• Nalle Puh73

Klädsim i 1an?

Är det verkligen normal att barnen ska ha klädsim när dom går i 1an och alla inte kan simma än?

Sonen har fått hem en lapp att det är klädsim på simlektionen nu i veckan och vi är många föräldrar som undrar vad som flygit i den som bestämt det. Är det inte bara att man fåt lära sig simma ordentligt först innan man ska kunna utö klädsim också?
    Ska ta ett prat med fröken o fråga hur idrottsläraren tänkt egentligen.  

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Klädsim i 1an?
  • Ankankamon

Ser inget fel i att barn får känna på hur det är med kläder i vatten. Om inte annat kanske de blir försiktigare nu innan de har lärt sig simma.

• FrkJenny

Jaja det där med och-tecken...

Ja, det låter fullt normalt.
    Här har de det redan från lek och plask, dvs från fyra års ålder.

Syftet är inte att "kunna simma" med kläder på utan mer att få uppleva hur annorlunda det är att röra sig i vatten med kläder på. Plus att de övar på att kasta ut livboj och dra in varandra till kanten.

• Ville och Agnes

Min dotter är 4 år och har kört både klädsim och livräddning på simskolan.

Det är ju för att de ska få en känsla av hur det är att vara i vattnet med kläder. I fall de någon gång skulle ramla i eller liknande.

• ingridlinnéa

Vi har oxå klädsam som en punkt i vår kursplan....jobbar på bad. Det som man först övar på är att känna känslan av kläder i vattnet och sen att ta av kläderna i vattnet.

• Dixie

Jag antar att det inte är på djupt vatten de ska öva klädsim, och då är det inget konstigt! På mina barns simskola har de alltid en dag med klädsim per termin, det är jättebra att barnen får känna på skillnaden att vara i vatten med och utan kläder!

Svar på tråden Klädsim i 1an?