• gealach

När kunde era barn klockan?

Vet inte om det är riktigt rätt ställe för tråden, men i alla fall... 

Hur gamla var era barn när de lärde sig klockan? Anledningen till frågan är en diskussion här hemma nyligen samt att jag minns att min mormor var så himla orolig att jag inte skulle kunna klockan när jag började skolan att hon köpte en leksaksklocka till mig i julklapp. Sedan satt mamma med kväll efter kväll vid köksbordet och tragglade. Hon har sedan berättat flera gånger hur hopplöst det var för att jag var så ointresserad (tacka 17 för det när jag sedan, då jag väl började skolan, hade något vansinnigt svårt för matte och siffror och klockan var bland det absolut jobbigaste).

Så min fråga är om de hade rätt, kan "alla" barn klockan när de börjar skolan eller var det de som var nojiga? Jag har inget minne av ifall mina kompisar kunde eller inte, så jag kan inte komma ihåg att jag var annorlunda när jag började skolan.

• Svar på tråden När kunde era barn klockan?
  • Busbellan

Nej jag tror inte alla kan det då. Min 5-åring kan hel, halv och kvart men hon är otroligt intresserad av siffror och räknar alla 4 räknesätten så jag antar att det hänger ihop. Läsa däremot är inte lika intressant ;)

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lilia

Jag kunde klockan då jag var sex år, vi fick lära oss det på 6- års verksamheten (som säkert heter något annat idag) Det tog en timme ungefär att lära sig för mig. Jag kunde ju alla siffror redan. Tyckte inte det var jobbigt alls, vi lärde oss på ett lekfullt sätt.

• 010306

Nej mina barn har inte kunnat den när de börjat skolan. Tror det är i 2:an på matten dem lärde sig den ..både vanliga & digitala.

• seandra82

nej alla kan inte det idag . jag hade svårt från början med klockan mamma köpte en armbandsklocka o satt i köket o tragglade hel,halv etc lika dant i skolan det visade sig när jag börjde i högstadiet att jag hade dyskalkyli inte konstigt att jag inte fattade idag arbetar jag med bildminnet o helt enkelt frågar mig fram när jag inte fattar hur mkt el hur lång tid saker o ting tar om jag inte vet eller inte står på ngt infopapper jag får.  

• gealach
    seandra82 skrev 2012-10-31 11:01:39 följande:
    nej alla kan inte det idag . jag hade svårt från början med klockan mamma köpte en armbandsklocka o satt i köket o tragglade hel,halv etc lika dant i skolan det visade sig när jag börjde i högstadiet att jag hade dyskalkyli inte konstigt att jag inte fattade idag arbetar jag med bildminnet o helt enkelt frågar mig fram när jag inte fattar hur mkt el hur lång tid saker o ting tar om jag inte vet eller inte står på ngt infopapper jag får.  
    Intressant - jag har aldrig testats för dyskalkyli, men anser att jag förmodligen har en släng av det, då det allra mesta stämmer in på mig när det gäller kriterier för detta. 

För mig har det blivit så att jag lärt mig klockan i "bilder", vilket blev ett helsike när skolan skulle tvinga på mig att lära mig digitalklocka också. Jag kan fortfarande behöva tänka efter för att komma ihåg vad som motsvarar 18, 19, etc.

Sedan har jag läst rätt många språk och ni kan ju tänka er hur bra det gick när jag skulle försöka fatta klockan på först engelska och sedan tyska och franska och ytterligare ett par... :-/

Men det låter ju rätt tryggt att höra att det inte är onormalt att inte kunna klockan när man börjar skolan i alla fall  
  • Noran

Min 7 åring kan både analog och digital och har kunnat kanske ett år. Men ibland blir det helt fel. Här om dan sa han att dom hade lunch 40 min i halv 12 ??? Så han kan inte det helt och håller utan kan få tänka efter rätt mycket ibland.

Jag har inte tragglat alls med honom, utan bara förklarat när han frågat Han tycker det är kul att ta tiden på saker och liknande, så det har kommit automatiskt.

• Stjärnfall76

Jag kommer lära och har lärt mina barn klockan till de börjar skolan. Inte digitaltid dock.

• Emeraldy
    Stjärnfall76 skrev 2012-11-02 22:08:27 följande:
    Jag kommer lära och har lärt mina barn klockan till de börjar skolan. Inte digitaltid dock.

Min dotter som är 6 år lärde sig den digitala före den analoga, hon tyckte den var mycket enklare av nån anledning.
  • YokohamaNr2

Jag kommer ihåg ångesten jag själv hade sommarlovet mellan ettan och tvåan att jag fortfarande inte kunde klockan, vet inte vad det var som inte gick för jag var nog över medel på annat i skolan som matte och läsa. Sen helt plötsligt klickade det

Min äldsta som fyller 6 kan den inte, men han har inte varit intresserad alls och vi har inte riktigt brytt oss, har inte känts som något speciellt viktigt. Min 3.5 åring är mer intresserad och har en klockbok han gillar så han kan heltimmarna

• Lady D Taylor

Jag kunde verkligen inte klockan när jag började skolan, hade även väldigt svårt förr matte i övrigt. I tvåan kände jag mig annorlunda och tyckte det var pinsamt när någon frågade mig vad klockan var, slutade då använda mitt armbandsur.
    Kunde inte klockan under högstadiet heller och kom jag till den delen i matteboken som handlade om klockan hoppade jag bara över det utan att någon märkte. Hade mycket ångest för det och berättade det aldrig för någon.
    Mina föräldrar och min stora syster visste dock om det.
    Det var först under gymnasiet som jag vågade berätta för en pedagog om mitt "klockproblem". Hon hjälpte mig jätte mycket och jag kan den digitala klockan bra nu. Jobbade en del på analoga klockan också men eftersom att jag inte höll i gång det efter skolan så är jag inte så bra på den längre. 

Svar på tråden När kunde era barn klockan?