• elinp88

Blockamning?

Jag har sådan tur att jag har myyycket mjölk i brösten, så mycket att jag får köra med mjölkuppsamlare där det läcker ut mycket i.

Jag har nu börjat fundera på att testa det här med blockamning, men vart orolig över en grej... Får min lilla kille i sig tillräckligt då, och kan jag få mjölken till att öka i produktion igen, om varken jag eller mitt barn trivs med det?

Jag har även fryst in endel mjölk, men det funkar ju inte i längden att ha massor liggandes, som inte kommer till användning av mig och min son.

Nu tänkte jag kolla om någon av er alla har erfarenhet av blockamning, och kanske tips och råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-10 16:28
    Ska väl tillägga att min son är 4 veckor gammal imorgon.

• Svar på tråden Blockamning?
  • Nano07

Jag hade ingen aning om vad blockamning var så jag slog upp det men ungefär så gjorde jag på första dottern självmant då jag hade mycket mjölk till henne. Första tiden pumpade jag nästan alltid ut först innan dottern ammade för att hon inte skulle skulle få för mycket mjölk och för att hon skulle få "jobba" lite :) Det minskade ner rejält och vid 2-3 månader var det mycket bättre.

• elinp88

Hur var det med "nattamningen" för eran del?

Jo, jag tycker det är rätt tungt att läcka så himla mycket mjölk under tiden som jag ammar!

• Nano07

Nattamningen var väl snudd på hysterisk kanske man kan säga.... ammade hur mycket som helst och om jag läser i artickeln kan jag ju gissa mig till varför - inte tillräckligt fet mjölk. (Orkade inte pumpa ur på nätterna.) Dottern kräktes extremt mycket, misstänker iofs nu att hon antagligen hade reflux. Annars kräks de ju upp överskottet vilket minta gör nu ibland.

Med nuvarande dottern som är nästan 4 veckor är det inte alls lika mycket mjölk tack o lov.

• elinp88

Jag hoppas för guds skull att det kanske kan funka, och att han kommer bli mätt, belåten och nöjd. I annat fall får jag köra på, som jag brukar göra nu (med "varannat bröst-amningen", alltså ena gången bröst A, nästa gång bröst B).

• Nano07
    Nano07 skrev 2012-11-10 16:45:23 följande:
    Nattamningen var väl snudd på hysterisk kanske man kan säga.... ammade hur mycket som helst och om jag läser i artickeln kan jag ju gissa mig till varför - inte tillräckligt fet mjölk. (Orkade inte pumpa ur på nätterna.) Dottern kräktes extremt mycket, misstänker iofs nu att hon antagligen hade reflux. Annars kräks de ju upp överskottet vilket minta gör nu ibland.

Med nuvarande dottern som är nästan 4 veckor är det inte alls lika mycket mjölk tack o lov.

Ursäkta alla stavfel, har minstingen ammandes iknät Skrattande
  • FrökenLöken

Orkar inte ens googla vad blockammning är för något, men how about ge bort lite av ditt överflöd till en neoavdelning? (Fast det kanske bara är en "enkel möjlighet" i en större stad?)

• Nano07
    FrökenLöken skrev 2012-11-10 16:53:28 följande:
    Orkar inte ens googla vad blockammning är för något, men how about ge bort lite av ditt överflöd till en neoavdelning? (Fast det kanske bara är en "enkel möjlighet" i en större stad?)

Det är ju absolut det bästa!

Här försökte min mamma ringa vårt närmsta sjukhus när stora dottern var liten och fick svaret "vi behöver inget". Nån månad senare stod det i DN att det var akut brist på typ alla större sjukhus...
  • sötare

du skulle även kunna ta och donera mjölken till bb. Det är efterfrågat med bröstmjölken inom vården för förtidigt födda.

• sötare

förlåt läste inte alla inläggen såg senare att någon nämnt donation

• cloudberry79

Jag rekommenderar absolut att du letar upp amningshjälpen på facebook om du har ett facebookkonto. Där finns flera hjälpmammor online nästan hela tiden och kan guida genom blockamningen och andra amningsrelaterade frågor! Här tycker jag att man ofta får så dåliga och ibland rent felaktiga svar kring amningsfrågor. FL är bra till mycket, men inte för amningsfrågor, såvida man inte råkar få svar av någon expert

(M)amma till V -07 och E -12
  • Nano07
    cloudberry79 skrev 2012-11-10 17:45:06 följande:
    Jag rekommenderar absolut att du letar upp amningshjälpen på facebook om du har ett facebookkonto. Där finns flera hjälpmammor online nästan hela tiden och kan guida genom blockamningen och andra amningsrelaterade frågor! Här tycker jag att man ofta får så dåliga och ibland rent felaktiga svar kring amningsfrågor. FL är bra till mycket, men inte för amningsfrågor, såvida man inte råkar få svar av någon expert

Bra poäng, själv gissade jag mig till allt. Hittade ingen info alls eller tänkte inte ens på att man kunde "söka hjälp" angående för mycket mjölk :)
  • Nano07
    elinp88 skrev 2012-11-10 18:16:38 följande:
    Jag har även letat rätt på Amningshjälpen på facebook!
  • mayia1

Jag har kört blockamning nu med mitt andra barn och kan intyga att nätterna blir helt annorlunda! Första barnet åt varannan timme dygnet runt i flera månader. Han blev liksom aldrig mätt. Jag hade enorma mängder mjölk och läckte överallt, hela tiden.mycket tröttsamt. När jag fick min dotter nu i mars och igen fick lika mycket mjölk efter några veckor, så läste jag all info jag hittade om hur man kan minska mjölkproduktionen... Och blockamma funkade kanon för oss! Dottern blev galet mätt av all fet mjölk och sov gärna 5-6 timmar i sträck på nätterna. Och det bästa av allt: jag hade inte sprängfulla läckande bröst!

Svar på tråden Blockamning?