• Lille Skrutt

Vår sexåring blev inlåst pga han slogs under samlingen!

Just nu är jag så förbannad att jag inte kan tänka klart. Vår son, 6 år gammal och med högfungerande autism kom hem idag från skolan och berättade att han hade blivit inlåst av sin resurs. Jag frågade varför och han berättade att han hade slagits under samlingen. Inlåsningen rörde sig givetvis om en kort stund och vår pojke var inte ledsen eller upprörd nu när han berättade det här hemma. Men för i h-e, det är 2012 och skolan jobbar mot kränkningar och hur kan då detta ske? Jag har ännu bara hört sonens version men jag vet att han inte ljuger eftersom han faktiskt helt saknar förmågan att ljuga och manipulera. Jag kommer att ringa rektor, resurs och lärarna på sonens avdelning men funderar också på om man borde gå till skolinspektionen? Ge mig råd någon! Vad ska man tänka på i en sådan här situation? Kan man polisanmäla? Är inte ínlåsning ett brott mot anti-agalagen från 1979 som också rör kränkningar ?Jag är så arg och besviken på skolan.

• Svar på tråden Vår sexåring blev inlåst pga han slogs under samlingen!
  • Punkster

Som vanligt är det dumt att dra slutsatser innan man har hört båda sidors version av det inträffade. Börja med att ta upp det hela med din sons lärare och resurs. Berätta vad han sa när han kom hem och fråga om deras syn på det som har hänt. Sedan när du gjort det så kan du börja fundera på att ta upp det med rektorn eller ännu högre instans, beroende på vad du får för svar av lärare och resurs. Hoppas det löser sig!

• Marina80
    Punkster skrev 2012-11-08 07:15:35 följande:
    Som vanligt är det dumt att dra slutsatser innan man har hört båda sidors version av det inträffade. Börja med att ta upp det hela med din sons lärare och resurs. Berätta vad han sa när han kom hem och fråga om deras syn på det som har hänt. Sedan när du gjort det så kan du börja fundera på att ta upp det med rektorn eller ännu högre instans, beroende på vad du får för svar av lärare och resurs. Hoppas det löser sig!

Mycket förnuftigt förslag. Det kan ju bara vara så att de fick ta honom åt sidan och stänga dörren för att han var för uppspelt så hans resurs behövde vara själv med honom.

Som sagt kolla först vad som har hänt var inte arg. Spara den ilskan ifall det visar sig att de gjorde något så korkat. Ditt barns tolkning av vad som hände behöver ju inte vara korrekt men det betyder ju inte att han hittar på.

Däremot hade jag varit irriterad på att personalen inte talat om att något hände utan jag fick höra det från sonen.
  • Kodia

Kolla med resursen först, tycker jag! (Så behåller ni ett bra klimat er emellan!) Det kan ju ha varit så att sonen slog de andra barnen, och för deras (och hans egen) säkerhet tog resursen ut honom i ett grupprum, och ställde sig för dörren och sa att " Vi stannar här tills du har lugnat ner dig" En sådan situation kan berättas som att "jag blev inlåst" av ett barn.

• Litet My
    Punkster skrev 2012-11-08 07:15:35 följande:

Håller med, har också ett barn med högfungerande Autism, och även om han inte ljuger så tolkar han ibland saker som värre eller annorlunda än vad de var.

Däremot är det viktigt att både TS och skolan tar pojken UPPLEVELSE på allvar, även om han så skulle låst in sig själv kände han sig som att han blev inlåst, just för att komma fram till en bättre/annan lösning.  
Svar på tråden Vår sexåring blev inlåst pga han slogs under samlingen!