• bebis maj 12

Min son vill inte gå över från ersättning till välling..hur göra?

Har fyra barn som alla ätit ersättning från födseln,och med dom tre första var det inga problem att gå över från ersättning till välling runt 6 månaders ålder,bytte ut en flaska om dagen och det gick snabbt. Har alltid haft nan ersättning och kör sen med nestles havre välling. Men nu med yngsta sonen går det såå trögt..har provat både nestle och sempers havre välling men han vill inte äta den... Minns att vi vid son nr 3 så gjorde vi alltid två flaskor då han skulle äta, en av varje,ersättning och välling,och så åt han lite av varje...har prova detta även denna gång,men han vill bara inte. Han äter gröt och burk mat jätte bra. Tips på hur jag ska göra?

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Svar på tråden Min son vill inte gå över från ersättning till välling..hur göra?
  • MajaVira

Varför måste ni byta till välling? Ersättning motsvarar ju bröstmjölk, medan välling är "vattnig gröt".

• Clotilda

Låt honom skippa om han vill? Finns det någon anledning till att tvinga honom att äta välling? Han kan ju föredra fast föda. Kör på tillskottsnäring.

• Nape

Lugn lugn, man _måste_ inte äta välling. Svägerskan bor i Norge och där _finns_ inte fenomenet välling alls. Barnen dricker modersmjölksersättning. När de slutar med det äter de gröt till kvällsmat.

Behövs en slurk i nappflaskan när barnet ska sova kör de med modersmjölksersättning.

• hannis

Strunta i det då? Det är ju ändå mycket nyttigare med ersättning än välling och barnen kan gott och väl äta ersättning upp till 2-årsåldern. (och ännu längre för den delen)

Din son äter ju gröt och mat så han får ju i sig allt han skall ha den vägen. Gröt och välling är samma sak så det blir ju lite kaka på kaka att ge båda två ändå.

• Natulcien
    bebis maj 12 skrev 2012-11-11 18:23:04 följande:
    Mättar inte välling bättre?
    Nja, det är kanske lite mer "bukfylla", men ersättning är ju mycket mer näringsrikt och bättre anpassat till så små barn som din son. Det är ju mycket bättre för honom med ersättning! Fortsätt med det, du!

• LillGris

Min son åt välling i typ en månad, sen började han tokvägra. Nemas bekymras, är det ersättning barnet vill ha så ge honom det :) jag upplevde inte någon skillnad i sömn när han fick välling på kvällen, han vaknar pigg som en lärka vid fem vad han äter innan läggdags:) men du kan ju ge gröt först och ersättning sen, mindre av varje då. Gröt mättar ju på samma sätt som välling.

• miljarden

Säger som alla andra, varför ska han äta välling alls? Vår unge ville inte heller äta välling. Han slapp. Nu är han två och får fortfarande en flaska (1 dl) ersättning vid läggdags.

• Min högsta önskan

Om du nu vill att han ska skuta med ersättning och börja med välling istället, kan du ju blanda välling och ersättning. Börja med en del välling och tre delar välling. Sen ökar du succcesiv vällingdelen allteftersom han vänjer sej vid vällingsmaken.
    Så har jag gjort med mina barn efter tips från vårt BVC.  

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • 2211

Varför ska du byta ner dig? Ersättning ä MYCKET nyttigare och bättre än flytande gröt som välling.

Ersättning innehåller 32-33 olika vitaminer, fetter och mineraler. Välling ligger på 20-22 och i mindre mängd.   

• 2211
    bebis maj 12 skrev 2012-11-11 18:23:04 följande:
    Mättar inte välling bättre?
    Nej. 
Svar på tråden Min son vill inte gå över från ersättning till välling..hur göra?