Stoppa mjölkproduktionen
Nu behöver jag hjälp. Jag har två döttrar varav den ena kom här för knappt en vecka sedan. Min första dotter kunde jag helamma ungefär tre-fyra dagar innan vi insåg att jag inte hade mjölk nog och fick börja delamma samtidigt som jag gav ersättning. Tyvärr sinade mjölken och när hon hade snuttat sönder båda bröstvårtorna fick jag valet att antingen pumpa endast och mycket ofta samtidigt som jag skulle ge ersättning, eller så skulle jag låta bli mjölken och endast ge ersättning. Eftersom jag under denna period hade mått så dåligt över att amningen inte fungerade, att jag inte längre kände mig som en mamma, så tog jag och maken ett gemensamt beslut att lägga ned amningen helt. Mitt välmående och min möjlighet att orka/klara av att vara en fungerande mamma var viktigare än bröstmjölk.
Nu har alltså barn nummer två kommit och även denna gång ville jag amma. Kanske till och med mer denna gång eftersom det inte fungerade förra gången. Efter tre dagar var jag söndersnuttad på båda vårtorna trots ett, enligt alla, bra tag av lillan. Jag satt natten till igår och skrek mig igenom amningen. Orkade bara ge henne ett bröst för sedan tog smärtan överhanden. Gick upp till sängen för att lägga oss och maken lämnar över lillan och säger att hon behöver mer mat. Hon verkar inte mätt. Då sjönk världen för mig, Jag skrek rakt ut och fick panikångest av att behöva gå igenom den smärtan igen.
När maken lugnat mig, tog jag beslutet att avsluta amningen och ge ersättning. Jag vill inte gå igenom den fysiska smärtan längre. Jag väljer även att inte kämpa på med delamning och liknande då jag vägrar må som jag gjorde med den tidigare dottern.
Nu till mitt problem. Denna gång har mjölken börjat rinna till och jag väntar på att det ska sina. Men brösten spänner och blir varma,knöliga och gör ont och tipset jag hittat om att duscha varmt för att "lätta på trycket" hjälper inte speciellt. Vad kan jag göra för att få trycket att släppa och knölarna att försvinna utan att faktiskt bidra till en ökad produktion, vill inte få moment 22 liksom...