• Anonym (Undrar)

D-vitamin kan hjälpa oss med PCO

Ja, nu har jag läst massor om pco och d-vitamin och det verkar som att det är jättevanligt med d-vitaminbrist för oss med PCO. Och d-vitamin behövs för att kunna bli gravid då det påverkar ägglossning och hormoner på något vis! Har någon erfarenhet av detta?
    Googla annars på PCO och d-vitamin så får ni se! Finns många sidor på engelska om detta. Vad tror ni? 

• Svar på tråden D-vitamin kan hjälpa oss med PCO
  • Anonym

Nja, alltså att få i sig d-vitamin är ju väldigt enkelt egentligen. Både dels genom kosten och genom att bara vara ute. Jag tror det är mer komplicerat än så. Pco innebär ju att äggstockarna ser annorlunda ut och kan försämra ägglossningen, samt PCO-S med hormoner osv.

Så nej, jag tror inte på det.

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-11-07 12:58:48 följande:
    Nja, alltså att få i sig d-vitamin är ju väldigt enkelt egentligen. Både dels genom kosten och genom att bara vara ute. Jag tror det är mer komplicerat än så. Pco innebär ju att äggstockarna ser annorlunda ut och kan försämra ägglossningen, samt PCO-S med hormoner osv.

Tydligen så lider många av kraftig brist av d-vitamin så den rekomenderade dagsdosen är alldeles för låg för oss (av vad jag läst)

D-vitamin behövs för att reglerera och producera hormonerna... Googla så får du se!  
  • Anonym (Undrar)

Detta hittade jag bland annant (översatt med google)

"Forskning visar att D-vitaminbrist ofta förekommer hos kvinnor med PCOS, och bristen på D-vitamin kan vara en bidragande orsak till en del av de onormala biokemiska förhållandena ses i PCOS. Vitamin D is important for improving fertility,  breast health, nervous system health, and weight control. Vitamin D är viktigt för att förbättra fertilitet, bröst hälsa, nervsystemet hälsa och viktkontroll. Insulin resistance is reduced when optimal levels of Vitamin D are sustained and bone loss and osteoporosis are kept at bay. Insulinresistens reduceras när optimala nivåer av D-vitamin är hållbara och benförlust och osteoporos hålls i schack."

• Anonym

Jag tror visst du läst det osv men JAG tror inte på det här att det skulle hjälpa oss med pco. Var människa har sin tro, och ska så få ha

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-11-07 13:26:05 följande:
    Jag tror visst du läst det osv men JAG tror inte på det här att det skulle hjälpa oss med pco. Var människa har sin tro, och ska så få ha

Jadå, har inte sagt något annat men varför skulle det inte kunna ha något samband, egentligen? Finns hur mycket information som helst om detta.
  • Anonym (Undrar)

Någon annan som hört talas om detta? Tycker det låter väldigt intressant

• Anonym (PCOS'are)

Har inte hört talas om detta tidigare men blev vääääldigt intresserad. Kanske skulle man besöka hälsokostbutiken och köpa starka D-vitamintabletter? Allt är ju värt ett försök?

• Anonym

Tänk på att inte överdosera d-vitamin, även om det är ovanligt kan det hända.

• Anonym (Undrar)

Hur mycket d-vitamin tror ni man kan ta utan att det är farligt då?
    Kan tipsa om bra flytande (mer effektivt) d-vitamin från Holistic!

Tycker detta är jätteintressant och kunde även vara bra mot mjällexem osv. Jag som har exem! Vi kanske kan följas åt?   

• Anonym (Undrar)

Puff           

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-07 12:58:48 följande:

Det är trots allt väldigt vanligt med D-vitaminbrist i Sverige eftersom vi är ett såpass solfattigt land.Tror absolut att vitaminer kan hjälpa vissa.
  • Anonym

Nu står det ju faktiskt vid PCO-s och inte vid enbart PCO.

• Anonym (Undrar)

Vad är skillnaden egentligen mellan PCO och PCOS?

• Anonym

Du verkar ju gilla google, så googla.

• Anonym (PCOS)

Pco är väl själva "modellen" av äggstocken och PCOs är väl att man har symptom på grund av det, exempelvis övervikt.. ökad behåring.. osv?

• Louise1987

Hej! :D 

Ville bara säga att jag har PCOS och började med d-vitamintillskott och fick tillbaka min mens efter bara några veckor! Jag har lyckats att få 2 barn 09 och 11 ( båda blev till på sommaren ;) ) och  har under mitt 26-åriga liv bara haft mens ca 15 gånger, så jag blev mycket positiv överraskad =) Kanske blir det ett syskon snart då? ;) 

Svar på tråden D-vitamin kan hjälpa oss med PCO