broglo skrev 2012-11-07 21:49:12 följande:
Det där är ren okunskap. Det finns gott om forskning som visar att ju djupare kunskap i modersmålet, desto högre kompetens i andraspråket (dvs. svenska) samt i övriga skolämnen.
modersmal.skolverket.se/index.php/om-modersm%... Vad är okunskap. Är min åsikt okunskap eller menar du att min åsikt grundar sig i okunskap?
Jag tillhör den gruppen som anser att om man är svensk medborgare eller varaktigt bosatt i Sverige med avsikt att stanna är ens huvudspråk svenska. Andra språk svenska är sekundära och ska erbjudas till samtliga som är intresserade av att lära sig språket på lika villkor eller läras ut i hemmet.
Jag anser inte att skattepengar ska läggas på dylika saker även om en del tycker det är bra. Skattepengar ska användas till det som ligger till gagn för samhället vilket jag inte anser att hemspråk är. Andra kan tycka annorlunda, det står dem fritt.
På min tid så sköttes dessutom hemspråk på samma tid som övriga hade lektioner i svenska. Jag tror mig ha förstått att det nu inte förläggs på det sättet men att det fortfarande sköts på ordinarie skoltid vilket jag anser vara förkastligt.
Antingen ska det vara en del av läroplanen som alla ska ha möjlighet att delta i eller så ska det ske utanför skoltid på egen bekostnad