• caliningrad

Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen

Av någon anledning, svenska barn tycks vara långsammare (eller antagligen mer curlade) än andra barn runtom i världen eftersom de behöver ett helt invänjningsår innan den riktiga skolan börjar. 

Egentligen, förskoleklassen bidrar till att öka klyftorna mellan barn, eftersom en del lär sig läsa/skriva/räkna under detta år medans andra fortsätter i samma takt som i förskolan.

6-åringar har i princip de kognitiva förkunskaper som krävs för att börja skolan, förutsatt att förskolan har fyllt sin funktion (en helt annan fråga). De borde också kunna sitta stilla osv om de har lärt sig bli elever på förskolan och haft föräldrar som bryr sig att uppfostra dem.

Att finansiera ett helt invänjningsår är dyrt. Det vore mycket bättre att använda de pengarna för att öka lärarlönerna. Lärarna är idag inte på den nivå man önskar sig att de vore, och det beror på att lönerna är alldeles för låga och inte attraherande.

• Svar på tråden Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen
  • Flickan och kråkan

Delar väldigt lite av det du säger i ditt inlägg, men däremot tycker jag inte riktigt om förskoleklass i dess nuvarande form.....men av andra saker än du. Vad du uppenbart totalt missförstått är att ett vanligt förskoleår eller ett skolår hade varit mycket dyrare. Jag som är född på 70-talet gick inte i förskoleklass. Det är ett relativt nytt påhitt. Jag gick i förskola, men däremot hade alla 6-åringar egen verksamhet under vissa tider. Ungefär som förskoleklass alltså med skillnaden att övrig tid tillbringades i förskolans regi istället för fritids och därmed en helt annan personaltäthet och mindre grupper.

Finland ligger i framkant vad gäller skolresultat. Där börjar barnen skolan vid 7 års ålder. Fast finländska barn kanske helt enkelt bara är mycket smartare än alla andra barn i världen .

• caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-09 12:57:52 följande:
    Delar väldigt lite av det du säger i ditt inlägg, men däremot tycker jag inte riktigt om förskoleklass i dess nuvarande form.....men av andra saker än du. Vad du uppenbart totalt missförstått är att ett vanligt förskoleår eller ett skolår hade varit mycket dyrare. Jag som är född på 70-talet gick inte i förskoleklass. Det är ett relativt nytt påhitt. Jag gick i förskola, men däremot hade alla 6-åringar egen verksamhet under vissa tider. Ungefär som förskoleklass alltså med skillnaden att övrig tid tillbringades i förskolans regi istället för fritids och därmed en helt annan personaltäthet och mindre grupper.

Finland ligger i framkant vad gäller skolresultat. Där börjar barnen skolan vid 7 års ålder. Fast finländska barn kanske helt enkelt bara är mycket smartare än alla andra barn i världen .
    Varför dyrare?
    Jag menar naturligtvis att skolan ska vara upplagd fr 6 år till 18 år, inte 7 till 19.

Finland har inte alls så bra resultat som de ser ut i PISA. De har mycket bättre lärare än Sverige, eftersom lärarna har bra löner. 

För övrigt måste universiteten ta åtgärder i matte eftersom nivån sjunker där med.

• Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2012-11-09 13:09:35 följande:
    Varför dyrare?
    Jag menar naturligtvis att skolan ska vara upplagd fr 6 år till 18 år, inte 7 till 19.

Finland har inte alls så bra resultat som de ser ut i PISA. De har mycket bättre lärare än Sverige, eftersom lärarna har bra löner. 

För övrigt måste universiteten ta åtgärder i matte eftersom nivån sjunker där med.

Så nu är det inte de svenska barnen som är curlade och allmänt efterblivna utan de svenska lärarna som är värdelösa

Ja du, om du inte vet varför det blir dyrare så tycker ja  att du ska ta reda på lite mer om hur förskola, förskoleklass och skola fungerar innan du kommer med besynnerliga uttalanden
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-09 13:22:15 följande:
    Så nu är det inte de svenska barnen som är curlade och allmänt efterblivna utan de svenska lärarna som är värdelösa

Ja du, om du inte vet varför det blir dyrare så tycker ja  att du ska ta reda på lite mer om hur förskola, förskoleklass och skola fungerar innan du kommer med besynnerliga uttalanden
    nej det är kombination av curlade barn + dåliga lärare.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2012-11-09 13:25:35 följande:
    nej det är kombination av curlade barn + dåliga lärare.
    Ja, men då finns det ju ingen anledning att ersätta förskoleklass med skola. Lärarna är ju ändå värdelösa så det vore ju enbart bortkastad tid. Dessutom blir knappast barn mindre curlade av att de går i skolan istället för i förskoleklass. Svenska barn är bortskämda och curlade. Svenska föräldrar är totalt inkompetenta och curlar sönder sina barn. Svenska lärare är värdelösa. På vilket sätt menar du att ett extra skolåret istället för förskoleklass skulle vara lösningen? Ur ditt perspektiv vore snarare en atombomb det enda rätta. 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-09 13:32:51 följande:
    Ja, men då finns det ju ingen anledning att ersätta förskoleklass med skola. Lärarna är ju ändå värdelösa så det vore ju enbart bortkastad tid. Dessutom blir knappast barn mindre curlade av att de går i skolan istället för i förskoleklass. Svenska barn är bortskämda och curlade. Svenska föräldrar är totalt inkompetenta och curlar sönder sina barn. Svenska lärare är värdelösa. På vilket sätt menar du att ett extra skolåret istället för förskoleklass skulle vara lösningen? Ur ditt perspektiv vore snarare en atombomb det enda rätta. 
    Jag menar att det är livsviktigt att öka lärarlönerna för att attrahera bättre lärare.
    Sverige har inte råd med egna fantasifulla påhitt såsom:

* förskoleklassen
    * modersmålsundervisning
    * förskolan utan läroplan
    * individanpassad undervisning 
  • caliningrad

Och ja, jag vet att det finns en sk "läroplan" för föskolan.

Och sen bråkar förskollärarna på detta forum eftersom de kommer inte överens ifall de måste undervisa grunderna av läsning /matte eller inte.

Det kallar jag inte för en läroplan. 

• Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2012-11-09 13:35:13 följande:
    Jag menar att det är livsviktigt att öka lärarlönerna för att attrahera bättre lärare.
    Sverige har inte råd med egna fantasifulla påhitt såsom:

* förskoleklassen
    * modersmålsundervisning
    * förskolan utan läroplan
    * individanpassad undervisning 
    Så du menar att modersmålsundervisning och individanpassad undervisning är svenska fantasifulla påhitt. Varifrån har du fått den idéen? 

Och förskolan har alltså ingen läroplan. Sedan när? 
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2012-11-09 13:36:46 följande:
    Och ja, jag vet att det finns en sk "läroplan" för föskolan.

Och sen bråkar förskollärarna på detta forum eftersom de kommer inte överens ifall de måste undervisa grunderna av läsning /matte eller inte.

Det kallar jag inte för en läroplan. 
    Din subjektiva uppfattning om vad en läroplan är är rätt ointressant. Huruvida du tycker att läroplanen är bra eller dålig är en annan sak och självklart också en värderingsfråga.
Svar på tråden Skolplikt fr o m 6 år, bort med förskoleklassen