det bli så att du får betala vite. Det kan bli så att barnet blir hämtat ja, men INTE om hon inte känner honom. Om dom på umgänge kommer så kan du kräva att en kontaktperson är närvarande, det kan vara du, det kan vara någon annan som barnet känner, ibland någon från soc (som barnet får träffa innan).

Om du ska bli av med vårdnaden krävs det att du gravt missköter barnet, inte ens pedofiler blir alltid av med vårdnaden så det kan vara svårt.

• Anonym (E)

skulle jag "bara" få böte (vite) ?? i så fall betalar jag det gärna för att skydda henne..
    vad skulle hända då, skulle han få gå upp i rätten igen då? och samma sak igen o igen??
    Detta skulle jag ju neka direkt.. så att hon skulle känna honom kommer aldrig vara aktuellt.. så det skulle i så fall bli att dom tog henne till en helt främmande människa..
    skulle inte godkänna umgänge ens med någon som närvara för alla kan bete sig bra en kortare stund.. men jag vill inte hon ska veta något.. När hon blir äldre ska jag berätta allt. jag ska berätta om mitt liv, att det inte var så bra (aldrig droger, alkhol o såna saker) men att jag hade sämre folk runt mig, lät mig utnyttjas och sånt.. berätta hur de kom sig att jag träffade idioten, och hur det var med han.. och hur mycket jag sedan kämpat för att fixa mitt liv och genom det hennes liv.. Men så länge jag inte kan berätta allt så ska han hålla sig borta.. jag tänker inte utsätta henne för de..

• SupersurasunkSara
    Anonym (E) skrev 2012-11-11 21:54:57 följande:
    skulle jag "bara" få böte (vite) ?? i så fall betalar jag det gärna för att skydda henne..
    vad skulle hända då, skulle han få gå upp i rätten igen då? och samma sak igen o igen??
    Detta skulle jag ju neka direkt.. så att hon skulle känna honom kommer aldrig vara aktuellt.. så det skulle i så fall bli att dom tog henne till en helt främmande människa..
    skulle inte godkänna umgänge ens med någon som närvara för alla kan bete sig bra en kortare stund.. men jag vill inte hon ska veta något.. När hon blir äldre ska jag berätta allt. jag ska berätta om mitt liv, att det inte var så bra (aldrig droger, alkhol o såna saker) men att jag hade sämre folk runt mig, lät mig utnyttjas och sånt.. berätta hur de kom sig att jag träffade idioten, och hur det var med han.. och hur mycket jag sedan kämpat för att fixa mitt liv och genom det hennes liv.. Men så länge jag inte kan berätta allt så ska han hålla sig borta.. jag tänker inte utsätta henne för de..
    Jag vet inte vad som händer om du vägrar gång på gång.
Svar på tråden Behöver svar, någon som har dem? Tacksam för svar!!