• Trazzel

Bra förskoleklass Norrköping - HJÄLP!

Sonen har blivit erbjuden plats i förskoleklass på Gustaf Adolfsskolan i centrala Norrköping. Tidigare hyresgästerna i vår lägenhet hade sina barn där och avrådde oss från att placera våra barn där. De tyckte det var en stökig skola. 

Är det någon som vet hur övriga skolor i närheten är?? Ljuraskolan, De Geer skolan etc. Jag fasar verkligen för hans skolstart då det känns som pest eller kolera att välja mellan dessa skolor.

Snälla, behöver verkligen er hjälp som har barn som går eller har gått på någon av dessa skolor som ligger centralt.    

• Svar på tråden Bra förskoleklass Norrköping - HJÄLP!
  • ereois

Har hört från säker källa att Gustaf Adolf inte är att rekommendera, den skolan är ett enda stort gigantiskt misslyckande om man pratar integration och stökighet. Samma om lilla de Geer (förresten, skulle inte den läggas ner?)

Jag befinner mig i funderingarna Erlaskolan eller Oxelbergsskolan, om någon av dem kan vara något att satsa på. Min unge har blivit erbjuden plats på Ljuraskolan och det känns "sådär". För 1-2 år sedan var den inte alls bra, jag vet inte hur det är idag och inte verkar de ha några informationsmöten/öppet hus innan man ska bestämma sig.

• Trazzel

Tack för ditt svar! Jag har också hört att Gustaf Adolf ska vara rikigt dålig. Jag funderar helt ärligt på att flytta nu enbart pga att det inte finns några ens godtagbara skolor i närheten...  

Var ligger Erlaskolan? Får barn från centrum komma dit? Han går nu på dagis på fridtunatäppan i wasa parken, där trivs vi jättebra med alla våra barn och det var tal om att han ev. skulle bli erbjuden plats på ljura skolan men det sa vi blankt nej till. Räcker med att titta på skolans utsida för att förstå att insidan är lika misskött den.

Men som sagt, skolorna i centrum är under all kritik och ingen plats jag vill placera mina barn på överhuvudtaget.. Jag är inte från stan, flyttade hit för 12 år sedan från en liten stad där jag själv gick i en liten trygg skola ute i skogen typ. Därför är det extremt skrämmande för mig att sätta sonen och hans bonussyster på en stadsskola när man dessutom bara hört negativa saker om ALLA skolor i närheten

Kan man ansöka om att få barnen placerade någon annanstans? Jag menar det gäller hela min sons framtid, den kan totalt förstöras vid val av fel skola.

• Trazzel

Nu har jag kikat lite på Erlaskolan Östra, och den verkar ju riktigt bra. Inte kommunägt va? Ett plus är även att de går F-9 på samma skola! Och den ligger inte så långt härifrån, dock får det ju bli bil dit/hem. Jag ställde våra barn i kön, MEN, man har ju ingen aning om vilken köplats man har! Våra ska ju börja förskoleklass till hösten 2013, det står bara att man får veta om barnet får en plats.
    Tack för tipset om Erlaskolan!  

• Unik27

Erla skolan är jättebra. Flera barn av mina vänner går där. Sen är Oxelbergens skola jättebra. Dagisar och andra skolor i centrum är under all kritik Skulle aldrig ha mitt barn där.

• ereois

Det blev Erlaskolan för min knatte till slut. Jag är jättenöjd! Han får den stimulans han behöver, har fått nya kompisar och han studsar hela vägen till skolan varje morgon.

Svar på tråden Bra förskoleklass Norrköping - HJÄLP!