• miss mli

Äter min tvåmånaders för mkt?

Hon äter 180ml var 4e timme. Ibland kan det gå 4½ timme. På kvällen/natten vid ca 23 äter hon 200ml. Är detta för mycket?? Får hon mindre i flaskan så blir hon jättearg när det tar slut..

sonen som är två år har alltid ätit jättedåligt så jag är bara väldigt glad att min bebis äter så bra som hon gör. Har aldrig funderat över att det skulle vara för mycket.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 12:18
    Ja just det. Anledningen till att jag skriver detta är för att jag såg en artikel på fl www.familjeliv.se/Foralder/1.1825512, om en bebis som är 2 månader och äter 180ml var 5-6 timme.. och den mamman trodde det var för mycket.. men det är ju mindre än vad min dotter äter..

• Svar på tråden Äter min tvåmånaders för mkt?
  • Eleonor01

Alla barn är olika. Ett spädbarn kan aldrig äta för mycket. Däremot kan de äta för lite!

• Vivvi12

Min systerdotter är två månader och äter mer än min fem månaders. Alltså så äter hon ca 200ml ca var 4e timma. Syrran frågade henne vem som äter "fel" Barnmorska sa att ingen äter fel, barnet styr själv hur mycket mat som behövs. Ev överflöd kräks ändå upp. Så oroa dig inte! :)

• sirisdotter
    Eleonor01 skrev 2012-11-11 12:48:03 följande:
    Alla barn är olika. Ett spädbarn kan aldrig äta för mycket. Däremot kan de äta för lite!

Betr.  barn som ammas stämmer det.  Gäller  det även flaskbarn?
  • Millan83

Har också lärt mig att de kräks upp överflödet! Min tjej är också en storätare. 

• Vivvi12

Det min syrra frågade och även jag frågat våra barnmorskor gäller det även flaskbarn. Fast iofs så står det på semper paketet: 2-4 mån 140-200 ml 4-6 mån 140-250ml

• Vivvi12

5gr per dygn för båda förresten. 700-1000ml per dygn för 2-4 mån och 700-1200mö per dygn för 4-6 mån

• Millan83

Ge henne mat om hon är hungrig. Man ska inte neka dem mat, samma som för ammande knoddar. Det som står på paketen är ju en riktlinje. Så länge barnen mår bra och går upp i vikt som de ska så gör det ju ingenting om de äter mer eller mindre. 

Svar på tråden Äter min tvåmånaders för mkt?