• Anonym (TS)

Vad händer om båda vill ha varannan helg?

Det verkar ju inte ovanligt att pappan vill ha varannan helg, och det verkar inte olagligt att vilja det, men vad händer om mamman också vill det? Båda tycker att barnet har det bättre hos den andra föräldern. Barnet är för litet för att själv kunna säga vad det vill.

• Svar på tråden Vad händer om båda vill ha varannan helg?
  • Anonym

Om det är uppe i rätten blir det oftast vv. Om man inte kommer överens själva.

• Queenie70

Om ingen av föräldrarna anser att de räcker till och inte vill träffa barnet mer än två helger i månaden så anser jag att barnet borde adopteras bort.

• Queenie70
    Anonym skrev 2012-11-11 15:06:15 följande:
    Om det är uppe i rätten blir det oftast vv. Om man inte kommer överens själva.

Fast ingen förälder kqn tvingas av rätten att ha sitt barn.
  • Anonym (TS)
    Queenie70 skrev 2012-11-11 15:08:33 följande:
    Om ingen av föräldrarna anser att de räcker till och inte vill träffa barnet mer än två helger i månaden så anser jag att barnet borde adopteras bort.
    Båda vill hellre ha barnet själva än att det adopteras bort men helst vill de att den andra föräldern ska ha barnet mer.

Blir det vv då?
  • Iam

Varför skaffa man barn om man bara vill ha barnet 4 dagar i månaden? Då kan man väl istället vara barnvakt åt kompisars och släktingars barn så man får sin barndos mättad och låta bli att sätta ett oönskat barn till världen. 

• Anonym

det handlar inte om föräldrarnas vilja utan om barnets rättigheter och behov.

Rätten kan aldrig besluta något ovanför ens huvud men dom kan utifrån barnets bästa döma det som dom anser är det bästa.

är det så att man anser sig otillräcklig som förälder så kan man också bli rekommenderad från tingsrätten att gå på samarbetssamtal eller en kurator för att få rätsida på det som behöver rättas till. 

har båda föräldrarna uppenbara brister i sitt föräldraskap kan det bli fråga om kontaktfamilj för barnet för att tillgodose dess behov.

men nånstans måste barnet bo och ha sin huvdsakliga adress - det kan ingen förälder komma ifrån 

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-11-11 15:24:07 följande:
    det handlar inte om föräldrarnas vilja utan om barnets rättigheter och behov.

Rätten kan aldrig besluta något ovanför ens huvud men dom kan utifrån barnets bästa döma det som dom anser är det bästa.

är det så att man anser sig otillräcklig som förälder så kan man också bli rekommenderad från tingsrätten att gå på samarbetssamtal eller en kurator för att få rätsida på det som behöver rättas till. 

har båda föräldrarna uppenbara brister i sitt föräldraskap kan det bli fråga om kontaktfamilj för barnet för att tillgodose dess behov.

men nånstans måste barnet bo och ha sin huvdsakliga adress - det kan ingen förälder komma ifrån 
    Båda är bra föräldrar och har inga brister i sitt föräldraskap. De tycker dock att barnet har det bättre hos den andra föräldern av olika anledningar, fast ändå bättre hos dem själva än hos någon annan. Tänker att vad händer då? Blir det vv? Var blir barnets huvudsakliga adress om det är vv? Och ifall de bor långt ifrån varandra så att vv är svårt, hur blir det då? Varannan månad, eller? Eller väntar man tills någon "ger sig" och vill ha barnet mer?
  • Nyfiken gul

som sagt var det handlar inte om vad föräldrarna vill, tycker och anser, det handlar om vad som är bäst för barnet och kan föräldrarna inte själva bestämma om det så är det tingsrättens sak att bedöma den frågan och man brukar oftast då göra en utredning via socialen vart det är bäst för barnet att bo

det handlar också då att man som förälder får offra något i sitt liv för att barnet ändå ska få ta den viktigaste och största platsen i ens liv . Att man ens tänker något annat är för mig obegripligt.

jag själv har svårt att ta in att båda föräldrarna är så ödmjuka att man vill att barnet ska vara mer hos den andra föräldern, jag tror snarare att det ligger något mer personligt bakom.  Upptagenhet av karriär, hobbys som tar stor tid eller annat som gör att man kanske anser att den andra föräldern är mer lämpad. Men då har man enligt mig halkat oerhört snett och inte förstått att det inte är ens egna liv som är det viktiga.

jag som förälder har ett ansvar för att mitt barn har det bäst och om det måste innebära att jag går ner i arbetstid eller sväljer min egen fritid för att få ihop livspusslet då får det bli så. Något annat kan omöjligt vara viktigare. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-11-11 15:38:56 följande:
    Båda är bra föräldrar och har inga brister i sitt föräldraskap. De tycker dock att barnet har det bättre hos den andra föräldern av olika anledningar, fast ändå bättre hos dem själva än hos någon annan. Tänker att vad händer då? Blir det vv? Var blir barnets huvudsakliga adress om det är vv? Och ifall de bor långt ifrån varandra så att vv är svårt, hur blir det då? Varannan månad, eller? Eller väntar man tills någon "ger sig" och vill ha barnet mer?
    Om man är en bra förälder och inte brister i sitt föräldrarskap, varför vill man då inte vara med sitt barn?
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2012-11-11 15:38:56 följande:
    Det rimliga är väl då att barnet huvudsakligen bor där det har sin förskola/skola och sin släkt och kamrater men det borde väl föräldrarna ändå kunna avgöra och komma överens om utan inblandning av rätten.

Mina föräldrar skiljdes när jag var knappt 5 och de hade nog också lite svårt att bestämma sig. Då var det vh som gällde (vilket jag trivdes med).
    Det blev lite ändringar när min mamma flyttade för andra gången, då till grannorten, då blev det att jag som var yngst flyttade till pappa igen för avståndet till fsk och skola.
Svar på tråden Vad händer om båda vill ha varannan helg?