• Mone

Flytta ihop för tidigt

Det är ca 2½ år sedan jag och barnets pappa gick isär. På fredag blir han sambo för andra gången sedan dess. Första tjejen träffade han och flyttade ihop med bara ett par månader efter att vi flyttat isär. Likadant den här gången, bara någon månad som singel och nu ca 4 månader senare flyttar de ihop.

Jag kan ju inte göra nåt åt detta men önskar ändå få höra vad ni anser om detta?

På vilket sätt kan barnet råka illa ut av en sådan här situation?    

• Svar på tråden Flytta ihop för tidigt
  • Nyfiken gul

uppslitande för barnen att hela tiden knyta an till nya personer och tryggheter i deras liv som sedan kastas bort på en soptipp och dom träffas aldrig mer - det blir mer uppslitande för varje gång och det kan defintivt sätta sina spår hos barnen på olika sätt. 

även om man anser att flytta ihop är för barnens bästa (skapa lugn, harmoni och en "familj" ) så är det inte till deras bästa att byta partner så fort.

och är inte nya partnern överens med barnen på något sätt så är det ju ännu värre för dom förstås.

barnen kan inte välja - dom har inget att säga till om.

Nu får vi hoppas att den här nya partnern stannar , men om inte är det nog dags att fråga hur pappan tänker och hur han mår. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken blå

Det låter ju inget vidare om pappan kastar sig in i nya förhållanden men jag tycker inte att det låter såå farligt - än.
    Det är lite svårt att säga för mycket när du inte skriver hur gammalt barnet är men jag var på en intressant föreläsning för en tid sedan som handlade om relationer och kontakt med barn, främst i skolmiljö, och där sa föreläsaren att barn behöver stabilitet och tid för att bygga en relation och även att acceptera en "separation" utan att det känns som att den blir lämnad/sviken.

Hans uppfattning var att om han inte kunde ha en kontakt med ett barn i minst två år så undvek han att vara ett barns kontaktperson och "samtalsterapeut" då barnet riskerar att uppleva separationen som ett svek och bli otryggt eller osäkert inför andra människor. Barnet kan få svårt att knyta an till andra personer för att det är rädd att personen de skapat en relation till skall svika och försvinna.

Jag tror nog att det är skillnad mot ditt barns situation där pappa hade en flickvän, som han kanske trodde skulle vara kvar längre än det blev, men som ändå fanns med i bilden i ca ett år.
    Nu har han träffat en ny efter en kortare tid som separerad och det har gått fyra månader innan de flyttar ihop. Hur är deras relation? Det vet vi inte, det kan ju vara förälskelse som också "går över" efter ett år men det kan ju även vara den person som han får en varaktigare relation med.

Om det tar slut inom ett år med så kanske han bör fundera över hur fort han skall gå in i en ny relation den gången, och hur fort den kvinnan skall bli en del av barnets liv.

Hur länge var du och pappan ihop innan ni fick barn? Hur länge var ni ihop sedan? Ser du ett mönster i hans beteende eller är det någon skillnad? Det kan ju finnas massor med förklaringar till varför en relation startar och varför den tar slut och med så lite bakgrundsinformation som du ger oss är det svårt att ha någon starkare åsikt.   

• M166
    Mone skrev 2012-10-29 21:36:43 följande:
    Det är ca 2½ år sedan jag och barnets pappa gick isär. På fredag blir han sambo för andra gången sedan dess. Första tjejen träffade han och flyttade ihop med bara ett par månader efter att vi flyttat isär. Likadant den här gången, bara någon månad som singel och nu ca 4 månader senare flyttar de ihop.

Jag kan ju inte göra nåt åt detta men önskar ändå få höra vad ni anser om detta?

På vilket sätt kan barnet råka illa ut av en sådan här situation?    
    Det bror väl helt och hållet på barnet och hur inflytt och isärflytt hanteras, hur mycket barnet knyter till den nya sambon och så vidare. Det du kan påverka är att hjälpa barnet hitta sin plats i båda hemmen. 

Sen får du tänka på att det aldrig finns en garanti på att ett förhållande kommer att fungera eller inte, ert förhållande avslutades ju också, trots barn. 
Svar på tråden Flytta ihop för tidigt