• Gojtan

Hur gör man?!

Hej!

Vi har en underbar liten 3-åring som vi hoppas snart är blöjfri. Vi har ett litet problem som vi hoppas någon kanske har en fiffig lösning på.

Vår son sätter sig gärna på pottan och det kommer nästan alltid lite kiss. Han har även bajsat. Vi har även en sittring till toaletten som han också kam sitta på.

Problemet är att han inte verkar ha koll på när han kissar. Jag ber honom säga till mig när han är kissenödig och ja ja visst, det vill han ju. Men sen plötsligt så tittar han chockat på kalsongerna och ropar "titta dä mamma!".

Hur har ni föräldrar gjort för att hjälpa era barn förstå när det är dags att säga till???

Att bara sätta honom på pottan och be honom kissa eller bajsa, har vi gjort länge och han försöker få ut något varje gång så den biten har han fattat. Han verkar bara inte förstå själv när han känner att han behöver kissa.

• Svar på tråden Hur gör man?!
  • Toppen9

Han känner nog inte igen känslan av att vara kissnödig (det gör oftast inte barn som är vana med blöja) så mitt råd är att gå till pottan med jämna mellanrum för att få in en rutin och sen när det inte händer olyckor utöka tiden mellan pottningen tills ni märker att han själv vet att han behöver gå.

• Gojtan
    Toppen9 skrev 2012-11-10 20:24:32 följande:
    Han känner nog inte igen känslan av att vara kissnödig (det gör oftast inte barn som är vana med blöja) så mitt råd är att gå till pottan med jämna mellanrum för att få in en rutin och sen när det inte händer olyckor utöka tiden mellan pottningen tills ni märker att han själv vet att han behöver gå.

Åh tack för ditt svar! Du menar att han kommer känna det själv allt eftersom tiden går? Vi har ju låtit honom sitta på pottan rätt länge men bara i samband med art vi byter blöja (eftersom det har varit mest behändigt). Men man kanske mÅste låta honom gå i kalsonger så det blir lite "otrevligt" när en olycka sker??
  • Flickan och kråkan

Äldsta gick aldrig att potträna så han skötte det hela själv mer eller mindre. Yngsta sonen plockade vi blöjan för när han var 2. Under en vecka kissade han på sig friskt . Efter det förstod han hur han skulle göra för att så att säga "släppa på" och i och med det så började vi att gå med honom regelbundet varje timma cirka och det fungerade fint. Han kissade alltid när vi gick med honom. Jag kommer inte ihåg hur länge det tog innan han började säga till själv. Inte jättelänge, men ett tag. Sedan tog det rätt lång tid innan han sa till varje gång, särskilt när han gjorde något. Att gå och kissa är ju inte så jätteintressant jämförelsevis .

• Toppen9

Ja att gå i kalsonger är ju bra för då märker han när det kommer kiss och kopplar sen ihop det med kissnödigkänslan, då blir det enklare för honom att säga till när det är dags sen.

• pigglet

Vi har helt enkelt tagit bort blöjan, och så får de kissa i byxorna. Första dagarna blir det många olyckor (vi har gjort detta på sommaren och hållit oss ute mest hela tiden). Efter några dagar funkar det ganska bra.

• Gojtan
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-10 20:35:38 följande:
    Äldsta gick aldrig att potträna så han skötte det hela själv mer eller mindre. Yngsta sonen plockade vi blöjan för när han var 2. Under en vecka kissade han på sig friskt . Efter det förstod han hur han skulle göra för att så att säga "släppa på" och i och med det så började vi att gå med honom regelbundet varje timma cirka och det fungerade fint. Han kissade alltid när vi gick med honom. Jag kommer inte ihåg hur länge det tog innan han började säga till själv. Inte jättelänge, men ett tag. Sedan tog det rätt lång tid innan han sa till varje gång, särskilt när han gjorde något. Att gå och kissa är ju inte så jätteintressant jämförelsevis .

Ja det gäller ju att de förstår att man måste säga till när man är kissenödig. Kan nog vara en ganska stor omställning, kan man ju tänka sig. :)
  • Gojtan
    Toppen9 skrev 2012-11-10 21:05:05 följande:
    Ja att gå i kalsonger är ju bra för då märker han när det kommer kiss och kopplar sen ihop det med kissnödigkänslan, då blir det enklare för honom att säga till när det är dags sen.

Vi får helt klart köpa fler kalsonger i så fall. Tre par har vi bara nu och dem kommer man ju inte långt med. :)
  • Gojtan
    pigglet skrev 2012-11-10 21:43:25 följande:
    Vi har helt enkelt tagit bort blöjan, och så får de kissa i byxorna. Första dagarna blir det många olyckor (vi har gjort detta på sommaren och hållit oss ute mest hela tiden). Efter några dagar funkar det ganska bra.

Ja det är ju inte lika lätt att pott-träna när han går på Förskolan på vardagarna. Fröknarna är nog inte så pigga på att hjälpa till med den biten kan jag tänka mig (??) En helg känns ju som det är lite väl kort med tid för en liten knatte att bli blöjfri på.
  • pigglet

Jullovet kanske?`
    Visst hjälper personalen till, men barnet ska ha hunnit en bra bit på väg innan man börjar låta det vara utan blöja på förskolan. Det blir helt enkelt för mycket jobb. Däremot kan de naturligtvis hjälpa till att ta barnet på toa med jämna mellanrum tex.

Svar på tråden Hur gör man?!