• majskroken

Brio Go, för-och nackdelar? Hjälp mig övertyga karlsloken =P

Jag och maken är lite oense vad gäller val av vagn

Själv vill jag absolut ha swivelhjul fram, allt annat är otänkbart. Vagnen måste ha vändbar sittdel, får ej ha ergonomisk sits, ha bra gung och stor varukorg. Go har ju dessutom görskönt handtag!

MEN...så var det maken då. Han kontrar med att vi går mycket i skogen och även i en del snö och där har han rätt. Men jag är så oändligt trött på att baxa runt en vagn med fyra fasta hjul, särskilt när jag är i stan. Han har provkört Go inomhus och är stupsäker på att det kommer bli tvärnit både i skogen och när det snöat. Han är till och med osäker på om den rullar okej på en vanlig grusväg (hejda dig karlslok tänkte jag ).

Men jag hade ett ess i rockärmen! Go-13 med vinterhjul, taadaa liksom men nej då. Han tycker hjulen är plastiga och tror inte att vagnen tar sig fram annat än på plan, asfalterad mark.

Nu vill jag ha hjälp med vilka för-och nackdelar Go har. Ös på med allt! Även om du älskar din Go så tänk till, jag vill ha fram alla minus också.

Och hur fungerar den egentligen på annan mark än asfalt?

• Svar på tråden Brio Go, för-och nackdelar? Hjälp mig övertyga karlsloken =P
  • Topcom

Määh hallåå, plasthjul är ju hur nice so  helst, ingen jäkla punka hela tiden! Dessutom har brio go SÅ bra stötdämpning att det inte känns för varken föräldern som kör eller barnet att det är hårda hjul. Efter lufthjul har vi nu konverterat till brio go och ska testa den:)Men jag ser bara positiva saker nu efter alla hjul vi ar fått byta!

• Tittij

Vem ska köra vagnen? Om han kommer ta halva föräldraledigheten och dra mycket vagn ska han självklart vara med och prova ut en bekväm vagn.

Är han som de flesta män och tar max 3 månader så bestämmer du vilken vagn ni ska ha tycker jag.

Men vad har ni för behov? Ska du köra mycket i skog och mark eller blir det mest till affären/parken/inomhus i köpcentran?

Då jag gick mest på asalterad väg och inomhus var det självklart med svängbara hjul för mig  

• majskroken

Barnet i fråga är snart 2 år och har börjat på förskola. Det är till 90% jag som använder vagnen men det är klart jag vill att han ska känna sig bekväm med den.

Vi går ungefär lika mycket i stan som i skogen skulle jag nog säga så just därför är jag särskilt intresserad av hur den klarar sig i lite mer terräng.

• Tittij
    majskroken skrev 2012-11-03 20:45:30 följande:
    Barnet i fråga är snart 2 år och har börjat på förskola. Det är till 90% jag som använder vagnen men det är klart jag vill att han ska känna sig bekväm med den.

Vi går ungefär lika mycket i stan som i skogen skulle jag nog säga så just därför är jag särskilt intresserad av hur den klarar sig i lite mer terräng.
    Då är det ju bara max ett år kvar som barnet åker vagn. Klarar ni er inte med en sulky? Varför köpa en så "stor" vagn? :)
  • majskroken

Jag går till och från förskolan varje dag vilket blir drygt en halvmil/dag och vi är överhuvudtaget mycket för att gå så vi är överens om att vi vill ha en "riktig" vagn.

Sen kan man ju alltid spara den om det skulle bli syskon :)

• juliaannaeva

Tycker den är helt värdelös har en happy och en go o go är helt kass när de gäller gå i skogen, grusvägen eller kullersten! Skulle inte rekomendera den till terräng... Dock bra i affärerna...

• Coyote

Go fungerar hur bra som helst i terrängen, inte i skog utan stigar förstås, men så länge stigen är bred nog för en vagn så funkar Go, om man bara låser hjulen. Samma sak i snö, lås hjulen så fungerar det toppen! Jag har inte haft några problem med framkomligheten med vagnen, vi har den med ut i skärgården likväl som inte till stan. Det ergonomiska handtaget är helt fantastiskt, jag är just nu lite ledsen eftersom det inte finns några vettiga syskonvagnar med sånt handtag... Varukorgen är ju outstanding, och att sittdelen är så lätt att vända är skitbra! Det går snabbt att fälla ihop den dessutom, liksom att fälla upp den.

Ett par nackdelar, gruset fastnar i hjulen hela tiden, vilket är sjukt irriterande. Men det går lätt att skrapa bort det med foten. Vi har en -10, och jag upplever att den är lite vickig i de rörliga delarna (fästena till sittdelen bland annat), men det påverkar förstås inte säkerheten alls. Det går inte att få till ett helt plant liggläge, alltså det är svårt att ställa in fotstödet så det är i samma vinkel som ryggstödet, men om det är ett stort barn så spelar det nog mindre roll.

Sammantaget så älskar jag vår Go, den är mer allsidig än jag trodde när vi köpte den!

• majskroken

Tack Coyote

Det där med grus i hjulen har jag hört nämnas tidigare också. Är plasten så mjuk? Blir de inte förstörda om man kör mycket grusväg tror du?

• Veritaslux

Jag tycker inte att det finns någonting negativt direkt alls att säga om Brio Go. Av de vagnar jag testade måste den ha marknadens bästa stötdämpning vilket gör den väl lämpad även för lite "ojämn" terräng. Jag går mest på asfalt men också i parker och på stigar, funkar utmärkt. Min dotter är nu 16 månader och en annan smidig sak är att sitsen är så otroligt enkel att vända. Dottern växlar framåt/bakåt beroende på humör. Jag flyttar på några sekunder, i nödfall även med dottern i, även om hon börjar bli lite tung nu.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Veritaslux
    majskroken skrev 2012-11-04 19:48:21 följande:
    Tack Coyote

Det där med grus i hjulen har jag hört nämnas tidigare också. Är plasten så mjuk? Blir de inte förstörda om man kör mycket grusväg tror du?
    Nja, förstörda skulle jag inte säga, men visst, det fastnar liksom grus i däcken. Ser inte att det påverkar själva funktionen dock. 
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Brio Go, för-och nackdelar? Hjälp mig övertyga karlsloken =P