• Tilde71

Funkar det att sluta med blöja på vintern?

Som frågan lyder, missade tåget i somras. Dottern är drygt två. Ska jag vänta med att hon slutar med blöja först nästa sommar eller går det att försöka nu? Tänker att det blir krångligt på dagis med alla vinterkläder och så...Hon går på pottan med jämna mellanrum, men är aldrig utan blöja...

• Svar på tråden Funkar det att sluta med blöja på vintern?
  • Scruffy

Vi fick vår äldsta torr under jullovet när hon var drygt 2 år och 4 månader.

Det som vi gjorde dem första dagarna var att vi gick inte så lång hemmifrån utan lekte ganska nära så att vi skulle hinna hem och kissa.  Det enda som jag rekommenderar att börja när man i alla fall har några dagar ledigt.

Vet inte om hon var lätt eller bara mogen för potta för hon blev torr på 3-4 dagar bara. 

När hon sedan började efter trettonhelgen gick hon till dagmamman i trosor.  

Sonen blev torr av sig själv i mars.   

Mina har med andra ord blivit torra under vinterhalvåret.  

• tiiinann

Vi började oxå potträna under jul ledigheten och det gick jättebra. I början tog vi på blöja när vi skulle gå till lekplatsen eller ut på en längre runda. Men det hände aldrig någon olycka och tillslut så körde vi helt utan. Tar inte många dagar för dom att lära sig att hå på toa/potta. Dom lär sig lixom av att kissa på sig, det är väldigt obekvämt och jobbigt att byta kläder och tvätta sig ;) så efter ett par gånger kommer dom ihåg att gå på toa istället ;)
    Lycka till :)

• Liverithe

Vår dotter blev också torr under vintern. I början fick hon ha blöja utomhus men inte inomhus och när hon började bli säkrare tog vi bort den helt. Tror bara vi hade en enda "olycka" faktiskt.

• Vaniljkex

Ja, varfor inte? Vi pottranar var 2-aring nu (fodd sista juni), och bortsett fran forsta dagen tycker jag att hon har varit jatteduktig. En olycka om dagen senaste tva dagarna och tva idag, men det var nar hon hade kompisar har, sa det var inte helt ovantat. Jag tror att det ar klart om ett par-tre dagar. Tag ledigt en vecka och planera for att gora inget annat an just pottrana, sa gar det sakert som en dans.  Under julen hander sa mycket annat spannande, sa det kanske inte ar optimalt att gora det da, om du har mojlighet att vara ledig nagon annan gang.

• Tilde71

Tack för alla svar. Känns skönt att inte behöva vänta till sommaren. 

• Maseralda

Vi pottränar 2-åringen nu (fyllde år i augusti) och det har gått bra. På dagis har han ibland haft blöja just när dom har varit ute och lekt, men vi har klarat en timmes barnvagnspromenad och även en shoppingtur på Coop Forum utan olyckor. I affären sa han till att han behövde gå på pottan. Har märkt att dagisblöjan han har haft på sig när jag hämtar på dagarna har varit torr, så den behövs nog snart inte.

• kokos

Jag behöver råd... Håller på att potträna min 2,5 åring för fullt. Han går på pottan för att bajsa helt utan hjälp och kommer och säger till när han är klar. Men han kissar bara rakt ut, vad göra????

• myone

Jag hoppar in i tråden. Min son blir 2år nu i januari, och har funderat på om man kanske kunde börja med lite potträning.  Han har i perioder tidigare velat sitta på potta/toa (med sån barnsits), men nu har det inte blivit något. 
    Han kissar inte så ofta, så ibland är blöjan helt torr när man kollar. Nätterna är han inte redo för än, men tror det kan funka på dagen.

Ingen erfarenhet alls, så alla tips tas emot :) 

• CeeJay

Årstiden spelar mindre roll, det är nog mer för föräldrarna i så fall = lättare att ta av små tunna byxor än en overall vid olyckor.

Det viktigaste är ju ändå att BARNET är redo att sluta med blöja, oavsett årstid.

Vi pottränade vår första dotter när hon var runt 2 år och hon blev torr först vid 3-års ålder = bortkastat år av skämmiga olyckor och frustration för oss alla. Vår yngsta dotter pottränade vi inte alls - hon tog av sig blöjan när hon inte ens var 2 år fyllda och "ville göra som storasyster" och fixade det galant. Hon var redo precis då!   

• Paisley

Eftersom det finns så många som tror på den här myten så finns det faktiskt forskning (!) som visar att det inte är lättare att potträna på sommaren.

Detaljerna är helheten
  • miljarden
    Paisley skrev 2012-12-25 14:40:48 följande:
    Eftersom det finns så många som tror på den här myten så finns det faktiskt forskning (!) som visar att det inte är lättare att potträna på sommaren.
    Fast det är ju mer praktiskt, i och med att det är jobbigare med olyckor i overallen i minusgrader liksom än i tunna sommarkläder i plusgrader.

Man kan ju börja med att köra blöjlöst hemma och se hur det funkar. Funkar det kan man ta det vidare.
  • Mabaja

Min dotter är född okt 2010 och blöjfri dygnet runt sen nov 2012. Nu valde hon det själv kan man säga... En dag satt hon och syrran och lekte på toaletten och då gick hon på pottan för första gången (en torsdag), på söndagen bajsade hon första gången och efter det har hon varit blöjfri på dagen... På torsdagen efter var en "ilsken" kväll där hon vägrade sova.. Till slut var hon så arg så hon sprang runt och skrek i huset, kom tillbaka glad efter en stund- då hade hon tagit av sig blöjan och 5 min efter det sov hon.

Nu sätter vi på blöja om vi ska vara ute länge alt åka bil länge. Annars är hon utan!

Svar på tråden Funkar det att sluta med blöja på vintern?