• jossanR

Undrar lite...

Har en liten kille på ca 5 1/2 månad som inte kan sitta själv. Han vänder sig från mage till rygg utan problem och kämpar han lite så även från rygg till mage. men när jag sätter han på golvet så tippar han alltid.... Hur gamla va era små när dom kunde sitta själva? 

• Svar på tråden Undrar lite...
  • Ingridsmamma

Min dotter lärdi sig sitta vid ca 6 månader, ca en vecka innan vände hon sig från mage till rygg.

• Dixie

Mina barn var kring 7 månader när de kunde sitta själv, det kommer när det kommer

• ELLEoClara

Strax efter 6 mån kunde hon sitta en kort stund med kuddar runt sig.

Vid 7 mån satt hon stadigt.

• elinvd

Min dotter va 7 månader när hon kunde sitta stadigt.

Bella 19/3 2012 <3
  • Natulcien

Sonen satt själv vid 7 månaders ålder. Han vände sig inte runt förrän vid den åldern heller.
    Så ta det bara lugnt. Det kommer när det kommer. Glad

• daimstrut

5,5 mån är tidigt skulle jag säga. 7-8 mån är mer vanligt. Har också hört att man inte ska sätta dem upp förrän de sätter sig upp själva och det brukar komma i samband med att de börjar stå i krypställning. Mina har dock fått sitta i matstol korta stunder från ca 6 mån.

• FinastE2010

Tror inte min son satt stabilt förrän han var 8 mån. Han är förvisso lite senare i överlag.

• Flickan och kråkan

Helt stabilt satt inte mins äldsta förrän han var 8 månader drygt. Började sitta korta stunder själv vid 6 månader, men då stjälpte han relativt snabbt åt något håll . Lillebror började sitta runt 5 månader vingligt och satt stadigt strax före 7 månader om jag inte missminns mig. 

• Paisley

5 1/2 månad är alldeles på tok för tidigt för att oroa sig över att ens barn inte kan sitta. De flesta sitter själva någon gång efter halvåret. 6-7 månader.

Detaljerna är helheten
  • Tealhawk

Min son var 7 månader innan han satt själv. Han tyckte mest om att ligga på magen och åla.

These are not the droids you're looking for
  • jossanR

Jag var inte särskilt orolig, var mest bara nyfiken. Nu är snart sonen 8 månader och sitter finfint själv  Glad, han börjar även ta sig framåt och ställer sig upp i mellan åt. Alla barn är ju olika... Skrattande

• Mellanmjölkens land

Att inte sitta vid 5,5 mån är nog väldigt vanligt. Dottern var fortfarande inte helt stadig då och hon var verkligen jättetidig fram till 6 mån. Sen lugnade det ner sig men det dröjde tills runt åren innan de jämngamla "kom ikapp" ordentligt.

• glassen

Dottern kunde sitta strax innan 7 månader och sonen var nog ca 7, 5 månad. Det är nog ganska ovanligt att barn redan sitter själva när de är 5,5 månad.
    Om du har möjlighet tycker jag du ska gå till Öppna förskolan (om det finns i din kommun). Där kan du se hur andra barn utvecklas om du är så osäker. Du kan också fråga på BVC. Ofta har de särskilda grupper för första gångsföräldrar där man kan ta upp frågar gällande utvecklingen.

Svar på tråden Undrar lite...