Anonym (nja) skrev 2012-11-09 00:11:38 följande:
Det är nog väldigt individuellt. Jag fick fem barn före 33 år (fyra före 28) och för mig betydde det mest att de unga vuxenåren gick åt till småbarnsliv. Min kropp påverkades väldigt lite, antagligen till följd av att jag var så ung och elastisk. Dessutom klarade jag mig från bristningar.
Det betyder att vid 40 och 40+ reste mig som fågel Fenix ur blöjträsket. Känner mig kvinnlig, stark och läcker, mer sexuell än nånsin. Med samme man, barnens far! Vi har som fått en nytändning! Jag känner mig snarare snyggare och mer attraktiv än jämnåriga kvinnor som inte ägnat tjugoåren åt barnafödande och omvårdnad.
Jag tycker absolut du ska vara lycklig för att du har lusten och passionen kvar för sex i ditt liv. Själv sörjer jag emellertid mycket över att detta verkar vara passé för många kvinnor. Och då sedan det verkar vara så onödig slut för många. För som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Så ställde jag just den här frågan till en som borde veta vad han talar om. Och han påstår på fullständigt allvar att det mesta mer beror på psykiska problem än fysiska. Där han då t ex ger exempel på 80 åringar som ännu påstås kunna konsten att njuta av sex. Detta anser jag är att leva.