• Moder1

Hjälp! Min sons hamster är full av ...?

Hej! Snabba svar önskas! Sonens hamster är tam och sällskaplig, kommer upp varje dag och vi vet hur han mår när han är frisk. För 3 h sen var han som vanligt, nu var han full av löss? Kvalster? Vad kan det vara? Och hur kom de så fort? Var kommer de ifrån? Kan jag bada honom? Sitter såklart i kö till jourveterinär, men vill ha snabba svar:(

• Svar på tråden Hjälp! Min sons hamster är full av ...?
  • Winterfell

Det finns spray mot löss i vanliga djuraffärer som är effektiva. Fick det på mina tamråttor som jag hade för en massa år sedan och de försvann snabbt.

• Moder1

Ok, kom de också på bara några timmar? Tror di han överlever natten med löss?

• Winterfell
    Moder1 skrev 2012-10-30 19:39:24 följande:
    Ok, kom de också på bara några timmar? Tror di han överlever natten med löss?
    Jag minns inte hur snabbt de kom, det är över 10 år sedan.
    Klart han överlever en natt med löss.
  • viseversa

Tror inte det är så svårt att bli av med. Dock kliar det nog en del men överlever natten för han absolut. Gå till en zoo affär i morgon och fråga personalen där vad du ska göra. 

• Nell

Nej, gå INTE till en djuraffär. Vad är det för tips? De har sällan koll. Veterinär är det enda rätta att kontakta när ett djur är sjukt. Att kontakta en djuraffär för hjälp vid sjukdom hos djur är befängt, oansvarigt och djurplågeri.

Vad sa jourveterinären? Låter konstigt att det kommit så hastigt, jag har inte hört talats om något liknande. Jag gissar att Winterfell menar Exner Petguard, det har jag använt på gnagare och kanin vid olika ohyra. Tycker att det fungerar bra, det är dessutom milt vilket ju är en enorm fördel!

• skåneflicka

Har ni gett honom nytt hö? Har tyvärr varit med om att få löss från vanligt smådjurshö. Fast till hamstrar ska man väl inte ha hö...

• Moder1

Köpte ohyraspray på Apoteket efter att ha varit hos veterinären. Nytt spån , har slängt det och köpt nytt. Håller tummarna för att sprayen tar dem

• stormviskaren

Frontline  är det mest effektiva, det sprayar du både på djuret och på djurets alla saker. Tänk på att tvätta ur hela buren ordentligt. Löss/loppor är inget som en hamster dör av. 

Svar på tråden Hjälp! Min sons hamster är full av ...?