• Deltiod

Barnuppfostran 13år

Har en grabb som är 13 år, som bor med mig varannan vecka. 
    Nu träder han in i tonårslivet med allt vad det innebär och jag misstänker att alla hormoner som finns springer runt i kroppen just nu.
    Jag upplever honom som slapp och loj, lite likgiltig inför skolan. Jag upplever att han bristfällig attityd och svarar dåligt på tilltal. Jag vet att han är normalbegåvad men jag tycker inte att han tänker så "smart" som han borde och borde se lite längre än näsan räcker.
    Jag tycker att vi har en bra relation, vi kan i princip prata och han följer de grundregler som finns, så som att bädda säng, disk i diskhon, lägga sig i tid osv men jag tycker att han är negativ och svarar negativt på tilltal.

Hur ska jag nå fram till honom? Hur ska jag få honom att förbättra sin attityd mot mig och mot andra vuxna? Jag vill att han ska få en ökad respekt för vuxna generellt så som lärare och föräldrar. "Veta lite hut" som det hette förr.
    Jag är väldigt ung i sammanhanget själv, men jag vill verkligen att det ska gå bra och jag tänker inte heller ge upp.
    Om någon känner igen sig, eller har tips osv så skriv gärna till mig.

• Svar på tråden Barnuppfostran 13år
  • JanaLiiN

Du kanske skulle få hjälp av att läsa någon av Jesper Juuls böcker?

• FabulousMom

Har han nån ung manlig förebild som kan lära honom hur man beter sig runt vuxna? Då kanske han ser att han får mer respekt om han beter sig moget. En 13-årig kille tar nog hellre efter en lite äldre (typ 20 åring) släkting/tränare el liknande, som han ser upp till, än att lyssna på sin mamma. Sen är det nog ganska typiskt i den åldern att man inte riktigt svarar ordentligt osv.

Kom på att jag inte vet om du är man eller kvinna, men en 13-åring ser nog upp till en kille/man i 18-25 års åldern. 

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Deltiod

Jag tackar för boktipset, jag skall följa upp det så långt jag kan.

Andra inlägget från FabulousMom så är jag kille, 30 år gammal.
    Jag tycker ju givetvis själv att jag leder genom föredöme, men det kan ju finnas andra förebilder kring honom, och svaret kring det är att det är begränsat. 

• Julibebis

Vill bara säga att det inlägget kunde jag skrivit för att beskriva vår 13 årige son på pricken!! Vi bor tillsammans på heltid, och ibland blir jag bara tokig på attityden! Försöker tänka att det är en fas (på några år...) långt där inne finns min guldklimp, och snart kommer han fram igen

Lycka till!

Svar på tråden Barnuppfostran 13år