• Grynet

Pärlband på äggstock=PCO?

Hej! Jag var hos gynekolog igår som såg ett pärlband på min ena äggstock. Jag sökte för att jag har mens i två veckor varje cykel. (Cykel på 35 dagar ca) Den andra äggstocken hade tendens till pärlband men inte lika illa. Är det med all säkerhet PCO jag har då? Jag väntar på att ta prov nu för att se om jag har ägglossning mm.

Någon som har varit i min situation och vet vad jag ska ställa in mig på?
    Tacksam för svar... /Grynet :)

• Svar på tråden Pärlband på äggstock=PCO?
  • Längtanefterlilladig

Vet inte om jag kan hjälpa dig. Jag är inskriven på fertilitetsklinik. Varit innan hos gynekolog som sa att jag också hade ett "pärlband". Jag har däremot ägglossning enligt blodprover & VUL. Fick genom operation reda på att jag har endometrios. Men vet inte om det har samband. Vissa läkare har sagt att jag kan ha PCO med. Ärligt talat tycker jag ingen säger samma sak. Hoppas dina prover visar på ägglossning & lycka till med allt!

• Grynet

Oj, nu blev jag ännu mer orolig! Har du några speciella symptom för just Endometriosen?

• vision

jag har också pärlband och fick diagnosen säkerställd genom blodprov, för att kolla hormonnivåerna. men sen har jag även övervikt, oregelbunden mens och ökad behåring. så för min del va det lite mer självklart eller vad man ska säga..

• Nightrose

Vad min läkare talade om för mig var att att PCO har många kvinnor och karakteristiskt är just pärlhalsbandet. Det är ett "normalstadium" av en typ av äggstockar som inte behöver leda till några större komplikationer eller besvär. Däremot om man får en del komplikationer till följd av Pco så pratar man om PCOS.

"Hos en del kvinnor är en eller båda äggstockarna fulla av små vätskefyllda blåsor, så kallade cystor, som har bildats av äggblåsor. Detta kallas polycystiska ovarier, PCO. Om man samtidigt med cystorna har en hormonrubbning kallas det för polycystiskt ovarialsyndrom, PCOS" http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/   

• Grynet

Tack för era svar! Jag har inga av dom andra "symptomen", men ska få ta prover snart i samband med ägglossning. Jag hoppas ju såklart att jag inte har alltför mycket hormonrubbning..men orolig är man ju alltid.

• Bambi2
    Grynet skrev 2012-11-11 09:26:13 följande:
    Tack för era svar! Jag har inga av dom andra "symptomen", men ska få ta prover snart i samband med ägglossning. Jag hoppas ju såklart att jag inte har alltför mycket hormonrubbning..men orolig är man ju alltid.
    Var inte orolig; om du skulle ha svårt att få ägglossning p.g.a. PCO blir du säkert hjälpt av medicinering (pergotime t.ex.), de flesta blir det (såvida de inte har andra fertilitetsproblem).
Svar på tråden Pärlband på äggstock=PCO?