• VildaBusan

Bra hotell i Thailand! Tips!?

Vi funderar på att resa till Thailand, förstå gången Har bara varit i Europa tidigare. För att vara rikitgt ärlig är vi ganska kräsna, har bara åkt med fritidsresors blue village. Är sugna på att boka allt själva men vill nog ha en bokad charter första gången. Någon som har tips på bra hotell och vad man ska tänka på när man åker till Thailand med en 1,5 åring och en 4,5 åring?

• Svar på tråden Bra hotell i Thailand! Tips!?
  • Gladskit

Skaffa hem charterbolagens kataloger. Sen bokar ni flyg och hotell själva, ni kommer spara massor av pengar på det! Ni har även skandinavisk personal på plats OM ni skulle känna er osäkra på något. Vi bodde på hotell ur Apollos och Vings katalog förra gången vi var iväg och jag tror att vi hamnade ca 10000kr under katalogpriset, trots att vi köpte charterflygstol och bodde på samma hotell. Många av "flagghotellen" (Blue Village, Sunwing osv) är ju fritt för vem som helst att boka. 

Annars är det inga problem med att resa m barn tycker jag, inte knepigare än till något annat resmål. Det är lätt att ta sig runt också, med båt, buss eller privat minibuss. 

• VildaBusan

Tack! Jag sökte på Google och hittade hotellet, kollade vad det kostade 20 000 för vår familj i 14 dagar. När jag sen skulle kolla flyget så kostade det 28 000?! När jag bokar hotellet via Fritidsresor så landar resan på 44000, vad gör jag för fel? Kostar flygstolarna så mycket?

• Gladskit

Flygstolar hos charterbolagen kan bli billigare i pris ju närmare man kommer.
    Tänker man sig däremot att resa reguljärt (med typ Thai eller Finnair) så gäller det ofta att vara ute i god tid eller hålla utkik efter kampanjer som dyker upp då och då.

Vi betalade strax under 6000pp för flyget men då hade vi dels väldigt lite flexibilitet på när vi kunde resa så och vågade inte vänta. Dels så kom vi direkt till Krabi och slapp åka via t.ex. Bangkok och byta där. Men sen måste vi ha valt billigare hotell än er för vi betalade ca 3400kr för 9 nätter på Koh Lantai och sen tror jag att det ca 700kr per natt i Ao Nang. Totalt med flyg hotell och transfers hamnade vi på 24000kr för oss tre (två vuxna + femåring).

Apollo tog 36000 för 2v på det hotellet vi bodde på när vi var på Lanta. Och Ving skulle ha lika mycket för det hotellet vi valde i Krabi. Nu fick vi se två ställen och valde själva hur länge vi ville bo på varje ställe, plus att vi sparade massor.

Har du is i magen så kan du säkert få ner priset på flygstolarna. Och har du tittat på fler hotellbokningssajter? Agoda.se är en som brukar vara bra för Asien. Likaså www.asiawebdirect.com

Flygbiljetter (reguljärt) brukar jag jämföra priser på www.skyscanner.se, de har en bra funktion där man kan se hur det skiljer sig om man flyttar ut-eller hemresan någon dag hit eller dit.        

• emma4276

www.booking.com/index.html är den i särklass bästa sajten för att boka hotell. Du behöver inte lägga ut pengar i förväg. Det är lätt att boka av och att boka om och utbudet är mycket bra. Jag har nu använt dem vid över fem tillfällen och det har fungerat bra hela tiden.

• Erkki

Gillar ni blue village-konceptet kolla på Mai Khao Lak i Khao Lak går att boka själv också via ex booking.com

Underbar strand m restauranger. Lugnt och stilla och bra m aktiviteter för barn och vuxna utan att det blir för mkt.

Svar på tråden Bra hotell i Thailand! Tips!?