• Anonym (Orolig.)

Snabba råd! Vårdnadstvist.

Behöver snabba råd.. Har nu i ett års tid legat i vårdnadstvist och har äntligen fått egen vårdnad o underhåll.
    Sonen som är 1½ har umgänge med sin pappa varannat veckoslut ons-sön.  För att göra en lång historia kort så har Pappan gjort allt i sin makt för att förstöra mitt liv. Tagit min barnvagn. Vägrat barnomsorg så jag blivit av med jobbet. Vägrat vara föräldraledig och samtidigt vägrat skriva över dagar på mig. Struntat i och hämta sin tid och vägrat lämna tillbaka. Skrikit och hotat. Framför sonen. mm

Nu har jag iaf fått egen vårdnad och i onsdags skulle han ha hämtat första gången sen jag fick egen vårdnad. Han kom inte. Han hörde inte av sig. Han svarade inte när jag ringde eller smsa. Idag klockan 11.30 skickade han sms. "är du hemma klockan 16, jag ska hämta sonen då" Jag ringde upp och frågade varför han inte hämtade i ons. Fick inget svar på det. Han skrek att jag skulle packa kläder, barnvagn, bilbarnstol, blöjor, mat och ytterkläder till sonen tills på sön. Och anledningen är att jag får underhåll nu.
    Jag kan omöjligt tro att bilbarnstol, vagn och mat ingår.

Han säger att ger jag honom inte bilbarnstolen kommer han ta med honom utan bilbarnstol.

Vad fan ska jag göra...

• Svar på tråden Snabba råd! Vårdnadstvist.
  • h8him

Mat, blöjor osv ska pappan stå för själv. Har ni inte inskrivet i domen att  barnet ska hämtas och lämnas i förskolan?

• Brumma

Som h8him skriver ovanför så står umgängesföräldern för det som behövs för umgänget. Naturligtvis ingår blöjor och mat i det som umgängesföräldern själv står för! Hur ni gör med kläder är ickså lite upp till dig, funkar det att skicka med det sim behövs under umgängesdagarna så skicka med, men ngt ombyte blr pappan ha hemma - oavsett om han betalar underhåll eller inte! Min mans ex skuckade med kläder och vagn i början (men de bodde nästan grannar) direkt efter separationen, då allt följde med mamman till ny lägenhet. Eftersom så fyllde han på med kläder och leksaker till dottern hemma hos sig, men det tig ett tag då det är stora utgifter att köpa allt som behövs på en gång. Vad gäller vagn och bilbarnsstol är det ju ganska dyra poster och skulle kunna skickas med, men absolut inget måste och beror helt på vilket samarbete man har (man lämnar inte ut sånt om man inte kan lita på att sakerna ras om hand). Vad det verkar har ni inte den sortens samarbete. Naturligtvis kan han inte hämta utan bilbarnsstol. Det innebär livsfara att köra bil utan, och jag tycker inte du skall lämna ut till umgänge om han inte skaffar en stol... Försök få skriftligt att han hämtar utan stol, så att han inte kan yrka på umgängessabotage...

• Barbamamah

Vilket praktarsel. Skulle han verkligen köra med barnet utan bilbarnstol?? Skulle aldrig lämna barnet till pappan för umgänge om jag inte såg med egna ögon att han hade en bilbarnstol. Du kommer få det svårt med umgänget om han inte kommer att hålla tiderna. Har ni testat samarbetssamtal?

• Anna jkp

Jag tycker att du skall ringa till soc. samt till familjerätten om råd. jag skulle nog ha övervägt att tala om detta för polisen eftersom detta kan vara ett starkt hot. Du kan även ringa kvinnojouren om råd. Frågan är om du får tillbaka alla dyra saker. Mitt råd är att skicka inte med fina kläder som du är rädd om. Ditt ex råkar glömma stoppa ner de finaste kläder. Du kanske senare får hem dem senare och då är de försmå. Frågan om är om ex kan ta bussen. Då behöver han inte ha bilstolen. Barnvagn, kolla med familjerätten. Måste du lämna ut vagnen. Köp en billig på loppis el dyl som han kan ha. Mat och blöjor skall han stå för. Han är fortfarande pappan. Lus läs vad det står i rätten vad gäller umgänget.

lycka till! Hör av dig hit och berätta hur det går 

Synlig gör kvinnovåldet
  • Anonym

Oj, har en 1,5 år åring umgänge onsdag-söndag? Skulle överväga 1-2 nätter högst på raken
    att vara borta från mamma. Det låter mycket. Skulle definitivt inte gått med på det när ni har stora samarbetssvårigheter. Barnet kommer drabbas av detta och må dåligt. Försök få mindre umgänge
    tills han  (pappan) kan sköta avtal och har egna grejer osv.

Detta låter ju hemskt. hade inte gått med på att ha det på det viset. Försök få mindre umgänge för pappan  med omedelbar verkan...

ONsdag-söndag skulle jag överväga för ett barn som är åtminstone 2.5-3 år gammal.

• h8him
    Anonym skrev 2012-11-09 22:06:59 följande:
    Oj, har en 1,5 år åring umgänge onsdag-söndag? Skulle överväga 1-2 nätter högst på raken
    att vara borta från mamma. Det låter mycket. Skulle definitivt inte gått med på det när ni har stora samarbetssvårigheter. Barnet kommer drabbas av detta och må dåligt. Försök få mindre umgänge
    tills han  (pappan) kan sköta avtal och har egna grejer osv.

Detta låter ju hemskt. hade inte gått med på att ha det på det viset. Försök få mindre umgänge för pappan  med omedelbar verkan...

ONsdag-söndag skulle jag överväga för ett barn som är åtminstone 2.5-3 år gammal.
    Ts kan inte bryta mot domen utan att riskera att bli av med boende och/eller vårdnad.
  • Barbamamah
    h8him skrev 2012-11-09 22:08:51 följande:
    Ts kan inte bryta mot domen utan att riskera att bli av med boende och/eller vårdnad.

Fast det verkar ju inte finnas nåt behov för ts att bryta umgängesavtalet. Det gör pappan själv redan verkar det som. Kanske pallar pappan inte ha barnet så många dagar i sträck.
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-11-09 22:06:59 följande:
    Oj, har en 1,5 år åring umgänge onsdag-söndag? Skulle överväga 1-2 nätter högst på raken att vara borta från mamma. Det låter mycket. Skulle definitivt inte gått med på det när ni har stora samarbetssvårigheter. Barnet kommer drabbas av detta och må dåligt. Försök få mindre umgänge tills han  (pappan) kan sköta avtal och har egna grejer osv. Detta låter ju hemskt. hade inte gått med på att ha det på det viset. Försök få mindre umgänge för pappan  med omedelbar verkan... ONsdag-söndag skulle jag överväga för ett barn som är åtminstone 2.5-3 år gammal.

Fast barnet HAR ju redan onsdag-söndag umgänge... Har det funkat hittills med barnet (oavsett hur pappan beter sig mot mamman) så vore det ju isåfall värre för barnet att minska umgänget.. Om det knutit an såpass med sin pappa att de tidigare haft så långt umgänge är det ju att rycka bort en trygghet för barnet? Att minska umgänget för att "straffa" och "lära" pappan går ju i slutändan ut värst över barnet.. Sen tycker jag pappan verkar bete sig extremt dåligt, och bör inte släppas iväg i bil utan bilstol. MEN, kan tänka mig att pappan just nu agerar irrationellt och inte tänker helt klart - han har precis förlorat vårdnaden om sitt barn, som han antagligen älskar, hur illa han än beter sig mot mamman... Att minska på umgänget gynnar inte barnet, däremot måste de vara överens om ett FUNGERANDE umgänge, där överenskommelser hålls. Om inte för mammans skull utan för barnet. Snart är det äldre och kommer att bli ledset om pappan inte dyker upp som lovat.. TS, hur gjorde ni med bilbarnsstol innan domen? Du skriver att pappan haft umgänge onsdag- söndag, hur hämtades och lämnades barnet innan?
  • Anonym (willy)

pappans bettende är också disrespektfult mot barnet...barnet har rätt att veta i förväg att pappa ska hämta hen och förberedda sig psykiskt...hämtar pappa inte i bestämd tid utan nån rimlig anledning då är det  bara att vänta tills nästa gång tycker jag

och diskutera med honom inte...allt är bestämd och det är bara att sluta dramatisera och respektera avtalet

• Barbamamah
    Brumma skrev 2012-11-10 01:19:34 följande:
    Fast barnet HAR ju redan onsdag-söndag umgänge... Har det funkat hittills med barnet (oavsett hur pappan beter sig mot mamman) så vore det ju isåfall värre för barnet att minska umgänget.. Om det knutit an såpass med sin pappa att de tidigare haft så långt umgänge är det ju att rycka bort en trygghet för barnet? Att minska umgänget för att "straffa" och "lära" pappan går ju i slutändan ut värst över barnet.. Sen tycker jag pappan verkar bete sig extremt dåligt, och bör inte släppas iväg i bil utan bilstol. MEN, kan tänka mig att pappan just nu agerar irrationellt och inte tänker helt klart - han har precis förlorat vårdnaden om sitt barn, som han antagligen älskar, hur illa han än beter sig mot mamman... Att minska på umgänget gynnar inte barnet, däremot måste de vara överens om ett FUNGERANDE umgänge, där överenskommelser hålls. Om inte för mammans skull utan för barnet. Snart är det äldre och kommer att bli ledset om pappan inte dyker upp som lovat.. TS, hur gjorde ni med bilbarnsstol innan domen? Du skriver att pappan haft umgänge onsdag- söndag, hur hämtades och lämnades barnet innan?

Om man ska anses vara en lämplig förälder så kan man inte bete sig så irrationellt att man struntar i bilbarnstolen, oavsett orsak.
  • Brumma
    Barbamamah skrev 2012-11-10 02:07:05 följande:
    Om man ska anses vara en lämplig förälder så kan man inte bete sig så irrationellt att man struntar i bilbarnstolen, oavsett orsak.

Absolut inte - menar bara att man kan säga saker som inte är så genomtänkta... Förhoppningsvis skulle pappan aldrig köra utan stol, kanske var det ett "hot" taget ur tomma luften.. Vilket naturligtvis inte heller är ok, men som människa, speciellt en som precis förlorat "rätten" till sitt barn, så är det förståeligt att man slänger ur sig fel saker - inte rätt, men förståeligt... Kan bara föreställa mig vilken förtvivlan man måste känna i det läget... Men han skall inte släppas iväg i bil med barnet om han faktiskt menade vad han sa, absolut inte! Därför undrar jag hur de löst det innan.
  • Barbamamah
    Brumma skrev 2012-11-10 08:36:22 följande:
    Absolut inte - menar bara att man kan säga saker som inte är så genomtänkta... Förhoppningsvis skulle pappan aldrig köra utan stol, kanske var det ett "hot" taget ur tomma luften.. Vilket naturligtvis inte heller är ok, men som människa, speciellt en som precis förlorat "rätten" till sitt barn, så är det förståeligt att man slänger ur sig fel saker - inte rätt, men förståeligt... Kan bara föreställa mig vilken förtvivlan man måste känna i det läget... Men han skall inte släppas iväg i bil med barnet om han faktiskt menade vad han sa, absolut inte! Därför undrar jag hur de löst det innan.

Ja, självklart det är skillnad på hot och att faktiskt göra det. Men knappast nåt som gynnar samarbetet mellan föräldrarna. Och det är ju knappast mammans fel att han förlorat vårdnaden och bara ytterligare ett bevis till för att han faktiskt inte är lämplig som vårdnadshavare. Istället för att hota borde han ägna sig åt personlig utveckling och sträva efter att få tillbaka gemensam vårdnad om han är mussnöjd.
  • Brumma

Absolut, det är bra om man har den sortens jävlar anamma och självdisciplinen att man kan vända det och "göra bra ifrån sig". Men nu är det första gången det är umgänge efter domen, alltså kom domen för ca en- en oen halv vecka sedan? Hur hade du mått direkt efter det? Jag hade mått pyton... Pappan måste skärpa sig, definitivt, men att man direkt skall finna sig i en sådan situation är hårt att räkna med.. sen, än en gång, det är inte rätt att han agerar som han gör, men man får faktiskt lov att må dåligt. Bete sig som en idiot är dock inte att föredra och för barnets skull hoppas jag pappan tar sig samman, sväljer vad som hänt och börjar bevisa att han är en bra pappa. Men det kanske inte går på en vecka..

• Anonym (labil)

Går det att resonera med pappan?
    Han verkar labil och kanske han har tagit hela tvisten på ett destruktivt sätt? Grävt ner sig och tänker inte rationellt längre?
    Han verkar alltså vara labil och naturligtvis behöver han ju inte vara så mot barnet men han tänker alltså köra iväg utan bilbarnstol? Om du känner att det är det enda som är hotfullt för barnet så kanske du ska låta barnet ha med sig sin bilbarnstol?

Vi brukar bli så låsta i våra positioner mot varandra och tänker inte på barnet. Både du och han kanske är i sådan affekt att ni inte riktigt tänker klart det är ju ingen ovanlighet vid separationer.

Jo hursomhelst; om du tror att barnet kan komma att ta skada kanske du kan försöka att få pappan att skjuta upp umgänget till nästa helg/nästnästa helg så hinner han coola ner? Om det inte går att resonera kring detta och få honom att se fördelarna med detta så får du hålla barnet hemma helt enkelt. Om du tror att barnet kan ta skada så måste du ta ansvar över det. Kontakta Sociala myndigheterna själv för rådgivning och om ni inte kan prata med varandra så boka tid på familjerätt/samtalsbyrå eller dylikt.

• Anonym (Orolig.)

Detta är alltså inte ett nytt beteende. Det har pågått sen ett år tillbaka så det går inte att ursäkta med förlorad vårdnad. Och OM jag har försökt. Han fick ALLA barnkläder, leksaker, möbler, vagn bilbarnstol vid separationen. Under protest men orkade inte bråk och valde att köpa nytt ist. Och pappan har alltså en bilbarnstol, men tänker använda min för att betalar underhåll... Jag har aldrig ens öppnat truten alla dom gånger han struntat i och hämta. Jag har aldrig nekat honom umgänge eller tid med sonen. Jag har gjort allt jag kan. Umgänget med sonen är otroligt ojämt. Juni 1 natt Juli 3 nätter Augusti 1 natt Sep 4 nätter Okt 0 nätter... Vi har alltså domslut på umgänge. Så vare sig jag vill eller ej så kan jag inte neka. Trots att som i går såg osäkerheten i sonen. Och det gör ont! Jag ringde och boka möte på familjerätten redan i januari i år. Så i famrätten har vi redan vart., men pappan vill inte. Nu dömde tingsrätten till samarbets samtal. Så vi ska dit igen. Men pappan säger att även denna gång är det slöseri på hans tid.

• Brumma

Ok, så han gör i stort sätt enbart såhär för att "straffa" dig :( Blir så ledsen o arg när en förälder låter barnet utsättas för sånt här! Det spelar ingen roll att han betalar underhåll, den summan har INGET med umgängestiden att göra. Underhåller skall gå till barnets behov hos boendeföräldern, det som behövs under umgänget står man själv för UTÖVER underhållet.. Funkar det är det ju bra om kläder (främst ytterkläder) kan skickas med, men tro mig, det funkar alldeles utmärkt att ha separata kläder också om det inte fungerar. Har ni dom på umgänge och pappan inte hör av sig eller inte hämtar enligt domen, så tror jag inte du behöver lämna barnet alls den umgängesperioden. Har för mig att jag läste det i en tråd häromdagen, då umgängesföräldern skulle höra av sig innan men inte gjorde det. TS i tråden tog då kontakt med familjerätten som sa att hon inte behövde lämna ut för umgänge, att det var umgängesföräldern som bröt överenskommelsen, inte boendeföräldern. Mitt förslag är att du gör just det, kolla upp hur du ska agera när pappan bryter domen. Visst är det bra om de har umgänge, men det kan inte fungera på enbart den ene förälderns villkor (i detta fall pappan).

• Tonårsmorsan

Tips. Var väldigt noga med att följa domen, annars kan du bli anklagad för umgängessabotage! Men OBS om domen säger att pappan ska hämta en viss dag och inte gör det har du ingen skyldighet att vara anträffbar dagen efter. Skaffa dig mobiler och telefoner så du ser vem det är som ringer. Ringer pappan behöver du inte alls svara. Får du ett sms en fredag så som du berättar är det bara att sms'a tillbaka ett "Nej" Inget mer. Börja inte försöka få en dialog, ,resonera eller få en förklaring. Det skapar bara ilska och frustration hos pappan tror jag. Spar sms med hot osv Ringer han lär dig hur du spelar in samtal på mobilen samt skaffa utrustning så du kan spela in samtal från din fasta telefon. Finns att köpa i telebutikerna. DU har laglig rätt att spela in samtal du själv deltar i. (Det är bara om den som inte deltar i samtalet vill spela in som det behövs tillstånd för avlyssning) Samla bevis och få ett stopp på det här. (Pappan vill kanske bara ha umgänge för att få kontroll över dig Låt honom inte få det. )

Lycka till.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym (...)

Jag har legat i tvist och gått i samarbetssamtal, vi kom aldrig så långt som domstol eftersom vi kom överens tillsammans med våra advokater.

Under ett av våra samarbetssamtal sa pappan att jag aldrig kunde ta ifrån honom umgänget, men då svarade dom honom att det är svårt att bli av med umgänget men man kan bli det om man inte följer avtalet som upprättats..

Om han ringer dig och säger att han inte tänker hämta på dagis säg bara jo men det ska du , det är ditt ansvar. Sen ser du till att vara tillgänglig när dagis ringer och säger att han aldrig hämtat sonen. Då får du bevis på att han är oansvarig och inte tar ansvar för sin son. Bara för att han helt plötsligt inte kan ta sin son betyder det ju inte att du kan det.      

Svar på tråden Snabba råd! Vårdnadstvist.