• l0ranga

Pappaledig från dag 1, tips?

Hej!

Vårt första barn är beräknat att komma om tre veckor. Med min och min sambos livssituationer i åtanke har vi bestämt att jag ska vara pappaledig från dag ett, det passar helt enkelt bäst så.

Utan att gå in på för mycket detaljer kan jag säga att mamman kommer vara hemma också, första tre månaderna, men inte hela tiden. Det optimala vore ju om hon ammar när hon kan, och pumpar när hon måste bort så att jag kan mata med flaska. Vad jag har läst, hört och vår barnmorska har sagt så kan det vara lite olika med hur sugna barnen är på att "ta flaskan".

Vad bör man tänka på? Vilka flaskor och pumpar (vi kunde få hyra en på sjukhuset) är bra? Kanske någon pappa där ute som också varit ledig direkt som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske finns det några bra bloggar eller sidor på ämnet? Har googlat lite utan framgång.

Tacksam för svar,
    Henke

• Svar på tråden Pappaledig från dag 1, tips?
  • The Fugly

Det verkar vara så himla olika vilka flaskor barn begriper sig på och accepterar att ni nog måste pröva er fram.

Vad gäller pumpar älskade jag min Medela Swing och ni kanske vill pröva deras flaska Calma?

Lycka till med allt! 

Ever stop to think, and forget to start again?
  • Nano07

Om mamman kommer sattsa på att pumpa mycket skulle jag höra med BB där ni kommer vara sen om det finns möjlighet att låna pump därifrån, har själv inte haft det men dom ska vara mycket bra om man ska pumpa ofta.

• anju79

Rekommenderar Dr Browns nappflaskor. Fungerar som en antikolikflaska:)

• Vinterankan

Vi gjorde precis som ni med vårt andra barn och det fungerade jättebra. Jag ammade i två veckor och sedan kompletterade vi med ersättning också. Samtidigt som han började flaskmatas så började jag pumpa också, använde handpump från biblioteket. Men då jag ofta var iväg och det inte fanns riktigt möjlighet till pumpning så sinade mjölken och det blev mer och mer ersättning istället. Börja också att sonen föredrog flaskan. Slutade amma vis ca 2 månader och att pumpa vid ca 2,5 och sedan var de bara ersättning. Vårt första barn hade samam upplägg inte fungerat lika bra på då hon totalvägrade flaskan.

• Freddy73

Vi har tvillingar och har mixat ersättning med amning ända sedan födseln. Medela Calma flaskorna är jättebra då de fungerar som bröstet dvs barnet måste suga för att det ska komma något och de kan ta pauser under matningen med flaskan kvar i munnen precis som vid amning. Är otroligt skönt att min man och jag kan mata varsitt barn samtidigt.

Svar på tråden Pappaledig från dag 1, tips?