• Mammisen87

Vad tycker ni om modersmål i skola/förskola?

Hur ser ni föräldrar på modersmåls undervisning (hemspråk)
    Finns det för och nack delar med det, och i så fall vad?

Är intresserad av era åsikter, eftersom jag jobbar själv som modersmåls tränare på förskolor.

Santino och Francesco, mina små älsklingar
  • Svar på tråden Vad tycker ni om modersmål i skola/förskola?
  • Misantrop

Meningslöst. Jag tycker barnen ska lära sig svenska ordentligt istället. Modersmålet får man skaffa på hemmaplan om man vill.

Detta sagt av en person med en utländsk förälder innan alla börjar kasta rasistkortet på mig.

• Höghus

Ser inga nackdelar. Mina barn är tvåspråkiga och behöver lära sig läsa och skriva på båda sina språk. Lika lite som jag har kompetens nog att ersätta en svensklärare kan min sambo ersätta modersmålsläraren. Flerspråkighet är bara positivt.

• Höghus

"den andra"modersmålsläraren eller rättare sagt fadersmålsläraren ska det vara.

• Apopan

Tycker det är fantastiskt bra. Finns väl egentligen ingenting negativt då modersmålundervisning också visat sig ha en positiv inverkan när det kommer till att lära sig svenska, och klara av skolan i allmänhet.

Mer resurser till hemspråk! :)

• förvirrande

Positivt om det bara kunde ske utanför ordinarie lektionstid så de inte missar alltför mycket av de andra timmarna.

Bor sjjälv utomlands och sköter svenskträningen själv. Kunde absolut behöva hjälp av en "expert" ibland  

• broglo
    Misantrop skrev 2012-11-07 21:20:34 följande:
    Meningslöst. Jag tycker barnen ska lära sig svenska ordentligt istället. Modersmålet får man skaffa på hemmaplan om man vill.

Detta sagt av en person med en utländsk förälder innan alla börjar kasta rasistkortet på mig.
    Det där är ren okunskap. Det finns gott om forskning som visar att ju djupare kunskap i modersmålet, desto högre kompetens i andraspråket (dvs. svenska) samt i övriga skolämnen.

http://modersmal.skolverket.se/index.php/om-modersm%C3%A5l 
  • puss

Jättebra. Folk som kan sitt modersmål bra lär sig svenska bättre.

• Fliken99

Jag tycker barnen redan på förskolan lärt sig både svenska och engelska

• Mammisen87

Det finns gott om forskning som visar att ju djupare kunskap i modersmålet, desto högre kompetens i andraspråket (dvs. svenska) samt i övriga skolämnen.

Jag håller med.

Men undrar nu, varför är det så få föräldrar som söker modersmål i förskolan till sina barn, jämfört med i skolan?

• Misantrop
    broglo skrev 2012-11-07 21:49:12 följande:
    Det där är ren okunskap. Det finns gott om forskning som visar att ju djupare kunskap i modersmålet, desto högre kompetens i andraspråket (dvs. svenska) samt i övriga skolämnen.

modersmal.skolverket.se/index.php/om-modersm%... 
    Vad är okunskap. Är min åsikt okunskap eller menar du att min åsikt grundar sig i okunskap?

Jag tillhör den gruppen som anser att om man är svensk medborgare eller varaktigt bosatt i Sverige med avsikt att stanna är ens huvudspråk svenska. Andra språk svenska är sekundära och ska erbjudas till samtliga som är intresserade av att lära sig språket på lika villkor eller läras ut i hemmet.

Jag anser inte att skattepengar ska läggas på dylika saker även om en del tycker det är bra. Skattepengar ska användas till det som ligger till gagn för samhället vilket jag inte anser att hemspråk är. Andra kan tycka annorlunda, det står dem fritt.

På min tid så sköttes dessutom hemspråk på samma tid som övriga hade lektioner i svenska. Jag tror mig ha förstått att det nu inte förläggs på det sättet men att det fortfarande sköts på ordinarie skoltid vilket jag anser vara förkastligt.

Antingen ska det vara en del av läroplanen som alla ska ha möjlighet att delta i eller så ska det ske utanför skoltid på egen bekostnad
  • broglo
    Misantrop skrev 2012-11-07 22:22:42 följande:
    Vad är okunskap. Är min åsikt okunskap eller menar du att min åsikt grundar sig i okunskap?

Jag tillhör den gruppen som anser att om man är svensk medborgare eller varaktigt bosatt i Sverige med avsikt att stanna är ens huvudspråk svenska. Andra språk svenska är sekundära och ska erbjudas till samtliga som är intresserade av att lära sig språket på lika villkor eller läras ut i hemmet.

Jag anser inte att skattepengar ska läggas på dylika saker även om en del tycker det är bra. Skattepengar ska användas till det som ligger till gagn för samhället vilket jag inte anser att hemspråk är. Andra kan tycka annorlunda, det står dem fritt.

På min tid så sköttes dessutom hemspråk på samma tid som övriga hade lektioner i svenska. Jag tror mig ha förstått att det nu inte förläggs på det sättet men att det fortfarande sköts på ordinarie skoltid vilket jag anser vara förkastligt.

Antingen ska det vara en del av läroplanen som alla ska ha möjlighet att delta i eller så ska det ske utanför skoltid på egen bekostnad
    Det som är okunskap är att säga att "barnen skall lära sig ordentlig svenska istället", när det finns belagt att barn som får modersmålsundervisning får bättre svenskkunskaper än de som inte får modersmålsundervisning. Att barnen får tillgång till undervisning i/på sitt modersmål är alltså att ge dem förutsättningar för att lära sig bättre svenska. Eftersom du säger att detta är målet (att kunna ordentlig svenska) så borde du ju följaktligen tycka att modersmålsundervisning är effektivt använda skattepengar.
  • Fåret Shaun
    Misantrop skrev 2012-11-07 21:20:34 följande:
    Meningslöst. Jag tycker barnen ska lära sig svenska ordentligt istället. Modersmålet får man skaffa på hemmaplan om man vill. Detta sagt av en person med en utländsk förälder innan alla börjar kasta rasistkortet på mig.

Om barn inte lär sig sitt modersmål bra kommer de få mer problem att lära sig svenskan. För att svenskan ska bli bra behöver barnen ett språk de behärskar. Jag är för modersmål, inte att de sitter i ett rum själva utan är med i verksamheten och har hemspråk
    Det är fint att peka
  • FabulousMom
    frankrike skrev 2012-11-07 22:40:16 följande:
    Från vilken ålder har barnen rätt att få modersmål?

Min son blev erbjuden från 4 år (i förskolan).
    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • quinga88

bra, förutom att vi skattebetalare får stå för alla som ska ha det och betala tolk till de föräldrar som inte kan kommunicera med läraren i svenska. De som ska ha det kan väl iaf betala 50-75% sj, om de nu måste ha det.

2 av barnen får privat finska undervisning på förskolan där min son går, varför kan min son då inte få privat engelska undervisning?  jämt ska väl vara jämt?

• Skruttunge

Jag är mycket positiv till det. Det är bra att stärka barnets hemspråk eftersom jag tror att det ger en djupare förståelse i svenskan. Dessutom är det ju fantastiskt vad barnen kan lära varandra! Att barnen förstår och upplever att vi är, ser ut, pratar och tänker olika är inte bara en väsentlig faktor i uppväxten för att bli en sympatisk vuxen, utan också något som faktiskt står i LGR11.

• caliningrad

Meningslöst, borde stoppas.
    Min dotter har ett annat modersmål än svenska kan jag lägga till.
    Jag har hört många andra att lärarna som undervisar modersmål är väldigt dåliga så det är inte lönt att fortsätta skattefinansiera en sån onödig verksamhet.
    Har själv undervisat läsning i min dotters modersmål, ska fortsätta sen med grammatik osv. Man ska ta sitt ansvar som förälder ju.
    Sverige har möjlighet att spara pengar genom att införa skolplikten från 6 år (förskoleklassen är helt meningslös) + sluta med modersmålsundervisning.

• caliningrad
    Misantrop skrev 2012-11-07 22:22:42 följande:

håller med. Och som sagt, har ett annat modersmål (mitt barn med) än svenska.
    Vill helst att Sverige satsar på att ha en riktig förskola, bra matematikundervisning.

Svar på tråden Vad tycker ni om modersmål i skola/förskola?