• Vimsan77

Tips på saker att göra med 2 vilda bröder+nyfödd

Hej Är hemma med 2 pijkar 3 o 6 år+ en 1 månads bebis. Vad kan man hitta på med dom? De är rörliga o tjafsar hela tiden. Så tänkte att jag ska bli bättre på att aktivera dom o se om deras tjafs minskar. Jag har även en bebis som inte bara sover o äter( utan hon vill bli buren o är kinkig av o till o sover inte så bra) Tacksam för alla svar:)

• Svar på tråden Tips på saker att göra med 2 vilda bröder+nyfödd
  • Vimsan77

Tänkte skriva att bärsjal fungerar tyvärr inte så bra,,,hon blir inte så lugn o fantastisk o sover jämt som alla andras verkar bli. Vad har ni för knytning?

• Ingridsmamma

Åk till en lekbpark, eller ett lekland som är innomhus där kan dom aktivera sig. Öppna förskolan kanske, där kan man ju ha bäbisar också.  

• Blaha

Ajdå. Jag knyter ett vanligt kryss, dottern sitter upprätt (mage mot mage).

• Solaika

Jag var av övertygelsen att sjal är det bästa o alla barn älskar sjal. Jag hade fel! Min son gillar inte alls sjal. Han tycker inte om att sitta så fast o så tätt. Köpte en begagnad babybjörn original o testade o den går utmärkt.. Men min rygg o mina axlar tog stryk som tusan av den. Så nu har jag investerat i en ny babybjörn miracle. Skillnad! Nöjd unge o jag slipper få ont!

• Blaha

Nej, alla gillar det ju inte. Min andra dotter ratade också sjalen.

Men barnvagn då?

• Vimsan77

Tyvärr känns lekland som ett megaprojekt. En vild 3 åring som man ej kan springa efter:) Jo barnvagnen går om hon e trött Det är lite rörigt just nu:), vilda pojkar, missnöjd bebis o jag med kort tålamod:)

• Eillen09

Klä på er ordentligt och till skogen , grilla korv själva eller dra med kompisar och låt barnen härja !

• Vimsan77

Ja skogen lät bra,, bebiswn kanske kan sova i babybjörn. Det tråkiga med härjandet är att bröderna är inne i en period nu då de bara bråkar:(( läs min tråd på syskonforumet) Att alla tycker det verkar så lätt att göra saker o bara ha med nyfödingen? Hon är väldigt kinkig, sover lite, svårt att komma till ro, krånglar vid amning. Jag funderar på om hon kanske ej blir mätt o dörmed sover kortare o blir mer kinkig o orkeslös o har svårt att komma till ro?

• cosinus
    Vimsan77 skrev 2012-11-01 12:38:16 följande:
    Ja skogen lät bra,, bebiswn kanske kan sova i babybjörn. Det tråkiga med härjandet är att bröderna är inne i en period nu då de bara bråkar:(( läs min tråd på syskonforumet) Att alla tycker det verkar så lätt att göra saker o bara ha med nyfödingen? Hon är väldigt kinkig, sover lite, svårt att komma till ro, krånglar vid amning. Jag funderar på om hon kanske ej blir mätt o dörmed sover kortare o blir mer kinkig o orkeslös o har svårt att komma till ro?
    Sån bebis har jag också haft och såna bröder har jag fortfarande.

Öppna förskolan satte jag inte min fot på. Bröderna speedar upp varandra så det kändes helt olämpligt att släppa loss dem bland krypbarn. Däremot har jag varit där med bara den yngre storebrodern någon gång när den äldre var på dagisutflykt (han fick gå en extradag) och vilket ljuvligt liv. I ental är bröderna riktigt hanterbara :)

Mina killar är nu 4 och 6 och det som får dem att hålla sams och inte bråka är fysiskt aktivitet. Man får trötta ut dem helt enkelt. Nu är vår yngsta tjej 2 så hon är ju mycket lättare att ha med men det som funkade för mig i början var sjal och gå ut, men tyvärr kunde jag aldrig stanna för då vaknade hon. Vagn och gå ut funkade under samma premisser, det fick inte bli stilla. Lekparker är bra och likaså lekland men det kräver ju att det är nästan folktomt eftersom man inte kan klättra med så behöver man ju kunna se var de är. Men just på såna ställen har mina faktiskt sammarbetat och storebror har puttat upp lillebror där han inte kunnat själv. Sen är min yngsta väldigt tidig motoriskt så han har fixat det mesta tidigt.

Min 6-åring gillar att spela spel och det funkar hyggligt att spela på lag med den yngre och så spelar han själv. Om man får med en grinig bebis i det hela vet jag dock inte, kanske lite överkurs :)

Går 6-åringen i fsk-klass normalt? För isf borde de ju komma ifrån varandra lite på dagarna iaf och du får lite lugnare hemma.
  • Valandur

Skogen!!! Bästa stället för vilda barn. Och försök hitta andra som är hemma med barn att vara med där. Var bor ni? Har du hittat till hemmaföräldrars nätverk på Facebook?

Svar på tråden Tips på saker att göra med 2 vilda bröder+nyfödd