• tryckfel

Skräckbadrum, olämpligt för en 4-åring?

Jag har en 4-årig son som bor tillsammans med mig varannan vecka och hos sin mamma varannan vecka. Nu är det såhär att hon har fått för sig att inreda sitt badrum i skräcktema, alltså massa döskallar, blodavtryck på matta/duschdraperi och i badkaret. Självklart tycker han att detta är supercoolt, massa blod och skräck, men jag anser att det är väldigt opassande miljö för en 4-åring att vistas i. Och att sen försöka prata med henne om detta är i stortsett omöjligt, då hon direkt börjar bete sig på sandlådenivå och påhopp. Sen har också våran son berättat för mig att han ser på skräckfilmer hemma hos sin mamma, sen om det stämmer eller inte vet jag ej, men skulle inte vara förvånande.

Överreagerar jag eller är det en olämplig miljö? Vad kan jag göra eftersom att prata med henne går verkligen inte, eftersom hon inte lyssnar alls utan bara börjar bråka.  

• Svar på tråden Skräckbadrum, olämpligt för en 4-åring?
  • Tow2Mater

Ar skräcktemat tillfälligt over Halloween, eller permanent? Skulle inte se det som ett problem i sig, men skräckfilmer verkar totalt olämpligt. Och i tillägg till skräckfilmer kan ju ett "skräckbadrum" forvärra allt, om pojken reagerar och blir rädd av filmer.

• Airhostess

Tycker det är väldigt olämpligt. Men det är juh trendigt med döskalle inredning och som tryck på kläder. Får hoppas att det är för att en kompis har så hemma (med föräldrar som vill vara coola) eller liknanade.

Skulle inte låta honom få ha det så. Tror inte han ser på skräckfilm som han säger, han försöker väl bara.

Säg att du verkligen ogillar temat och fråga vad han annars kan tänka sig. Du är ändå hans manliga förebild så det väger tyngre än all annan yttre påverkan.

• tryckfel

Alltså, döskallar har jag inga problem med att hon har hemma som dekoration, utan det är det att hon har t ex duschdraperi med blodiga handavtryck, matta med blodiga fotavtryck osv som jag tycker är olämpligt. Det har hon permanent. Sonen tycker ju bara att det är "coolt", men han är ju också 4 år, så det är ju inte konstigt. Sen är det det att han pratar väldigt mycket om blod och skräck, vilket jag tycker känns lite oroväckande. 

Försökte prata med henne förut, men hon vägrade såklart att lyssna, det är hennes badrum så hon gör vad hon vill säger hon, och visst stämmer det, men tycker också att hon bör tänka över vad som är lämpligt att ha som inredning när hon har ett barn hemma.  

Svar på tråden Skräckbadrum, olämpligt för en 4-åring?