• Volvo

Lat bonusbarn ett problem? Eller är det jag ?

Träffade min sambo för 1,5 år sedan. Fick därmed fått en bonus på 12 år.
    Jag också ett eget barn sedan tidigare förhållande. 

Min sambo gör allt för sitt barn. Vilket kanske inte är så konstigt. Så ska det ju vara. 
    Men ...jag är uppvuxen med att man tidigt ska lära barnen att det är bra att hjälpa till i hemmet. Att man t.ex kan duka bordet, lägga kläderna i tvättkorgen, bädda sin säng, bre mackor själv eller kunna sätta ner i diskmaskinen. Speciellt om man 'är 12 år gammal. Min dotter som är bra mycket yngre gör mer än hans son.

Min sambo är precis som om han vore anställd av sin son som hembetjänt eller clown.  Han ska servas och underhållas varenda minut.
    Jag kan förstå att man som förälder vill se alla matcher och träningar och allt vad är, men det ska spelas playstation varje dag och det ska handlas godis, spel, hyras filmer och det ska skjutsas precis överallt annars blir det gnäll. Det är precis som om att man kan dö av att röra på sig. 

Jag mår dåligt av att se min sambo hålla på som en dåre för att hålla sonen nöjd. Och så blir jag galen på att bonusen är så lat. När han får maten serverad i vardagsrummet kan han säga: Du glömde glaset? Eller: Du glömde drickan?.... Och när man ber honom bre en macka själv tror han att man skämtar. 

Jag tycket det känns roligare att laga mat och hitta på saker med barnen när dom är mer tacksamma. 

Samtidigt känner jag mig grinig som klagar på detta. Men jag tycker verkligen att det är ett problem. Det tar mycket tid från både mig och min sambo att sonen är helt okapabel att göra ngt själv.

Jag har pratat med min sambo om hur jag känner. Han tycker att jag haft en hård uppväxt för han fick sin frukost serverad tills han var 25. Så han tycker jag är elak och att jag inte visar lika mycket kärlek till mitt barn som han.

Sen säger han att han ska be sonen att bättra sig. Men tio minuter senare står han och brer hans mackor.

Vill tillägga att bonusen är snäll och tillmötesgående och underbar på alla andra sätt. Men om min sambo inte sätter regler så blir det lätt att jag tar över och gör det. Och då blir ju jag "häxan" vilket kanske inte är så bra...

Vad gör jag ?? 

• Svar på tråden Lat bonusbarn ett problem? Eller är det jag ?
  • Iam

Det enda du kan göra är ju att antingen acceptera att din sambo vill va sin sons slav, men vägra att själv vara det. 
    Eller så får du ju lämna.
    Tyvärr kan du ju inte tvinga din sambo att ändra på sig.

Sen håller jag med dig. Det är inte brist på kärlek att visa sitt barn att det även har skyldigheter. Skyldigheter precis som rättigheter ökar ju med ålder.
    Du kan ju alltid fråga din sambo om han ska fortsätta med tjänstgöringen även efter sonen flyttat hemifrån, och en annan fråga är ju om han vill att hans son någonsin ska få ett fungerande och lyckligt förhållande till en annan kvinna än sin egen mamma...  

• M166
    Iam skrev 2012-11-05 14:53:54 följande:
    Det enda du kan göra är ju att antingen acceptera att din sambo vill va sin sons slav, men vägra att själv vara det. 
    Eller så får du ju lämna.
    Tyvärr kan du ju inte tvinga din sambo att ändra på sig.

Sen håller jag med dig. Det är inte brist på kärlek att visa sitt barn att det även har skyldigheter. Skyldigheter precis som rättigheter ökar ju med ålder.
    Du kan ju alltid fråga din sambo om han ska fortsätta med tjänstgöringen även efter sonen flyttat hemifrån, och en annan fråga är ju om han vill att hans son någonsin ska få ett fungerande och lyckligt förhållande till en annan kvinna än sin egen mamma...  
    Japp, håller med. När jag träffade bonusarna för första gången gjorde de absolut ingenting (de är lite yngre, men ändå i åldern då man kan lägga sina kläder in i tvättkorgen). Det kapades direkt när sambon och jag flyttade ihop - till barnens stor fördel. De har lärt sig massor sedan dess, visst får man påminna och visst försöker 6-åringen att få mackorna ändå bredda, men i stort sätt har det blivit mycket bättre. Visst servar vi dom fortfarande, men de KAN faktiskt själva.
Svar på tråden Lat bonusbarn ett problem? Eller är det jag ?